– Gunstig avtale for SAS

Meglerhuset HSBC mener SAS kom godt ut av streiken, og at lønnsavtalen som ga enighet med pilotene er gunstigst for selskapet - men kursmålet kuttes, det er turbulens i vente.


<p>Konsernsjef Rickard Gustafson i SAS avbildet på flyselskapets hovedkontor i Solna utenfor Stockholm</p>

Konsernsjef Rickard Gustafson i SAS avbildet på flyselskapets hovedkontor i Solna utenfor Stockholm

– Selv om pilotstreiken hadde en betydelig effekt på lønnsomheten, er avtalen om å øke lønningene med 1,8 prosent per år gunstig. Derimot vil økonomisk usikkerhet, klimaspørsmålet og negativ valutakursutvikling slå negativt ut på etterspørsel og lønnsomhet, skriver meglerhuset HSBC i en fersk analyse.

Der opprettholder meglerhuset sin Hold-anbefaling på SAS-aksjen, men kursmålet kuttes fra 16,00 til 13,25 svenske kroner per aksje. SAS-aksjen handles onsdag til rundt 12,80 svenske kroner, ned 1,5 prosent.

– Aksjen virker dyr sammenlignet med nære konkurrenter, skriver HSBC.

De siste seks månedene har SAS-aksjen falt 39,6 prosent. Til sammenligning har Norwegian falt 72,6 prosent (selskapet har gjennomført en stor emisjon i perioden), British Airways-eier IAG 23,1 prosent, Lufthansa 8,1 prosent og Ryanair har falt 21,5 prosent.

Sparebank 1 Markets kuttet i slutten av mai sin anbefaling på SAS-aksjen fra Kjøp til Hold og kuttet samtidig kursmålet fra 20 til 15 kroner. DNB Markets beholdt sin Hold-anbefaling men kuttet kursmålet fra 18 til 13,5 kroner.

– Vi har senket kursmålet for å reflektere en betydelig negativ revisjon av estimatene. Selv om aksjen fortsetter å se positiv ut målt mot våre 2020-multipler (estimerte resultater for 2020, journ.anm.) og SOTP (anslått verdi av selskapet, journ.anm.), så tror vi at investorene vil forbli lunkne så lenge trengen i resultatrevisjonene forblir negativ, skrev DNB Markets analytiker Ole Martin Westgaard i en oppdatering etter at SAS slapp sin kvartalsrapport.

Mener konkurransetrykket dempes

Da SAS la frem regnskapet sitt påpekte flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair at de operasjonelle kostnadene til SAS hadde økt mye det siste halvåret mot samme periode året før, og at selskapet neste år skal forhandle med kabinforeningene som også har varslet lønnskrav.

Det er særlig drivstoffkostnadene som har økt, men regnskapet for de siste 12 månedene viser også at salgs- og cateringkostnadene har økt samtidig som vedlikeholdskostnadene har falt.

Selv om HSBC mener pilotavtalen er relativt gunstig, så mener meglerhuset det er flere faktorer som gjør at «det ikke er tegn til at motvinden løyer» med det første.

For det første peker HSBC på at miljø- og klimaspørsmålene er alvorlige og at flytrafikken faller i Sverige.

– Selv bedrifter endrer retningslinjer for reising for å oppmuntre til togreiser over flyreiser (...) Det neste trekket kan bli en økning i miljøavgiftene på luftfart, som vil skvise lønnsomheten ytterligere, skriver HSBC om det nordiske markedet.

Det andre store punktet meglerhuset trekker frem er usikre økonomiske utsikter generelt, som de mener senker etterspørselen, og spesielt svekkelsen av den svenske kronen:

– Valutamarkedet forblir en betydelig utfordring. Svenske kronen har svekket seg 10 prosent mot euro, noe som har påvirket etterspørselen i fritidsmarkedet. Svenske kronen har svekket seg nesten fem prosent mot den norske kronen og dollar, som har en betydelig effekt på kostnadene, skriver meglerhuset.

Tøft

Selv om konkurransebildet i europeisk luftfart er tøft, så mener HSBC at det nå faktisk ser litt lysere ut for SAS fremover. De peker blant annet på Norwegian, som i senere tid har utsatt en rekke flyleveranser og varslet at fokuset snus fra vekst mot lønnsomhet:

– Norwegian krymper sin kapasitet inn mot SAS' nøkkelmarkeder. SAS har selv guidet for en kapasitetsnedgang på en prosent i år og Ryanair selv heller ikke ut til å planlegge en utvidelse ettersom de for tiden sliter med skandinaviske fagforeninger. Så samlet sett mener vi at konkurransebildet forblir mindre utfordrende for SAS, skriver HSBC.

Før streiken anslo selskapet en vekst i kapasiteten på to til tre prosent. SAS opplyser til E24 at årsasken til nedjusteringen både kommer som følge av streiken og som følge av forsinkede leveranser av fly fra Airbus (av typen A320) noe som gjør at de får inn færre nye seter i år enn planlagt.

Avviste kostnadsspekulasjoner

Da SAS i slutten av mai slapp kvartalsrapporten sin uttalte selskapet at den ukelange pilotstreiken fra 26. april til 2. mai kostet selskapet rundt 650 millioner svenske kroner (tilsvarende 590 millioner norske kroner).

Samtidig meldte Dagens Nyheter om at personalkostnadene i realiteten vil øke dobbelt så mye som selskapet selv sier. Finansdirektør Torbjørn Wist avviste dette kontant overfor E24.

Pilotene får en lønnsøkning på 10,9 prosent de neste tre årene (2019 til og med 2021), men dette kompenseres av at pilotene har gått med på økt fleksibilitet noe som gir økt produktivitet for SAS. Selskaper mener derfor netto økningen i personalkostnader for pilotene i den tre år lange avtaleperioden er 5,4 prosent i Skandinavia.

HSBC mener at denne økningen, som tilsvarer 1,8 prosent per år, er på linje med inflasjonen. Derfor kaller de avtalen «gunstig».

De andre faktorene gjør imidlertid at HSBC mener veien videre ikke blir uten motstand.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå