Slik rammer sommerproblemene Norwegian i lommeboken

Fjorårets kanselleringer hos Norwegian ga et betydelig hopp i leieutgiftene. Nå ser selskapet på tilsvarende løsninger.


<p><b>LEIES INN:</b> Blue Panorama er blant selskapene som leverer fly og besetning til Norwegians operasjoner.</p>

LEIES INN: Blue Panorama er blant selskapene som leverer fly og besetning til Norwegians operasjoner.

Norwegian har igjen opplevd problemer med avviklingen av sommertrafikken. Dette skyldes i hovedsak mangel på piloter.

For å avhjelpe økt trafikkbehov leier Norwegian inn fly med besetning – på fagspråket såkalt «wet-lease» – av eksterne aktører.

Dette er også et av tiltakene Norwegian nå forsøker for å unngå større utfordringer denne sommeren.

– Vi ser på enda flere wet-leaseavtaler akkurat nå. Men det er høysesong, så lite er tilgjengelig, sier pressekontakt Astrid Mannion-Gibson til E24.

Økte leiekostnader

Sommerproblemene og den påfølgende innleien vil bety ekstra utgifter for Norwegian, som i tillegg har tilbudt sine piloter lukrativ overtidsbetaling og må betale for å ta vare på passasjerene.

Nøyaktig hvor mye i kroner og øre er det foreløpig ingen som vet. Men samtidig som selskapet opplevde lignende problemer i fjor sommer, økte innleiekostnadene betydelig.

Saken fortsetter under grafen ...

 <p><b>ØKNING:</b> Grafen viser Norwegians leiekostnader kvartal for kvartal siden inngangen til 2015 i millioner kroner.</p>

ØKNING: Grafen viser Norwegians leiekostnader kvartal for kvartal siden inngangen til 2015 i millioner kroner.

Slik grafen over viser er det tredje kvartal i fjor som har pådratt selskapet de høyeste innleiekostnadene de siste årene. Dette kvartalet var så vidt sparket i gang da det ble kjent at Norwegian kansellerte minst 18 avganger.

Utfordringen i fjor sommer var også relatert til kjøp av fridager fra piloter. Situasjonen lignet ikke så rent lite på årets.

De samlede leasingkostnadene i det aktuelle kvartalet økte til 847,7 millioner kroner, opp fra 561,4 millioner i samme kvartal året før og 641,5 millioner kvartalet i forveien.

Wet-lease alene økte til 275 millioner fra 34 millioner året før.

– Tenker ikke på penger

Astrid Mannion-Gibson medgir at et stramt leiemarked gjør det dyrt å hente inn nye fly med besetning. Men hun bedyrer at kostnaden ikke er av interesse.

– Akkurat nå er hovedfokus å få passasjerene av gårde. Penger er ikke noe vi tenker på nå, sier hun.

Tirsdag ser det ellers ut som om situasjonen er i ferd med å stabilisere seg.

– Vi har flyttet på besetning og ledelsen har gått ut til pilotene med tilbud om kompensasjon for arbeid på fridager. Dette har fungert godt, og ledelsen har allerede fått positiv respons fra piloter som ønsker å hjelpe til, sier Mannion-Gibson.

Norwegian har for øvrig allerede omfattende kapasitet leid inn. E24 får bekreftet at de følgende syv selskapene skal levere denne typen tjenester til Norwegian i sommer.

Listen ble først publisert på det danske nettstedet Check-in.dk.

  • Blue Panorama Airlines (Italia)
  • Getjet Airlines (Litauen)
  • Privelege Style (Spania)
  • Orange 2 fly (Hellas)
  • Small Planet Airlines (Litauen)
  • Smart Lynx Airlines (Latvia)
  • Titan Airways (Storbritannia)
Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå