Norwegian stiger videre etter rakettoppgangen

Etter rakettoppgangen torsdag fortsetter Norwegian oppturen på Oslo Børs, der oppkjøpsflørten har økt aksjonærenes papirverdier med rundt fire milliarder.


<p><b>KJØPSINTERESSE:</b> IAG har kjøpt en eierpost på 4,61 prosent i Norwegian, og vurderer et bud.</p>

KJØPSINTERESSE: IAG har kjøpt en eierpost på 4,61 prosent i Norwegian, og vurderer et bud.

På Oslo Børs sendes flyaksjen opp nye 5 prosent til 278 kroner og siden dagen før oppkjøpsinteressen fra British Airways-eier IAG ble kjent har kursen gått opp 55 prosent.

For aksjonærene, deriblant hovedeier Bjørn Kjos, betyr det at papirverdiene har økt med rundt fire milliarder kroner.

Oppgangen ble utløst da det ble kjent at International Airlines Group (IAG) vurderer å legge inn et bud på Norwegian.

Flygiganten, der selskaper som British Airways, Iberia, Aer Lingus, Vueling og Level inngår, har også kjøpt en eierpost på 4,61 prosent i Norwegian.

Denne investeringen skal danne et grunnlag for å innlede samtaler med Norwegian, der et bud er en mulighet, opplyste IAG.

– Vil kunne lokke flere

– Den videre kursutviklingen etter gårsdagens nyheter er svært usikker, men vi har utfordringer med å se en eventuell budgiver strekke seg betydelig over gårsdagens sluttkurs på NOK 260 pr aksje, skriver DNB Markets i en aksjerapport.

Meglerhuset har vært blant pessimistene, med en salgsanbefaling på Norwegian, noe meglerhuset har begrunnet med «den finansielle og operasjonelle risikoen i selskapet»

– Selv om inntreden av IAG vil kunne lokke flere interessenter til å vurdere et oppkjøp er det ikke alle aktørene i bransjen som er like positive til selskapets langdistansesatsing, netto gjeld utgjør rundt NOK 21 mrd. og leasingsforpliktelsene fremover er også betydelige, påpeker meglerhuset.

– En eventuell prosess vil også kunne ta tid dersom IAG i første rekke ser på aksjekjøpet som en tidlig strategisk posisjonering for å kunne påvirke en transaksjon som vil kunne involvere flere konkurrerende virksomheter, skriver DNB Markets.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair sa torsdag at han så IAGs interesse som en del av en større konsolideringsbølge i luftfarten, og pekte blant annet på at flykjempen kan være sulten på Norwegians langdistansesatsing.

– Det er en konsolidering her, og det kan være IAG tenker på at de vil komme i posisjon for dette, sa analytikeren.

Kraftig vekst har kostet

De siste årene har Norwegian satset tungt på langdistanse, men også slitt med lønnsomheten på langdistansevirksomheten, og tapte i underkant av 300 millioner kroner i fjor.

Totalt har Norwegian en flåte på 150 fly, med over 200 fly i bestilling. Den kraftige veksten har imidlertid kostet. I mars måtte selskapet gjøre en milliardemisjon.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå