Vinn eller forsvinn for Argentina

Norwegian tar store grep for å redusere investeringene, kutte kostnader og øke lønnsomheten. Det betyr at innenrikssatsingen i Argentina snart må levere overskudd, hvis den skal få fortsette.


<p>Arkivbilde av Norwegians finansdirektør, Geir Karlsen.</p>

Arkivbilde av Norwegians finansdirektør, Geir Karlsen.

– Vi sitter nå og venter på at det skal gå med overskudd. Før det skjer gjør vi ingenting mer, sier finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian til E24.

Han snakker om selskapets satsing på Argentina.

Torsdag la konsernsjef Bjørn Kjos og Geir Karlsen frem resultatene for første kvartal for flyselskapet. Resultatene i det som tradisjonelt sett er lavsesong i europeisk luftfart var noe bedre enn ventet, men selskapet gikk fortsatt nesten to milliarder i underskudd før skatt.

Den siste tiden har både strategien og tonen til ledelsen endret karakter.

Fra å stort sett handle om nye ruter, nye allianser, nye fly og nye muligheter er det nå et helt annet fokus.

Bjørn Kjos nevnte heller ikke drømmen hans om en global lavprisallianse med ett ord torsdag, men han og Karlsen fokuserte heller på hvordan lønnsomheten skal økes, veksttempoet skal roes ned, flyleveranser utsettes og lønnsomheten skal sikres.

Børskommentar (for abonnenter): Norwegian-tallene var IKKE noe å juble over

Tar beslutningen i august

Finansdirektør Karlsen viste under presentasjonen hvordan Norwegian på en rekke områder nå tar grep.

I tillegg til det kostnadsprogrammet, som har som mål å kutte kostnadene med rundt tre milliarder kroner i år, annonserte selskapet onsdag kveld avtaler med Airbus og Boeing som utsetter flyleveranser verdt 28 milliarder de neste fem årene.

På spørsmål fra E24 hvordan Sør-Amerika-satsingen påvirkes er Karlsen tindrende klar:

– Hvis det skulle vise seg at Argentina-satsingen ikke går etter plan, så er vi også forberedt på å ta det ut. Der kommer vi til å være helt kyniske, sier Karlsen.

I februar skrev E24 om hvordan Norwegian har fått en ny konkurrent i Argentina, gjennom inntoget av det chilenske flyselskapet JetSmart.

Karlsen peker på at trafikken i det argentinske markedet er grei i februar og mars, før den faller i april, mai og juni. Deretter tar den seg kraftig opp igjen fra juli og utover høsten.

– Slik vi ser det nå lar vi det gå i juni og juli, så gjør vi en evaluering i august. Det betyr at hvis vi da ikke går med overskudd, så bestemmer vi oss da, sier Karlsen.

Selskapet startet satsingen med å lansere en rute fra London til Buenos Aires i februar i fjor. Deretter startet man opp innenriksrutene i oktober.

Norwegian hadde tidligere i år fire Boeing 737-800-fly i trafikk i innenriksmarkedet i Argentina. Ett av disse er nå flyttet tilbake til Europa for å bistå Norwegian i å håndtere Max-problemene.

I mars måtte Norwegian sette sine 18 nye Boeing 737 Max-fly på bakken på linje med flyselskaper verden over.

Flyene leases av Norwegian i Irland

I et intervju med E24 i februar uttalte Norwegians Argentina-sjef Ole Christian Melhus at han trodde driften i Argentina kunne gå med overskudd før sommeren i år. Altså bare om lag et drøyt halvt år etter lanseringen.

– Vi er nok litt forsinket sammenlignet med det han sa da, sier Geir Karlsen torsdag.

Hvis Norwegian blir nødt til å droppe innenrikssatsingen i Argentina vil tapene trolig bli relativt små.

Selskapet har hele tiden hatt en bevisst strategi på å ikke satse for raskt og kraftig i landet fra starten. Flyene som Norwegian Argentina bruker er for eksempel leaset inn fra Norwegians eget datterselskap Arctic Aviation Assets i Irland, og disse vil relativt kjapt kunne flyttes «hjem» til Europa hvis det trengs.

I februar opplyste Argentina-sjefen i Norwegian at de hadde et 20-talls administrativt ansatte, mens konkurrentene har over 200. Inklusivt piloter og crew har Norwegian om lag 175 ansatte i Argentina.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå