– Markedet er stramt

Ratene for offshoreskipene som flytter rigger har gjort et hopp i august. I den kriserammede offshorebransjen spår skipsmegler en «hyggeligere periode for rederne».


<p><b>STRAMMERE SPOTMARKED:</b> Offshoreskipene i Nordsjøen har oppnådd bedre rater den siste tiden. Her illustrasjonsbilde av supplyskip fra Solstad Farstad ASA i opplag i Ålesund.</p>

STRAMMERE SPOTMARKED: Offshoreskipene i Nordsjøen har oppnådd bedre rater den siste tiden. Her illustrasjonsbilde av supplyskip fra Solstad Farstad ASA i opplag i Ålesund.

De siste dagene har oljeselskapet BP leid inn tre skip for å flytte en rigg i Nordsjøen, hver til en dagrate på 40.000 pund, eller 420.000 kroner med dagens valutakurser.

Ankerhåndteringsbåtene Skandi Hera og Skandi Iceman fikk oppdraget i spotmarkedet onsdag, mens Havila Venus fikk tildelingen dagen før, viser en oversikt hos Westshore Shipbrokers.

Ankerhåndteringsfartøy (AHTS) er utstyrt for å taue og ankre opp oljerigger, mens forsyningsskipene (PSV) står for vareleveringen til oljeinstallasjonene til havs.

I offshoremarkedet har det vært noen tøffe år for rederne, preget av overkapasitet etter oljekrisen og lave rater.

Les også: Mener det er for tidlig å avblåse offshorekrisen

Nå er det imidlertid større knapphet på ledige ankerhåndteringsbåter i Norge, viser Westshores oversikt.

– Det betyr at markedet er stramt, og at det er lite tilgjengelig. Ratene går i favør av rederne, sier skipsmegler Sølve Høyem til E24.

På den andre siden av Nordsjøen, i Aberdeen, er det imidlertid flere ledige skip av denne typen.

– I Aberdeen er det en stor forskjell mellom båtene som er av medium størrelse, og de båtene som er store og gjerne norske. Store norske båter, som Skandi Hera, Havila Venus, KL Sandefjord, som har bestemt seg for å oppholde seg en periode i Aberdeen, de blir gjerne foretrukket og får godt betalt, sier skipsmegleren.

– Markedet betaler godt for større båter og god tonnasje. Det er positivt å se, sier han.

– Hyggeligere periode for rederne

Vintermånedene er typisk lavsesong for offshoreskipene, mens aktiviteten gjerne tar seg opp om sommeren.

Ratene svinger imidlertid mye i spotmarkedet. Også tidligere i år har det vært perioder med ratehopp, ikke minst i vår da Solstad Farstads båt fikk millionrate etter at markedet strammet seg kraftig til.

– Vi har forventninger om at markedet skal være ganske ok en periode fremover, sier Høyem, som minner om at spotmarkedet er «ekstremt volatilt», og «svinger voldsomt».

Westshore lager prognoser om flytting av rigger i tiden fremover, noe som gir en pekepinn på behovet for ankerhåndteringsbåter.

– Det ser ut til å være en god del flytt i perioden foran oss, i den resterende delen av august og september også. Vi forventer at man er i ferd med å entre en litt hyggeligere periode for rederne, sier skipsmegleren.

Ratehopp

Tall fra Westshore viser at ratene har gjort et hopp den siste tiden:

  • Snittraten for ankerhåndteringsskip på norsk side av Nordsjøen har gått fra 123.000 kroner per dag i juli til 226.900 kroner den første uken i august.
  • På britisk side har snittraten gått fra 12.700 pund til 22.300 pund i denne perioden.
  • De siste slutningene har vært enda et knepp høyere, med ratene på 40.000 pund på britisk side og rundt 300.000 kroner på norsk side.

Driftskostnadene for en større ankerhåndteringsbåt er rundt 120.000 kroner per dag, ifølge Høyem. Tar man med betjening av renter og avdrag dobles tallet, altså totalt omtrent 240.000 til 250.000 kroner per dag.

Det betyr at rederne tjener penger på de siste slutningene som er inngått.

– Nøkkelen for rederne er å prøve å holde båtene i drift så mye som mulig, altså ha en høy utnyttelse. Det har vist seg å være en utfordring. For selv om du tjener 40.000 pund en uke eller to, har problemet gjerne vært at man har ligget en uke etter det, og da ødelegges snittet for måneden, sier Høyem.

– Det vi håper på er at vi får et aktivitetsnivå som gjør at rederne klarer å holde båtene i drift så mange dager som mulig i løpet av en måned, for å få en jevn og god inntjening, sier han.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå