Ratehopp for offshoreskip

Stigende aktivitet gir høyere leiepriser for offshoreskip. Mens ratene for skip som flytter rigger fort kan falle ned igjen, oppnår skipene som står for vareleveringen de høyeste ratene siden 2014, ifølge analytiker.


<p><b>RATEHOPP:</b> Prisen for å leie offshoreskip har steget i spotmarkedet i år. Illustrasjonsfoto.</p>

RATEHOPP: Prisen for å leie offshoreskip har steget i spotmarkedet i år. Illustrasjonsfoto.

Offshorerederiene har slitt tungt etter oljekrisen, men i år har det vært en bedre utvikling i ratene i deler av markedet.

Mens ratene for forsyningsskip har pekt oppover i spotmarkedet har utviklingen for ankerhåndteringsfartøyene vært mer dempet.

Ankerhåndteringsfartøy (AHTS) er utstyrt for å taue og ankre opp oljerigger, mens forsyningsskipene (PSV) står for vareleveringen til oljeinstallasjonene til havs.

Onsdag gjør imidlertid ratene et hopp i AHTS-segmentet.

  • Ifølge en oversikt hos skipsmegleren Westshore er ankerhåndteringsfartøyene Skandi Bergen, Siem Opal og Far Sigma leid inn for å flytte riggen Deepsea Bergen, alle til en rate på 370.000 kroner per dag.
  • Det er betydelig opp fra snittraten for dette segmentet i spotmarkedet forrige måned, som var på 15.760 pund om dagen, tilsvarende rundt 180.000 kroner.

– Kan fort falle igjen

Det er imidlertid langt fra sikkert at ratene vil holde seg på solide nivåer for ankerhåndteringsfartøy, ifølge analytiker Inge Moy i Westshore.

– For AHTS er det veldig varierende. Utnyttelsen går opp og ned fordi jobbene har såpass kort varighet, og de trenger et stort antall jobber for å dekke behovet for arbeid til flåten.

– Når det er god aktivitet og utnyttelsen går opp følger ratene etter. Det går fort opp og kan fort falle ned igjen, sier han til E24.

Markedet for forsyningsskipene er derimot sterkere, ifølge Moy.

– PSV-markedet ser veldig stramt ut

– PSV-markedet har vært utsolgt i Norge over lang tid. De siste ukene har det blitt flyttet inn flere ankerhåndteringsfartøy for å gjøre supplyjobber fordi det ikke er tilgjengelige fartøy, sier han.

Ifølge analytikeren bikket snittratene i dette segmentet over 200.000 kroner dagen i forrige uke.

– Det er langt over det vi har sett de siste årene. Man må tilbake til 2014 for å finne tilsvarende rater.

– PSV-markedet ser veldig stramt ut og vi forventer at det vil være utsolgt en god tid fremover, sier analytikeren.

Moy har tidligere estimert at denne skipskategorien trenger 75.000 til 85.000 kroner dagen for å dekke de rene driftskostnadene, altså utgifter til for eksempel mannskap og drivstoff. På toppen kommer utgiftene til renter og avdrag på lån.

Venter flere rigger

Aktiviteten i markedet svinger med antallet rigger som er i drift.

Typisk er vinteren lavsesong og sommeren høysesong.

– Nå ser vi at det kommer flere rigger i operasjon, spesielt på britisk side. Det vil også komme en bølge av rigger i operasjon i Norge inn mot sommeren.

– Fra 22–23 rigger vil det øke til 29 i sommer og mot høsten i Norge, og opp mot 31 på ett års sikt, sier Moy.

Hardt rammet

Offshorerederiene ble hardt rammet da oljeprisen falt. Høy gjeld, overkapasitet og lave rater gjorde at mange måtte gjennom finansielle redningsaksjoner.

For en aktør som Solstad er ikke problemene over, og rederiet har varslet at det må gjennom enda en restrukturering.

Samtidig har andre forsøkt å utnytte nedturen. Øystein Stray Spetalen-selskapet Standard Drilling har satset på kjøp av det de mente var billige skip i offshorenedturen.

De håper dette veddemålet skal gi gevinst når markedet snur.

Etter at offshorerederienes omsetning ble halvert i krisen økte den i 2018, og Rederiforbundets medlemmer venter også vekst i år.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå