– Jeg tror IAG gjerne vil ha Norwegian

Noen ting har endret seg siden IAG kom på frierbesøk til Norwegian i fjor, men mye er fortsatt det samme. Fra og med den 24. juli kan det spansk-britiske konsernet by på Norwegian igjen – hvis de vil.


<p>Her er en av Norwegians 787 Dreamliner-fly avbildet under bygging på Boeing-fabrikken i Everett i delstaten Washington i 2017.</p>

Her er en av Norwegians 787 Dreamliner-fly avbildet under bygging på Boeing-fabrikken i Everett i delstaten Washington i 2017.

– I utgangspunktet tror jeg at IAG gjerne vil ha Norwegian i sin portefølje, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair, etter at den spanske avisen Okdiario torsdag kveld meldte at IAG er i ferd med å utarbeide et bud på Norwegian.

Nyheten sendte Norwegian opp 7,7 prosent fredag, og aksjen var Børsens mest omsatte.

Rykter

Hvorfor ryktene blusser opp igjen nå er uklart, og det er heller ikke bekreftet i andre medier eller av IAG selv at det faktisk jobbes med et bud.

Det er heller langt ifra den første gangen av ryktene svirrer i spanske medier om et mulig oppkjøp.

Den 18. mai i år meldte spanske Expansion at enten IAG eller Lufthansa var i ferd med å gjøre det samme.

IAG, som eier flyselskaper som Iberia og British Airways, gjentok fredag budskapet om at de ikke lenger er interessert.

Har kommet med bud tidligere

IAG har i henhold til britisk børsreglement uansett ikke muligheten til å hverken hinte om, eller faktisk komme med et bud, før etter 24. juli.

Den dagen vil det nemlig ha gått seks måneder siden IAG formelt trakk seg fra sitt forrige oppkjøpsforsøk.

Regelverket er nemlig klinkende klar på at en kjøper må vente seks måneder etter et bud på å forsøke seg igjen eller indikere at man er interessert.

Det er nå gått litt over et år siden IAG varslet at de var interessert i å kjøpe Norwegian første gang.

Hva selskapet var villige til å betale ble ikke offentlig bekreftet, og den 24. januar meldte IAG at de ikke ville forsøke å kjøpe Norwegian likevel.

Det er datoen som gjelder når karantenetiden skal beregnes.

IAG uttalte aldri hva de var villige til å betale i forrige runde, men nå hevder avisen Okdiario at IAG er villige til å by drøye 10 milliarder norske kroner for Norwegian.

Norwegian fortsatt en sentral spiller

Mens meglerhuset Bernstein mener at Norwegian ikke er et flyselskap noen burde kjøpe, mener flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs det er to hovedgrunner til at Norwegian er interessant for IAG:

– IAG har en svak posisjon i Skandinavia, selv om flere av IAG selskapene (British Airways, Iberia, Vueling, Aer Lingus og Level) flyr dit. Skandinavia er ett attraktivt marked og IAG ønsker å posisjonere seg, sier Elnæs og fortsetter å forklare den andre grunnen:

 <p>Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir</p>

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir

– Lavpris langdistanse er i sterk vekst, men IAG henger etter med sitt lavpris selskap Level. Ved å kjøpe Norwegian kommer IAG i førersetet i dette segmentet. Det tror jeg IAG gjerne vil.

Norwegian har langdistanseruter til Thailand, Sør-Amerika og Nord-Amerika fra Europa, i tillegg til sitt omfattende rutenett av europeiske ruter. Det er særlig i nøkkelmarkedene Spania og London at Norwegian med årene har blitt en plagsom konkurrent for IAG.

Mye har skjedd siden sist

Som E24 tidligere har omtalt er Norwegian største utenlandske flyselskap i New York, og det neste største i Los Angeles.

Selv om dette bildet stort sett var det samme for ett år siden da IAG viste interesse for Norwegian, har noen viktige elementer forandret seg siden den gang: 

  • Selskapet har fått tre milliarder kroner i frisk kapital gjennom en emisjon
  • Flyleveranser for 28 milliarder kroner de neste frem årene er blitt utsatt
  • Aksjekursen har falt fra nesten 180 kroner (rett etter IAGs første bud, og korrigert for emisjoner), til rundt 30 kroner på det laveste i juni i år og 44 kroner fredag
  • Bjørn Kjos' nære forretningspartner og mangeårig styreleder i Norwegian, Bjørn Kise, gikk i våres av som og ble erstattet av tidligere DFDS-sjef Niels Smedegaard

Flyanalytikeren tror imidlertid ikke Kises utgang fra styret og den reduserte eierandelen har så mye å si:

– Nei, det spiller ingen rolle. Dette blir en avgjørelse som Norwegian-styret tar. IAG er den beste eieren Norwegian kan få, men pris og betingelsene i ett bud vil være avgjørende for hva styret i Norwegian vil gjøre, sier Elnæs.

Lønnsomhet kan bli avgjørende

Samtidig som det er flere sider av Norwegian som kan friste en mulig kjøper, er det også noen åpenbare utfordringer som kan få en kjøpe til å tenke seg om flere ganger før de finner frem sjekkheftet.

Norwegian har slitt økonomisk de siste årene, hovedsakelig på grunn av en beintøff konkurranse i markedet, en oljepris som har steget og dermed økt drivstoffkostnadene og andre viktige hendelser som har påvirket driften.

Her har både problemene med Rolls-Royce-motorene på Dreamliner-flyene som Norwegian bruker og suspensjonen av alle Boeing 737 Max-flyene globalt i Mars rammet Norwegians operasjon.

Norwegian har ikke hatt et år med overskudd siden 2016 og har også vokst kraftig. I fjor hentet selskapet totalt 1,5 milliarder kroner i ny kapital gjennom en emisjonsprosess. I januar i år ble det klart at selskapet skulle hente tre milliarder til.

Selv om selskapet nå jobber for fullt med kostnadsprogrammet (Focus #2020) og andre tiltak for å få til lønnsomhet, så må utviklingen snus hvis ikke selskapet skal bli tvunget til å be aksjonærene om ytterligere kapital.

Saken fortsetter under annonsen.

I desember forfaller et obligasjonslån på 250 millioner euro (nesten 2,5 milliarder kroner) som Norwegian også må refinansiere. Hvor lett eller vanskelig det blir vil både avhenge av selskapets finansielle stilling og den generelle situasjonen i markedet.

En presset refinansieringssituasjon kan også føre til at eierskapet i selskapet kommer i spill, noe man blant annet har sett i kriserammede offshorerederier de siste årene.

Tror det snur

Bjørn Kjos uttalte ved starten av 2019 at han mente selskapet ville kunne klare å levere et overskudd i år, men etter at Max-flyene ble satt på bakken har det vært usikkert om det målet er realistisk.

Selskapet har foreløpig beregnet at Max-problemene vil koste selskapet rundt en halv milliard kroner.

Det er fortsatt uklart hvordan 2019 vil ende resultatmessige for Norwegian. Selskapet kommer med resultatene for første halv den 11. juli og der vil man få en god innsikt i utviklingen i kostnadsnivået og hvordan inntektsutviklingen har vært så langt.

Trafikktallene som har kommet så langt sier ingenting om kostnadsnivået, men de har vist at Norwegian måned etter måned siden i fjor høst har klart å øke inntjeningen per passasjer de flyr. Selskapet hadde en god påskesesong og bedre marginer og fullere fly på forsommeren, men hadde også noe færre passasjerer i juni enn samme tid i fjor.

– Norwegian er på vei mot lønnsomhet, tror jeg. Tallene for andre kvartal neste torsdag kan komme til å bli en positiv overraskelse, sier Elnæs og fortsetter:

– I tillegg, basert på informasjon fra Norwegian, er det godt driv på fremtidige bookinger og det kan bety at det ligger an til gode tall for tredje kvartal også, sier han.

Analytikeren peker på at andre og tredje kvartal (sommersesongen) er de to viktigste for selskapet, og at utviklingen i denne perioden vil bli helt avgjørende for årets resultat.

Hvis IAG tar på «de litt lengre brillene» og har tro på Norwegian på sikt, og ikke tror det er noen akutt fare for selskapets ve og vel på kort sikt, kan det skje ting, mener han:

– Så jeg blir ikke overrasket om det kommer et bud fra IAG, men å legge til grunn rykter og spekulasjoner i spanske aviser, mener jeg har noe begrenset troverdighet

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå