Tror på Buffett-interesse for Norwegian

British Airways-eier IAG har allerede kjøpt Norwegian-aksjer og kommer muligens med et bud på hele det norske flyselskapet. Roger Berntsen i Netfonds tror en annen gigant på andre siden av Atlanterhavet også kan komme til å kaste seg på.


<p>Arkivbilde av konsernsjef Bjørn Kjos på flyplassen i Buenos Aires under åpningen av Norwegians nye ruter til Argentina.</p>

Arkivbilde av konsernsjef Bjørn Kjos på flyplassen i Buenos Aires under åpningen av Norwegians nye ruter til Argentina.

Norwegian-aksjen fortsetter å gå som en kule på Børsen etter at flykonsernet IAG varslet et mulig bud. Men det er ikke bare hett på Oslo Børs, det er det også på ryktebørsen.

For ingen utenom IAG selv vet hva de eventuelt er villig til å by. Nå spekuleres det i hva britene er villig til å bla opp, og om det er andre aktører som kan kaste seg på i kampen om den norske lavprisgiganten.

Norwegian-aksjen er i 13:00-tiden mandag opp ytterligere 8,8 prosent etter at IAG torsdag annonserte at de hadde kjøpt snaue fem prosent av Norwegian. Dette kommer på toppen av torsdagens oppgang på 47,2 prosent, og dermed har Norwegian-aksjen nå steget fra 179,30 til 288,50 kroner.

I en Twitter-melding mandag skriver ansvarlig forvalter Roger Berntsen i meglerhuset Netfonds:

– Gitt dynamikken i og rundt Norwegian, tror vi nå at amerikanske aktører kan eller vil, komme på banen. Vårt tips er Amazon og/eller Berkshire Hathaway, gjennom Delta Airlines, skriver Berntsen på Twitter mandag.

Berkshire Hathaway er det børsnoterte investeringsselskapet til den kjente investoren Warren Buffett.

– Vi mener Norwegian, med Bjørn Kjos i spissen, har utallige strategiske muligheter å velge mellom for å sikre selskapets fremtid. Kjos er, slik vi ser det, en taktiker av rang.

Egentlig trodde Berntsen at Ryanair ville komme til å forsøke å kjøpe Norwegian, men etter at det ikke ble noe av planene om et rutesamarbeid og Michael O'Leary slang ut påstander om at Norwegian ville gå konkurs om få måneder, tror Berntsen dialogen har strandet helt.

Overfor E24 understreker Berntsen at han har forvalteransvaret for Netfonds Extra-fondene som eier aksjer i Norwegian. Fondene har hatt Norwegian-aksjer siden 2012. Berntsen med nærstående eier også aksjer i Berkshire Hathaway.

Les også: Meglerhus peker på Ryanair som potensiell Norwegian-kjøper

– Timingen til IAG er perfekt

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir, som både har bakgrunn fra blant andre Ryanair og Qatar, tviler på at det blir noe amerikansk oppkjøp av Norwegian.

– Timingen til IAG er perfekt. Alternative budgivere er fullt opptatt med andre oppgaver. Buffet og Delta har kompetanse og kapital, men ikke en eierstruktur og organisasjon som passer Norwegian og Bjørn Kjos' DNA, sier Elnæs til E24.

Han peker blant annet på at Ryanair akkurat har gått inn i Niki Laudas nye flysatsing, mens EasyJet sitter opptatt etter at de har kjøpt opp deler av Air Berlin-konkursboet og skal sette opp en flyoperasjon med de flyene og ansatte.

Han sier at Lufthansa også er opptatt med sitt, ved at de skal overta rundt 80 fly fra Air Berlin-boet og bygge opp lavprisselskapet Eurowings.

– Da står vi igjen med KLM-AirFrance gruppen som eneste reelle alternativ til IAG til å sikre seg Norwegian, tror jeg, sier Elnæs.

Selv om han ikke tror noen amerikanske flyselskap vil satse på å kjøpe Norwegian, peker Elnæs på at IAG allerede samarbeider med American Airlines gjennom OneWorld-alliansen (en konkurrent til Star Alliance, der blant andre SAS og United Airlines er med). Dermed vil et IAG-eid Norwegian få en amerikansk partner på ruter over Atlanterhavet likevel.

– Jeg tror ikke Kjos & Co vil selge til Buffett og Delta. Kjos får en kanonavkastning uansett hvem som kjøper, men pengene er ikke det viktigste for Kjos, det er at Norwegian får en trygg fremtid og blir utviklet videre i henhold til forretningsplanen, fortsetter Elnæs.

Trigget av på flybestillingen

– Vi har investert i Norwegian ene og alene fordi flybestillingen i 2012 så vi som veldig interessant, sier Berntsen til E24, som også mener fokuset om at Norwegian enten bli en suksesshistorie eller konkursprosjekt blir feil:

– Det er det hvis ikke eiendelene har en verdi i annenhåndsmarkedet, men det har det i Norwegians tilfelle, sier Berntsen.

Han mener Norwegian både har en solid plattform i Norden, der de dominerer markedet med SAS, samtidig som Bjørn Kjos har klart å åpne slusene for mer konkurranse på langdistansemarkedet til USA.

– Flybestillingen i 2012 var Europas største, så man kan anta at Norwegian har fått priser som ligger godt under det andre har fått kjøpe fly for. Så for oss er dette en investering i aktiva, sier Berntsen.

Årsaken til at han tror Warren Buffett og Delta kan vurdere et Norwegian-samarbeid begrunner han blant annet med at Warren Buffett, som er Deltas største aksjonær, de siste par årene har gjort en helomvending i sitt syn på flybransjen.

– Jeg tror Delta og Warren Buffett ser en mulighet å komme inn bakveien i Europa gjennom Norwegian, sier Berntsen, som tror amerikanerne trolig vil satse på et samarbeid før et eventuelt vennlig oppkjøp lenger ned i løypen.

Warren Buffetts investeringsselskap Berkshire Hathaway eide ved utgangen av 2017 7,51 prosent av Delta Air Lines, ifølge Morningstar. Buffett styrte i mange år unna flyaksjer, men overrasket i 2016 markedet da det ble kjent at Berkshire hadde kjøpt seg opp i American Airlines, Delta, United og Southwest, skrev CNBC da Buffetts årlige aksjonærbrev ble sluppet i februar.

Les også: Sissener unngikk Norwegian-«skvis»

Saken fortsetter under annonsen.

– Jeg vil ikke utelukke eierskap av et helt flyselskap, sa Buffett til kanalen i februar.

– Et oppkjøp av en slik aktør vil gi Norwegian ubegrenset kapitaltilgang og det vil synliggjøre verdien av flybestillingen, sier Roger Berntsen med referanse til Warren Buffett og Amazon.

Tror Amazon ser på fisk

Hele flybransjen har de siste årene fått økonomisk med vind av at oljeprisfallet sendte drivstoffprisene nedover. I USA har flere av flyselskapene, inkludert American Airlines og Delta vært gjennom restruktureringer under konkursbeskyttelse, samtidig som det også har skjedd en stor konsolidering.

US Airways tok over American Airlines (men beholdt American-navnet), mens Delta og United for noen år siden slukte henholdsvis Northwest og Continental.

USA har enkelte ultra-lavprisaktører som Allegiance og Spirit, og aktører som ligner på Norwegian som JetBlue og Southwest, men det er ikke det samme prispresset som i Europa.

Årsaken til at han nevner Amazon som en mulig spiller i kampen om Norwegian, er forholdet mellom Amazon-sjef Jeff Bezos og Warren Buffett. Roger Berntsen mener det er derfor Jeff Bezos landet i Nord-Norge for få dager siden:

– Alta er ikke nødvendigvis riktig sted å lande hvis du skal se på nordlyset, sier han og fortsetter:

– Amazon kan komme til å åpne et fullfilment-senter i Alta (distribusjons- og pakkesenter, journ.anm.), blant annet på grunn av laksen. De har jo kjøpt Whole Foods, sier han med referanse til den amerikanske dagligvarekjeden som spesialiserer seg på høykvalitetsvarer.

400 kroner aksjen?

Etter at IAG annonserte sin interesse i Norwegian forrige torsdag har spekulasjonene rast om hva IAG eventuelt er villige til å betale, og hva Norwegians to storaksjonærer Bjørn Kjos og styreleder Bjørn Kise er villige til å selge for.

Sparebank 1 Markets tok denne uken inn Norwegian-aksjen i sin anbefalte portefølje.

Analysesjef Lars-Daniel Westby i Sparebank 1 Markets tror et bud vil ligge på mellom 310 og 485 kroner per aksje. Han tror IAG vil kjøpe seg opp til 10 prosent før de starter forhandlingene om å få kjøpe hele selskapet.

Analytiker Jo Erlend Korsvold i SEB, som følger Norwegian tett, sier rasjonalet bak et bud på 400 kroner per aksje fra IAG er den store gjelden i Norwegian.

– Det vi ser er at vi tror det kommer et bud, og at det ikke er noe i veien for at de kan by den type pris. De kjøper først og fremst mye gjeld, og ikke så mye markedsverdi. Det er det som muliggjør så høye bud, sier han.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå