– Vi er på riktig spor, men jeg er ikke fornøyd ennå

Selv om Norwegian kunne vise til et overskudd og har klart å kutte kostnadene, mener Bjørn Kjos at de har mer å gjøre. Nå regner selskapet på hvor mange fly de skal selge og hvordan kostnadene skal kuttes enda mer.


<p><b>BEDRE, MEN IKKE GODT NOK:</b> Konsernsjef Bjørn Kjos og finansdirektør Geir Karlsen (t.v.) under Norwegians kvartalspresentasjon på Fornebu torsdag.</p>

BEDRE, MEN IKKE GODT NOK: Konsernsjef Bjørn Kjos og finansdirektør Geir Karlsen (t.v.) under Norwegians kvartalspresentasjon på Fornebu torsdag.

Flyselskapet Norwegian er inne i året med den kraftigste veksten noensinne, og flyselskapet forbereder seg nå på å gå over i en mer moden fase med en mer normal vekst.

Veksten har ikke kommet uten en prislapp, og etter de store underskuddene i fjor og i første kvartal var mange spent på hvordan tallene så ut for andre kvartal.

Analytikernes konsensusestimat var at Norwegian ville gå med en halv milliard i underskudd etter skatt, men selskapet overrasket med et overskudd på 300 millioner.

Aksjemarkedet jublet over tallene, og torsdag formiddag var aksjekursen opp godt over syv prosent. Den falt noe tilbake på ettermiddagen, og endte opp 1,93 prosent.

Hovedårsaken til at analytikerne bommet så kraftig var blant annet at valutaeffektene var større enn ventet, og at Norwegian bokførte et kostnadskutt på om lag 400 millioner kroner. Det kom som følge av at flyselskapet har reforhandlet en del avtaler med viktige leverandører.

De nye avtalene vil gi lavere kostnader også fremover, men gir ikke penger i kassen (kontanteffekt) i andre kvartal, forklarte finansdirektør Geir Karlsen.

For abonnenter: Norwegian kan tjene fett på krypto

Refusjon etter motortrøbbel

På spørsmål om hvordan de 400 millionene er fordelt, ville han ikke si mer enn at en del av det kommer som følge av motorproblemene på Dreamliner-flyene. Motorprodusenten Rolls-Royce har hatt store problemer med en av motortypene, og dermed må Dreamliner-fly til en rekke flyselskap inn til reparasjon eller motorbytte i år.

– Vi har gått gjennom kontraktene vi har med de store leverandørene og vi har kommet frem til løsning med enkelte at vi har fått en kompensasjon. Dette er kontrakter som har vært inngått en tid tilbake, og det er kostnader vi er påført for noe vi mener ikke er levert, eller ikke levert godt nok, forklarer Karlsen til E24.

 <p><b>OK, MEN IKKE GODT NOK:</b> Bjørn Kjos om det Norwegian presterer. Her fra da nye ruter i Argentina ble lansert.</p>

OK, MEN IKKE GODT NOK: Bjørn Kjos om det Norwegian presterer. Her fra da nye ruter i Argentina ble lansert.

Til tross for overskuddet var konsernsjef Bjørn Kjos og finansdirektør Geir Karlsen likevel ikke helt fornøyd da de presenterte tallene torsdag. Selv om kostnadene er kuttet, må de videre ned, og en høy oljepris kombinert med en strålende sommer i Norden (som gir færre impulsbestillinger) gjør at utviklingen ikke er like god som de hadde ønsket.

– Vi er på riktig spor, men jeg er ikke fornøyd ennå, sa Kjos og tenkte seg litt om:

– Det er ok, men ikke godt nok.

– Kostnadsreduksjoner har et høyt fokus i selskapet nå, og jeg håper vi kan dele gode resultater også fremover, supplerte finansdirektøren som pekte på at de når målet om samlede kutt på 12 prosent i enhetskostnaden i år.

Kostnadene er kuttet, men oljeprisen svir

Det ene man bommet på er oljeprisen. Norwegian har sikret seg mindre enn de har pleid å gjøre, og mye mindre enn det for eksempel SAS og Ryanair har gjort. For andre halvår har de ikke sikret mer enn 22 prosent av drivstofforbruket til 525 dollar per tonn. For 2019 har de foreløpig sikret syv prosent til 648 dollar per tonn.

– Spotprisen i markedet i dag er rundt 700 dollar, og vi kan sikre oss for 2019 til 675 dollar. Det er noe vi ser på, sa finansdirektør Geir Karlsen om kostnadsøkningen som etter hvert rammer hele flybransjen.

– I etterpåklokskapens lys burde vi jo sikret 100 prosent, humret Kjos og fortsatte:

– Vi jobber jo hele tiden med å redusere risikoen, men da oljeprisen var over 100 dollar per fat var det jo folk som kom til oss og mente vi måtte sikre oss fordi oljeprisen skulle opp i 200 dollar per fat. Så vi har sett priser fra 20-tallet til over 100-tallet. Jeg vet ikke hva prisen blir fremover, men ideelt sett skulle vi sikret oss rundt 50 prosent.

Norwegian meldte torsdag om et enhetskostnadene er kuttet med 19 prosent per setekilometer, og 9 prosent hvis man regner med drivstoff. For 2018 samlet sett har de beholdt kostnadsestimatet uten drivstoff, men økt det noe som følge av den økte oljeprisen.

– Har oljeprishoppet slått fullt ut i drivstoffmarkedet eller kan det komme etterdønninger?

– Vi har tatt høyde for det nå, med mindre oljeprisen stiger ytterligere, sier Kjos til E24.

– Ja, det har slått fullt ut i drivstoffprisene. Korrelasjonen mellom olje- og drivstoffprisene er høy, men spotprisen har vært noe volatil, supplerer Karlsen, og forklarer at de har til hensikt å øke sikringsnivået sitt noe fremover.

– Det ugunstige for oss nå er at kronen ikke har styrket seg sammen med oljeprisen, slik den pleier, legger han til.

– Vi ser på hva vi vil tjene mest på

Norwegian varslet under fremleggelsen av forrige kvartalsrapport at selskapet vurderer å selge opp til 140 fly, og under torsdagens presentasjon sa selskapet at de forventer en avklaring i løpet av tredje kvartal.

Dermed er det fortsatt usikkert hvor store investeringsforpliktelser som Norwegian vil få i år og neste år.

Finansdirektør Geir Karlsen påpekte også at finansieringskostnaden er høyere på de eldre flyene som Norwegian leverer tilbake til leasingselskaper eller selger, enn de nye flyene som de finansierer nå. Dermed vil finansieringskostnadene til Norwegian falle fremover etter hvert som flåten skiftes ut, hevdet Karlsen.

Saken fortsetter under annonsen.

Selskapet nedjusterte torsdag investeringsanslaget for 2018 fra 1,9 til 1,75 milliarder dollar, og neste års anslag fra 2,6 til 2,2 milliarder dollar. Nedgangen i år skyldes primært at enkelte flyleveranser fra Airbus har blitt forsinket og dermed ikke må betales i år.

– Capex (investeringsprognosen, journ.anm.) viser ikke et eventuelt salg av fly, så det tallet illustrerer en situasjon der vi tar leveranse av alle flyene, sa finansdirektør Geir Karlsen under presentasjonen.

 <p><b>SATSER I SØR-AMERIKA:</b> Norwegian-sjef Bjørn Kjos, næringsminister Torbjørn Røe Isaksen og dronning Sonja og kong Harald under innvielsen av Norwegians tilstedeværelse i Argentina i vår.</p>

SATSER I SØR-AMERIKA: Norwegian-sjef Bjørn Kjos, næringsminister Torbjørn Røe Isaksen og dronning Sonja og kong Harald under innvielsen av Norwegians tilstedeværelse i Argentina i vår.

– Har dere bestemt dere for endelig antall eller er det fortsatt åpent?

– Vi er fortsatt åpne. Vi har egentlig interesse for hele flåten. Spørsmålet er hvor mange vi eventuelt selger, og det vi kan også lease ut fly. Vi ser på hva vi tjener mest penger på, sier Bjørn Kjos.

Både Kjos og finansdirektør Karlsen forklarer til E24 at de er veldig fornøyd med modellen de har i dag med Hong Kong Express. Det asiatiske selskapet har foreløpig leid alle A320-flyene som Norwegian har tatt levering på fra Airbus.

– Løsningen vi har fått på plass med Hong Kong Express er etter mitt syn en ganske god avtale, som gir tosifret avkastning på kapitalen, sier Karlsen.

– Har dere noe anslag på hvor mye lavere investeringene kan bli hvis dere nå selger fly?

– Det er vanskelig å si nå. Vi har en plan for hvilke fly vi ikke har tenkt å bruke i egen produksjon (Airbus A320, journ.anm.), men vi kan både selge eller lease ut fly. Vi må se hva som gir mest verdi for oss, sier Karlsen.

– Det å selge for eksempel 50 A320-fly til én enkelt kjøper betyr kanskje at man ikke får den beste prisen per fly, så alt dette vurderer vi nøye nå, legger han til.

Snart kommer superflyet fra Airbus

Mens Norwegian så langt har tatt imot Boeings kort- og mellomdistansefly 737 (nå i den nye Max-versjonen) og langdistansefly av typen Dreamliner, så får de fra og med neste år også en annen flytype.

Norwegian la nemlig inn en stor bestilling hos Airbus i 2012, og av de 100 bestillingene på A320, ble 30 konvertert til den større varianten A321LR (Long Range-versjon med rekkevidde nok til å fly enkelte distanser over Atlanterhavet).

Av de 30 skal 4 leveres neste år, mens ytterligere 12 blir levert i 2020.

– Har dere landet hvilke ruter og destinasjoner dere kan bruke disse A321LR-flyene på?

– Vi er i ferd med å gjøre det nå. Den passer egentlig flere steder, ikke minst er den fantastisk bra i Sør-Amerika, men også flere steder enn det. Den har en veldig lav setekostnad, sier Kjos, med referanse til kostnad per setekilometer man fly sammenlignet med andre flytyper.

– Vi har flere muligheter, og vi har ikke endelig bestemt oss, legger Kjos til.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå