– Norwegian gjør det eneste riktige

Norwegians parkering av 737 Max-flyene kan koste mellom 5 og 15 millioner kroner om dagen, ifølge DNB Markets-beregninger. Flyselskapet gjør likevel det eneste riktige, mener professor og flyekspert Frode Steen.


<p><b>PARKERT:</b> Norwegian har satt flyene av typen 737 MAX 8 på bakken.</p>

PARKERT: Norwegian har satt flyene av typen 737 MAX 8 på bakken.

Etter råd fra europeiske luftfartsmyndigheter har Norwegian satt alle sine 18 fly av typen Boeing 737 Max 8 på bakken.

Det ble varslet tirsdag. En rekke land og flyselskaper har nå satt flytypen på bakken inntil videre etter at Ethiopian Airlines' 737 Max-fly styrtet søndag, den andre ulykken med denne flytypen på et halvt år.

Les mer: Dette vet vi om flyulykken i Etiopia

I det norske markedet er 19 flyginger blitt kansellert onsdag ble det opplyst onsdag morgen. Norwegian sier de har «jobbet på spreng» for å ordne alternativer for passasjerer som er rammet.

Professor ved NHH og flyekspert Frode Steen mener Norwegian har gjort det eneste rette ved å sette flytypen på bakken

– Kunder blir alltid frustrert nå de må vente eller bookes om. Men jeg tror alle kundene og er glad for at Norwegian tar ned fly som det er tvil om.

– Alle skjønner at det ikke er Norwegian sin feil. De har kjøpt nye fly. Så plutselig får man signaler om de kanskje ikke er helt i orden. Norwegian gjør det eneste riktige, og tar dem ned, sier han til E24.

Børskommentar (for abonnenter): 18 Boeing 737 MAX-fly på bakken var kanskje det siste Norwegian trengte nå

Anslår millionkostnader

Hvor store de finansielle konsekvensene vil bli er usikkert. Selv har ikke selskapet gått ut med noen estimater, men opplyser at regningen vil sendes til flyprodusenten Boeing.

Les mer: – Vi kommer til å sende hele regningen til Boeing

Professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole.
Professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole.

Fra analytikerhold er det beregnet millionkostnader. Nyhetsbyrået Direkt siterer Bloomberg på estimater fra DNB Markets om at det kan koste Norwegian mellom 5 og 15 millioner per dag å ha de 18 flyene på bakken.

– Boeing må være med å dekke dette hvis det viser at det er noe galt med flyene. Det er helt opplagt. Det som er vanskelig her er om det er noe med flyet, eller hva det er, sier Steen.

Han tror effektene på driften vil være håndterbare for flyselskapet.

– Jeg tror de klarer å rigge trafikken innenfor systemet sitt. Det er først hvis det pågår over lang tid at det påvirker mer, sier han.

– Det begrenser kapasiteten til Norwegian hvis det skulle vare, men dette er ikke typisk en ting som vil vare. Alle er jo tjent med, ikke minst Boeing, å finne ut av dette. Alle har incentiv til å skynde seg, sier Steen.

Les også: Dette er dine rettigheter ved kanselleringer

Store aksjefall

Den amerikanske flyprodusenten har sett aksjekursen falle kraftig de siste dagene.

Her hjemme har investorene reagert med å sende Norwegian-kursen ned nær syv prosent denne uken.

Onsdag snur imidlertid Norwegian-aksjen opp, etter at Norwegian-sjef Bjørn Kjos sier at han tror Max-flyene er tilbake i luften snart.

– Den som blir mest rammet av dette er Boeing. Den aksjen skal nok langt ned, for her blir det en del erstatningssøksmål, sier analysesjef Karl Johan Molnes i Norne Securities.

Norne har en stund anbefalt sine kunder å selge Norwegian-aksjen. Molnes sier han venter på signaler som tilsier at Norwegian vil bedre lønnsomheten.

– Vi venter på en grunn til å kunne oppgraderer til kjøp. Det kom ikke i februartallene, og det som skjer med Boeing Max-flyene er heller ikke noen grunn til å oppgradere.

Settes på bakken

I løpet av tirsdagen annonserte det ene europeiske landet etter det andre, inkludert EUs felles flyorgan EASA, at flyene ble suspendert.

Kun fire selskaper flyr fortsatt med ulykkesflyet – men det skjer i såpass store markeder som USA og Canada.

Norwegian har 18 Max-fly på bakken, men selskapets 737-flåte består av hele 132 fly. Det er nemlig 114 Boeing 737–800 fly av den forrige modellen som fortsatt er i trafikk, og som ikke er rammet av suspensjonen.

Selskapets flåte med Dreamliner-langdistansefly er heller ikke rammet.

Fordi begge 737-modellene kan flys med samme pilotlisens, og fordi de har samme setekapasitet, kan Norwegian sjonglere flåten sin en del for å minimere konsekvensene for passasjerene.

De som rammes vil bli informert på SMS og kan også få informasjon på selskapets nettsider.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå