Norwegian: Blir større utenfor enn i Skandinavia neste år

Norwegians fremtidsplaner viser for alvor at selskapet er i ferd med å bli en betydelig internasjonal aktør.


<p><b>SATSER INTERNASJONALT:</b> Administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian legger her frem selskapets resultat for tredje kvartal.</p>

SATSER INTERNASJONALT: Administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian legger her frem selskapets resultat for tredje kvartal.

Når Bjørn Kjos legger frem kvartalstall er det ikke lenger bare norsk finanspresse og norske TV-kanaler som følger med.

Dansk TV 2 sendte kamerateam til Oslo for å følge Kjos' fremleggelse, Norwegian-sjefen har i tillegg i løpet av torsdagen vært live på CNBC, gitt intervjuer til både nyhetsbyråene Bloomberg og Reuters, samt de britiske avisene The Times og The Telegraph.

Dette illustrerer et poeng som også gjenspeiles i selskapets resultatrapport:

Norwegian er for alvor i ferd med å bli en betydelig aktør i internasjonal luftfart.

Selskapets virksomhet utenfor Skandinavia er nå nesten like stor som den skandinaviske, og Bjørn Kjos bekrefter at dette forholdet vil vippe i favør «resten av verden» i løpet av neste år.

– Skandinavia er et mer satt område, mens det er mye større potensial andre steder, sier Kjos til E24.

Varsler meget høy vekst

Det er ellers verdt å merke seg følgende:

  • I forbindelse med tredjekvartalsrapporteringen varsler Norwegian meget høy vekst neste år. Selskapet anslår sin egen kapasitet (ASK) til å øke med hele 30 prosent i 2017, opp fra rundt 18 prosent vekst i år.
  • Det er flere store fly som driver hoveddelen av veksten. Disse trafikkerer selskapets lengre, interkontinentale ruter (lengre distanser driver også opp kapasiteten, som måles i antall såkalte setekilometer).
  • I 2017 vil selskapet ha over 50 langdistanseruter. USA-Barcelona og København-San Fransisco åpner neste år, og Bjørn Kjos trekker i tillegg frem Paris og London som aktuelle baser for vekst.
  • Selskapets største enkeltmarked utenom Norge, målt i antall passasjerer, er nå Spania. Den spanske trafikken har oversteget trafikken i Sverige og Danmark. Dette skyldes at selskapet nå også tilbyr innenlandsflyginger i Spania.

Flere fly

Veksten muliggjøres først og fremst at selskapet får inn flere fly. Kjos trekker frem tilgangen på fly av den typen Norwegian ønsker seg, som den største «vekstbremsen».

– Vi må ha fly, altså. I 2017 begynner vi å få bra kapasitetsvekst, og det gjør vi i 2018 også. Da begynner vi å komme opp på et bedre nivå, sier Kjos.

Norwegian venter at veksten vil være høyest innen de største flytypene. Selskapet skal etter planen sette ni nye Dreamlinere i drift neste år, og 11 nye året etter. Ved utgangen av dette året vil selskapet etter planen ha 32 slike langdistansemaskiner.

Neste år kommer det også seks fly av typen 737 MAX, som har større rekkevidde enn «vanlige» 737, samt 17 fly av typen 737–800.

Da begynner selskapet å få en flåte som matcher ambisjonene.

– Vi begynner å komme opp på et nivå der vi er en global aktør. Men det er mange områder vi enda ikke har begynt på – store kontinenter – så det er mye å ta av, sier Kjos.

(saken fortsetter under bildet.)

 <p><b>MED GRUNN TIL Å GLISE:</b> Bjørn Kjos og Norwegian leverte rekordresultat i tredje kvartal.</p>

MED GRUNN TIL Å GLISE: Bjørn Kjos og Norwegian leverte rekordresultat i tredje kvartal.

Frykter ikke priskrig

Norwegian ekspanderer i det som er et ganske krevende marked, der en rekke aktører konkurrerer om de samme kundene.

I tredjekvartalsrapporten fremgår det at selskapet likevel hadde meget fulle fly, og under presentasjonen bekreftet finansdirektør Frode Foss at selskapet er villige til å droppe prisene for å tiltrekke seg passasjerer.

Dette muliggjøres av at Norwegian har lavere kostnader enn de fleste av konkurrentene.

Bjørn Kjos mener imidlertid at Norwegian fortsatt er for små til at den høye, lavprisdrevne veksten vil kunne utgjøre noe stort skjelv i markedet.

– På verdensbasis er vi fortsatt en liten spiller på langdistanse. Vi får inn ni fly, og det er mye det – mer enn det totale volumet som SAS flyr. Men om man begynner å se på kontinentene vi flyr, så er det ingenting, sier han.

Venter fortsatt på USA-ja

Et skår i gleden for Norwegian er at de amerikanske myndighetene fortsatt ikke har godkjent lisenssøknaden for det irske datterselskapet Norwegian Air International.

E24 får opplyst fra selskapet at de nå avventer en voldgiftssak som initieres av EU.

– Dette hindrer oss i å bruke de samme flyene fra andre verdensdeler, så på den måten er det en hindring for oss. Det er fordyrende, sier Kjos.

Han mener for øvrig at utsettelsen, som har drøyd siden 2013, har medført at de har større trafikk rettet mot USA.

– Så det blir motsatt effekt for dem som prøver å stoppe oss, sier han.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå