Wizz Air har fløyet forbi Norwegian

Selv om Norwegian fortsetter sin kraftige vekst, vokser lavpriskonkurrenten Wizz Air enda fortere. I januar fraktet selskapet for første gang flere passasjerer enn Norwegian.


<p><b>UNGARN-BASE:</b> Lavprisselskapet Wizz Air har hovedkontor i Budapest, Ungarn. Her flyr et av selskapets Airbus A-321 forbi byen under et flyshow.</p>

UNGARN-BASE: Lavprisselskapet Wizz Air har hovedkontor i Budapest, Ungarn. Her flyr et av selskapets Airbus A-321 forbi byen under et flyshow.

Etter at Norwegian slapp sine trafikktall tirsdag morgen ble det samtidig klart at det også har skjedd et lite taktskifte i europeisk luftfart.

For første gang er nemlig Wizz Air større enn Norwegian, målt i passasjerer. Mens Norwegian fraktet 2,334 millioner passasjerer, fraktet Wizz Air marginalt flere med sitt rapporterte passasjertall på 2,336 millioner passasjerer.

Om Wizz Air vil klare å holde denne posisjonen hver måned gjenstår imidlertid å se, men på sikt ser det ut til at Wizz Air vil ligge et hakk foran sin norske konkurrent, hvis man ser tilbake på den historiske utviklingen.

Sammenligningen mellom Norwegian og de andre lavprisselskapene blir også påvirket av at det norske selskapet skiller seg ut med sin omfattende langdistansevirksomhet. Mens EasyJet, Ryanair og Wizz Air i all hovedsak flyr i Europa, driver Norwegian en stor langdistanseflåte med ruter over Atlanterhavet og til Asia, og snart også i Argentina.

Dette gjør at de andre selskapene rekker langt flere turer med hvert enkelt fly i døgnet, og dermed vil de også klare å frakte flere passasjerer med samme antall fly.

I januar klarte Wizz Air også å fylle flyene sine bedre enn Norwegian, med et snittbelegg (fyllingsgrad) på 87,7 prosent mot Norwegians 82 prosent. Både Ryanair og EasyJet var godt oppe på 90-tallet.

Norwegian har flere fly

Rutestrukturen og passasjertallene gjenspeiles også hvis man titter nærmere på flyflåtene som selskapene opererer.

Wizz Air har i dag en flåte på 88 kort- og mellomdistansefly av typen Airbus A320 og A321. Sistnevnte har en god del flere seter enn Europa-flyene til Norwegian (Boeings 737). Norwegian hadde 123 kort- og mellomdistansefly (ikke medregnet Dreamliner) i sin flåte per utgangen av 2017, ifølge selskapet selv.

Som E24 skrev i fjor sommer har lavprisselskapet Wizz Air siden oppstarten i 2003 vokst kraftig og bidratt til å legge et solid press på de eksisterende nettverksselskapene og lavpriskonkurrentene Norwegian, Ryanair og EasyJet.

Selskapet flyr i dag over hele Europa, inkludert til Norge, samt Marokko, Dubai, Israel, Russland og flere av de gamle Sovjet-statene. Wizz Air er børsnotert i London og er nå ikke bare det største lavprisselskapet i Sentral- og Øst-Europa, men også det tredje største i Europa.

Det er fortsatt et stykke opp til toppen av passasjer-pallen, der Ryanair og EasyJet sitter trygt inntil videre. I januar hadde de henholdsvis 9,3 og 5,2 millioner passasjerer. Mens Ryanair vokste med 6,0 prosent, vokste EasyJet med 8,7 prosent og Norwegian 11,0 prosent.

Wizz Air vokste imidlertid med saftige 24 prosent i januar, en måned som er lavsesong for flyselskapene.

Flyanalytiker: Tror ikke Wizz Air vil kopiere Kjos

Både Norwegian og Wizz Air har store bestillinger av nye fly.

– Det ungarske lavprisselskapet har 135 stykk Airbus A320/321 i bestilling og som leveres forløpende frem til 2019. Selskapet bekreftet i desember 2017 også en ny ordre hos Airbus på 146 stykk A320/321neo med levering fra 2019 til 2026, forteller flyanalytiker i WinAir Hans Jørgen Elnæs til E24.

Han tror ikke at Wizz Air vil ta det store steget og satse på langdistanse, slik Norwegian satser tungt på:

– Jeg tror ikke at Wizz Air har noen planer om å følge i Norwegians fotspor med lavpris long-haul, men jeg ser ikke bort ifra at Wizz Air vil øke antall flyruter til Norge. Ruter fra London-Luton til byer på Vestlandet er ikke usannsynlig, sier Elnæs.

Han poengterer at Wizz Air allerede har annonsert en rute fra Wien til Bergen med oppstart senere i år som kommer i tillegg til ruter til Torp, Stavanger, Bergen, Ålesund, Trondheim og Tromsø.

– WizzAir’s største eier er det amerikanske private equity selskapet Indigo Partners med Bill Bernanke i spissen. Dette selskapet har spesialisert seg på startup og drift av lavprisselskaper, blant annet Frontier Airlines og Spirit Airlines i USA, Volaris i Mexico, WizzAir i Ungarn og JetSmart i Chile, sier Elnæs.

Sistnevnte tror han kan bli en konkurrent til Norwegians Argentina-satsing.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå