Ratene for offshoreskip svekkes: – Markedet vil stramme seg til igjen

Etter bratt oppgang i mai faller inntjeningen i spotmarkedet i Nordsjøen, men analytiker tror svekkelsen blir kortvarig.


<p><b>RATEFALL:</b> Leieprisen for offshoreskip har svekket seg igjen så langt i juni fra måneden før. Illustrasjonsfoto.</p>

RATEFALL: Leieprisen for offshoreskip har svekket seg igjen så langt i juni fra måneden før. Illustrasjonsfoto.

I siste halvdel av mai ble ratene for offshoreskip doblet på under en uke i spotmarkedet i Nordsjøen.

Skipene som opererer i dette markedet kan enten gå på langsiktige kontrakter eller på kortere oppdrag.

Høyere rater er godt nytt for offshorerederier som har seilt i motvind de siste årene. Den siste tiden har markedet vært i bedring, men fortsatt melder mange selskaper om at de sliter med inntjeningen.

Leieprisen har imidlertid falt ned igjen så langt i juni, viser en oversikt hos skipsmegleren Westshore.

  • Ratene for ankerhåndteringsskipene har i gjennomsnitt ligget på noe over 14.200 pund per dag, tilsvarende rundt 157.000 kroner, ned fra snittet på rundt 26.700 pund i mai, viser oversikten.
  • Forsyningsskipene har samtidig blitt leid ut for rundt 9.900 pund per dag i gjennomsnitt (109.000 kroner), mot nærmere 14.300 pund dagen måneden før.

Til tross for svekkelsen i spotmarkedet for forsyningsskipene (PSV) i det siste, venter analytiker Inge Moy i Westshore at denne delen av markedet vil stramme seg til igjen.

– PSV-markedet har løsnet litt akkurat nå. Vi forventer at det vil stramme seg til igjen på norsk side fordi det forsvinner et stort antall fartøy som går ut på lange kontrakter, sier han til E24.

E24 (+): Dette er «gjeldsberget» til Dof i syv grafer

Store svingninger

For den andre skipskategorien, ankerhåndteringsfartøyene (AHTS) som er utstyrt for å taue og ankre opp borerigger, er bildet noe annerledes, ifølge Moy. Fordi det er få fartøy kan markedet raskt stramme seg til, men også falle fort ned igjen, påpeker han.

– Det er få fartøy i markedet, spesielt i Norge, og spesielt for ankerhåndteringsskipene, som gjør at man se for seg at det kan komme noen ratetopper i løpet av sommeren. Det går veldig fort opp, og ned, sier Moy.

– Det er ikke mange andre shippingmarkeder i verden hvor ratene kan tredoble seg i løpet av en uke, legger han til.

I spotmarkedet er svingningene typisk store. I perioder har markedet strammet seg kraftig til, mens det andre ganger har falt raskt.

Offshorerederiene har de siste årene slitt tungt, på grunn av overkapasitet, lave rater og høy gjeld. I starten av 2019 har det imidlertid vært tegn til bedring i enkelte deler av markedet.

Venter høyere riggaktivitet

En viktig driver er antallet rigger i aktivitet i Nordsjøen.

Ifølge Moy er det ventet fire nye rigger inn på norsk side av Nordsjøen frem til september, mens det er ventet tre nye rigger i operasjon på britisk side.

På et tidspunkt i sommer vil det være totalt rundt 67 rigger i aktivitet, det høyeste nivået på flere år, og flest på norsk side, forteller han.

– I Norge vil det øke utover sommeren, men også utover høsten. Det kommer inn nybygg fra Østen som skal på nye kontrakter. Det er en sterkere riggøkning i Norge enn i Storbritannia hvor de har en mer sesongbasert aktivitet.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå