– Har kommet til et punkt der det må gjøres nødvendige justeringer

Som et ledd i Norwegians planer om kostnadskutt i milliardklassen skal nå flere ruter og seks baser legges ned. Flyselskapet sier de vil strekke seg langt for å unngå oppsigelser.


<p><b>KUTTER:</b> Norwegian satset tungt med de nye moderne Boeing 737Max-flyene på ruter til USA, men flere viste seg å være lite lønnsomme. Rutene fra Skottland og Nord-Irland til USA er besluttet lagt ned og flyene skal brukes i Europa i stedet. Bildet er fra Oslo Lufthavn av en 737Max.</p>

KUTTER: Norwegian satset tungt med de nye moderne Boeing 737Max-flyene på ruter til USA, men flere viste seg å være lite lønnsomme. Rutene fra Skottland og Nord-Irland til USA er besluttet lagt ned og flyene skal brukes i Europa i stedet. Bildet er fra Oslo Lufthavn av en 737Max.

Etter at Norwegian i oktober varslet at de hadde igangsatt et kostnadsprogram som skulle kutte minst to milliarder i kostnadsnivået fra 2019, har selskapet satt i gang en rekke tiltak.

Nå har selskapet besluttet nok et grep som skal kutte kostnadene og bedre konkurranseevnen i et beintøft luftfartsmarked: Selskapet skal legge ned flere ruter og seks av basene.

Det opplyser Norwegian i en melding til E24 og noen andre medier onsdag.

Selskapet understreker at ruter som er i salg ikke avvikles, og at det primært handler om å redusere frekvensen på ruter mellom Spania og Nord-Europa.

Kuttene som nå annonseres kommer i kjølvannet av at finansdirektør Geir Karlsen i fjor høst indikerte at selskapet ville gjøre endringer i ruteprogrammet fremover for å kutte mindre og ulønnsomme ruter og heller sette fly og mannskap inn der man tjener mer.

E24 skrev i oktober hvordan Norwegians effektivisering og kutt i enhetskostnadene hadde blitt spist opp av oljeprisen som da hadde steget. Norwegian jobber også med å ha en stor nok kapitalbuffer i henhold til kreditorenes krav, samtidig som selskapet jobber kontinuerlig med å finansiere alle de nye flyene de jevnlig får levert fra Airbus og Boeing.

Etter det E24 kjenner til har man internt oppjustert kostnadskuttmålet til tre milliarder, men utad fortsetter selskapet å si at man skal kutte minst to milliarder.

Norwegian ønsker onsdag ikke å bekrefte eller kommentere E24s opplysninger om den interne oppjusteringen av kuttmålet.

Norwegian varslet også i april i år at de jobber med å selge opp til 140 fly, men så langt har ikke selskapet annonsert noen endelig avtale.

Kutter i Sør-Europa

Kuttene som nå er besluttet vil bli gjennomført fra april og i løpet av året. Målet er ifølge Norwegian å øke lønnsomheten i selskapet og redusere de kommersielle effektene av sesongvariasjoner i trafikken.

Det er snakk om baser til 737–800 og 737Max-flyene som opererer på kort- og mellomdistansenettverket. Dreamliner-flåten er ikke påvirket, selv om noen Dreamliner-piloter også må bytte base.

Norwegian opplyser ikke hvilke ruter som legges ned, men basene som legges ned er:

  • I Spania: Palma de Mallorca, Gran Canaria og Tenerife
  • I Italia: Rome Fiumicino
  • I USA: Stewart (utenfor New York) og Providence, Rhode Island (utenfor Boston)
  • I tillegg vil Norwegian legge ned basene for langdistansepiloter i Amsterdam, Bangkok og Fort Lauderdale, Florida (kabinpersonalet her påvirkes ikke).
Langdistansebasen i Roma skal fortsette som tidligere og Norwegian understreker at antallet langdistansefly av typen Boeing 787 Dreamliner forblir den samme som før.
I Roma er konkurransen imidlertid hard på kortdistanseruter, og konkurrentene Air Italy og Ryanair satser tungt på den italienske hovedstaden.
De to basene i USA legges ned etter at Norwegian i fjor besluttet å legge ned rutene fra basene til Skottland og Nord-Irland med 737Max-flyene.

Vil unngå oppsigelser

– Selskapet har kommet til et punkt der det må gjøres nødvendige justeringer i ruteporteføljen for å bedre bærekraften og de finansielle resultatene i et veldig konkurransepreget marked, sier Helga Bollman Leknes, kommersiell direktør og HR-ansvarlig (som sjef for Norwegian Air Resources), i uttalelsen.

Helga Bollmann Leknes, kommersiell direktør i Norwegian og sjef for Norwegian Air Resources
Helga Bollmann Leknes, kommersiell direktør i Norwegian og sjef for Norwegian Air Resources

– Vi vil uttrykke vår takknemlighet til mannskapet på de påvirkede basene og deres harde arbeid og innsats. Vårt mål er å sikre at så få kollegaer som mulig blir påvirket, sier hun videre.

Norwegian opplyser til E24 at det er for tidlig å si hvor mange ansatte som eventuelt kan bli sagt opp. Alt avhenger av hvor mange selskapet klarer å flytte og finne andre arbeidsoppgaver eller baser til.

Bollman Leknes sier i uttalelsen at de har kommunisert beslutningen til alle fagforeningene i selskapet og at en dialog med dem om hvordan kuttene skal gjennomføres er i gang.

De som rammes vil få tilbud om å bytte til basene i Oslo, Stockholm og Madrid, eller til Norwegians langdistansenettverk som driftes med Dreamliner-flyene, opplyser selskapet.

Har allerede tatt grep

Tiltakene som nå kommer er ikke de første som Norwegian har tatt.

I fjor ble det kjent Norwegian har allerede tatt flere grep i år for å kutte lite lønnsomme ruter, inkludert Singapore-ruten og rutene til USA fra Skottland og Nord-Irland.

Singapore-ruten erstattes med en ny rute fra London til Rio de Janeiro i Brasil, mens Max-flyene som ble brukt til USA heller skal settes inn på Europa-ruter.

Norwegian har også satset tungt i Argentina der selskapet både har en langdistanserute fra London til Buenos Aires, i tillegg til en innenriksvirksomhet som hadde sine første flyginger oktober 2018.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå