– Et stikk til alle som trodde på ham

Da Rygge ble lagt ned, sto Ryanair-sjefen hardnakket på at flyseteavgiften var årsaken til at selskapet trakk seg ut. Nå hevder han trusselen for å bli påtvunget fagforeninger var den egentlige årsaken.


<p><b>IKKE FLYSETEAVGIFT?</b> Det var trusselen fra fagforeningene som var årsaken til at Ryanair trakk seg ut av Rygge.</p>

IKKE FLYSETEAVGIFT? Det var trusselen fra fagforeningene som var årsaken til at Ryanair trakk seg ut av Rygge.

Mandag åpnet Ryanair-sjefen igjen for å fly fra Rygge. I en uttalelse i etterkant av selskapets resultatpresentasjon, sa O'Leary at selskapet «har lagt ned basene på steder som Marseille eller Rygge på grunn av trusselen for at vi bli påtvunget fagforeninger.»

Regjeringens flyseteavgift som ble gitt som årsak da selskapet trakk seg ut fra Østfold-flyplassen i 2016, ble ikke nevnt med et ord.

– Nå innrømmer han hvorfor han stakk, sier nestleder Vegard Einan i arbeidstagerorganisasjonen Parat.

Han hevdet allerede i 2016 at norsk lovgivning, og ikke flyseteavgiften, var den egentlige årsaken til at Ryanair takket for seg.  

– Det viser at vi hadde rett angående Ryanair. Dette er først og fremst et stikk til alle som trodde på ham, dem som gikk ut og ba regjeringen falle i kne for O'Leary, sier Einan til E24.

Vil ikke motarbeide Ryanair

Parat-nestlederen mener O'Learys snuoperasjon viser at selskaper som velger å følge lover og regler, har større sjanse til å få aksept i alle land, og ikke bare der de kan snike seg unna.

Han sier de ikke vil motsette seg at Ryanair igjen etablerer en base på Rygge.

– Vi skal ikke motarbeide ham, så lenge han følger norsk lov. Vi skal tvert imot applaudere det og stå klar med innmeldingsblanketter for de ansatte når det første flyet lander.

– Hva tenker du om en situasjon der Rygge igjen blir avhengig av et enkeltselskap som Ryanair?

– Det er dessverre sånn det er, spesielt på Rygge. De ligger litt i bakevja sammenlignet med Gardermoen og Torp, og selskapene står ikke i kø. Men i den grad de vil etablere seg igjen, er det kjærkomment, og noe flyplassen kan bruke som et grunnlag til å bygge videre på, slik at ikke Ryanair skal stå og falle på, mener Einan.

– Vi har tidligere kritisert ledelsen på Rygge for å ha lagt alle eggene i kurven til Michael O’Leary. Han har jo vist at han ikke akkurat er opptatt av arbeidsplasser i nærheten.

Mener flyseteavgiften er godtatt

Espen Ettre, styremedlem i Rygge sivile lufthavn sier til E24 at det er mulig at Ryanair har godtatt at flyseteavgiften er et faktum.

– Det er flere land i Europa som har innført flyseteavgift og det har vel kanskje blitt noe Ryanair bare må finne seg i, sier han.
Han ønsker for øvrig ikke å spekulere i hvorfor flyselskapet ikke nevner flyseteavgiften under resultatfremleggelsen mandag formiddag.

Flyseteavgiften skapte stor oppstandelse da den ble innført høsten 2016. Finansminister Siv Jensen høstet massiv kritikk, blant annet fra NHO Luftfart og Norwegian.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå