20 år gamle SAS-fly solgt til USA

Nå håper selskapet at det siste MD-80-flyet vil være borte i løpet av første kvartal av 2015.

<p><b>SISTE REISE:</b> Her er to MD-82 fra SAS i snøvær på Gardermoen. Hvis dagens avtale går i orden, kan de siste flyene bli faset ut.<br/></p>

SISTE REISE: Her er to MD-82 fra SAS i snøvær på Gardermoen. Hvis dagens avtale går i orden, kan de siste flyene bli faset ut.

- Vi er glad for at vi har funnet et hjem for disse flyene. Det viser at disse flyene fortsatt står høyt i kurs, sier Sture Stølen, SAS' direktør for investorkontakt, til E24.

SAS meldte via en børsmelding torsdag at de har undertegnet en kontrakt for salg av tre av selskapets MD-82- fly og ene MD-87.

Les også: Solid trafikkvekst for SAS

Det skal være det amerikanske flyleasingselskapet Skyworks som har inngått kontrakten med SAS, som en mellommann. Selskapet vil sannsynligvis enten selge eller lease flyene ut videre.

- Flyene er godt vedlikeholdt og egner seg fortsatt godt for andre aktører, sier Stølen.

Glansperiode på 90-tallet

Modellserien ble først tatt i bruk i 1980 og hadde ifølge SAS sin glansperiode på midten av 90-tallet. Den siste MD-80-maskinen ble produsert i 1999.

Blir alle opsjonene tatt i bruk vil det siste MD-80-flyet forlate SAS sin portefølje i første kvartal 2015, skriver selskapet.

- Det som skjer nå er at vi har en interimløsning, hvor vi leaser inn Airbus 320 og Boeing 737-700 og 737-800. Vi gjør dette i en periode til vi får leveranse av Airbus Neo i 2016, sier Stølen.

Les også:  SAS avslører datoen for neste milliardsmell

SAS-aksjen endte dagen ned 1,01 prosent til 6,86 kroner.

Kasinokunder

På kundelisten til Skyworks finner man blant annet selskapet Allegiant, som opererer en stor stall med MD-80-fly. I 2010 solgte SAS 18 fly av denne typen til selskapet.

SAS har til sammen hatt 60 MD-80-fly i porteføljen, men har over en periode på flere år gradvis faset ut de drivstoff-ineffektive flyene ut.

- Vi har solgt flyene til en amerikansk leasing-aktør. Hvem som er deres kunder må de svare på, men en av dem er Allegiant som blant annet flyr kasinokunder, sier Stølen.

Les også:  Konkurs hjelper SAS

- Så nå er det andre som skal sløse bort pengene?

- Ja, det får vi håpe.

Les også: 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå