Orkla styrket resultatet - men svekkes av sukkeravgift

Det var også knyttet spenning til om den varme sommeren og det høye salget av iskrem ville styrke Orklas resultater for andre kvartal, og det viste seg å stemme.


<p><b>STYRKET</b>: Orkla og konsernsjef Peter A. Ruzicka så resultatet vokse med ni prosent i andre kvartal, og leverer et bedre resultat enn forventet, godt opp fra et svakt første kvartal.</p>

STYRKET: Orkla og konsernsjef Peter A. Ruzicka så resultatet vokse med ni prosent i andre kvartal, og leverer et bedre resultat enn forventet, godt opp fra et svakt første kvartal.

Justert driftsresultat kom inn på 1,11 milliarder kroner, opp fra 1,02 milliarder i andre kvartal i fjor.

Det tilsvarer en vekst på ni prosent, eller 94 millioner kroner.

Analytikerne hadde ventet et resultat på 1,08 milliarder kroner.

Orkla skriver at sukkeravgiften tynger på salgsvolumet i andre kvartal, men skriver at den varme sommeren har gitt en fin økning i iskremsalget har kommet sterkt tilbake etter et svakt første kvartal.

Orklas snacks og konfektavdeling hadde et driftsresultat på 171 millioner kroner, noe som er ned 8,1 prosent fra samme kvartal i fjor. 

– Vår prioritet er å snu utviklingen i Norge, samt fortsette arbeidet med å vri porteføljen mot kategorier, salgskanaler og geografier med høyere vekst. Vi effektiviserer stadig vår vareforsyning, og i kvartalet besluttet vi å nedlegge to fabrikker i Sverige og Finland, skriver konsernsjef Peter A. Ruzicka i en børsmelding.

Inntektene for andre kvartal endte på 10,01 milliarder kroner, opp fra 9,77 milliarder kroner fra samme periode i fjor. En vekst på 246 millioner kroner.

Men her skuffet selskapet analytikerne, på forhånd var inntektene fra andre kvartal ventet å komme inn på 10,21 milliarder kroner, ifølge SME Direkt.

Gjør endringer i ledelsen

Selskapet gjør også en rekke endringer i konsernledelsen for å møte fremtiden bedre.

Seks av elleve direktører får stillingsbeskrivelsen sin endret, og Terje Andersen som i dag er direktør for Orkla Investments forsvinner ut av ledergruppen.

Han vil beholde ansvaret for selskapets eiendomsinvesteringer og Orklas vannkraftinteresser.

Orkla som eier 42,6 prosent av malingprodusenten Jotun solgte mer maling i andre kvartal sammenlignet med i fjor, fra 8,2 milliarder kroner i fjorårets andre kvartal til 8,8 milliarder kroner i år.

Samtidig fortsetter høye råvarepriser å legge en demper på bunnlinjen, og driftsresultatet ender på 933 millioner kroner, noe som er åtte prosent lavere enn i fjor, hvor halvårsresultatet endte på 1,01 milliarder kroner.

Vokser utenfor Norge

Selv om det norske matmarkedet er tungt, opplever selskapet at både i det finske, øst-europeiske og indiske matmarkedet vokser organisk, og Orkla er klare på at det vurderes nye geografier fremover.

Selskapets endringer i konsernledelsen styrker også inntrykket av at Orkla i større grad ser ut av Norge og kjente markeder.

Johan Wilhelmsson som tidligere hadde stillingen som direktør for Orkla Foods i Sentral-Europa og de baltiske landene, er nå blitt direktør for Orkla Foods International.

Anne-Beth Freuchen, som tidligere var direktør for selskapets konfekt og snacks-linjer, tar over ansvaret for de baltiske landene og Norden. 

 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå