– Trenger ikke lure på om shorterne blir stresset

Norwegian-aksjen har over tid vært blant de mest shortede aksjene på Oslo Børs. Torsdag ser det ut til å ha oppstått en real «skvis».

Gardermoen: Boeing 787–8 Dreamliner fra Norwegian tar av fra Oslo Lufthavn. Roald Amundsen på halen. Foto: JAN OVIND
Gardermoen: Boeing 787–8 Dreamliner fra Norwegian tar av fra Oslo Lufthavn. Roald Amundsen på halen. Foto: JAN OVIND

Enkelt forklart setter «shorterne» penger på nedgang i aksjekursen. Dette gjøres ved å selge lånte aksjer, som – hvis alt går som planlagt – kan kjøpes tilbake billigere på et senere tidspunkt.

Dersom kursen derimot stiger, vil shortselgerne sitte igjen med et tap som i teorien kan bli ubegrenset stort. Da kjøpes det aksjer i markedet for å «dekke» posisjonene, hvilket bidrar til økt kjøpspress og høyere kurser.

Dette ser ut til å være tilfellet i Norwegian, etter at British Airways-eier Interational Airlines Group (IAG) bekreftet at de ønsker å innlede samtaler som kan lede til et bud på det norske flyselskapet.

– At shorterne blir stresset, trenger du ikke lure på engang, sier investeringsøkonom Tom Hauglund i Nordnet til E24.

Norwegian-aksjen ser torsdag ut til å ha stabilisert seg på rundt 248 kroner per aksje, hvilket innebærer en oppgang på snaut 40 prosent sammenlignet med sluttkurs i går.

Stor shortandel

Norwegian har lenge vært blant aksjene på Oslo Børs der høyest andel har vært utlånt til shortsalg.

Shortposisjonene i Norwegian ved begynnelsen av denne uken var på snaut 3,6 millioner aksjer, tilsvarende en andel på 9,8 prosent. I tillegg kommer posisjoner som er for små til å omfattes av Finanstilsynets shortregister.

De største shortposisjonene er det store, internasjonale fond som står bak, med Blackrock i spissen.

Det er også kjent at investorprofilen George Soros og selskapets hans, Soros Fund Management, begynte å vedde på børsfall i Norwegian i slutten av januar. Soros shortposisjon mandag var i størrelsesorden 298.000 aksjer.

Verdier i selskapet

Tom Hauglund mener at den solide kursreaksjonen tyder på at det er shortselgerne som har drevet aksjekursen til Norwegian etter at budet ble kjent.

– Dette har jo vært et tenkt scenario lenge. Verdivurderingen av Norwegian er binær, fordi egenkapitalen er lav. I et tenkt oppkjøpsscenario kan man imidlertid komme til et langt høyere tall enn det man har sett på kursen, dersom man priser inn elementer som lojalitetsprogrammet og det irske datterselskapet, sier Hauglund.

Han forstår derfor godt at shortselgerne er stresset.

– De spekulerer i at egenkapitalen skal komme lavt ned, slik a selskapet må hente mer og mer penger. Men i et oppkjøpsscenario kan det ligge langt høyere verdier i selskapet enn det markedet er villige til å prise inn, knyttet til for eksempel synergieffekter og en ny flåte, sier investeringsøkonomen.

Han får støtte fra analytiker Preben Rasch-Olsen i Carnegie.

– Shortinndekningen har nok startet nå. Det er veldig mange aksjer som er shortet der ute, så får vi se hvor mye som blir gjort. Men det har stabilisert seg litt nå, sier Olsen på spørsmål om kursreaksjonen.

Også analytiker Dan Togo Jensen i Handelsbanken Capital Markets tror den kraftige kursreaksjonen delvis kan tilskrives at aksjen har vært mye shortet.

– En gest

IAG opplyser i dagens melding at de allerede har kjøpt 4,61 prosent av aksjene i Norwegian.

– Dette er i mine øyne ikke en finansiell posisjon, men en strukturell posisjon, sier Tom Hauglund.

Han påpeker at fremgangsmåten er uvanlig. Strategisk sett hadde det vært mer nyttig for IAG å kjøpe 10 prosent, fordi de da hadde fått negativ kontroll over selskapet og vært i posisjon til å blokkere eventuelle konkurrerende bud.

– Dette er en gest de har gjort for å vise at de er seriøse. De legger faktisk penger på bordet for å komme i forhandlingsposisjon. Det taler for at interessen definitivt er seriøs, at de er seriøse på at de ønsker å gjøre noe med Norwegian. At dette er begynnelsen på noe større, er jeg ganske overbevist om, sier Hauglund.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå