- SAS vil fortsatt slite

Selv om problemene løses på kort sikt vil de aldri greie å bli like kostnadseffektive som konkurrentene, hevder analytiker.

<p><b>HARDE FORHANDLINGER:</b> Konsernsjef Rickard Gustafson (t.v.) og styreleder Fritz Schur i SAS kjemper en tøff kamp for å få på plass nye vilkår for skandinavias største flyselskap. </p>

HARDE FORHANDLINGER: Konsernsjef Rickard Gustafson (t.v.) og styreleder Fritz Schur i SAS kjemper en tøff kamp for å få på plass nye vilkår for skandinavias største flyselskap. 

Selv om det hardt pressede flyselskapet makter å få på plass en løsning, vil det fortsatt slite med de underliggende problemene.

Det mener analytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities. 

Torsdag morgen varslet SAS at forhandlingene med banker, eiere og ansatte om ny finansiell struktur og nye sparetiltak fortsatt pågår. Det medførte at selskapet nå har utsatt kvartalsrapportering og presentasjon av de nye løsningene til senest 12. november. 

- Det at SAS får løst de finansielle utfordringene på kort sikt – som det spekuleres om i media i dag – og i tillegg får redusert sine pensjonsforpliktelser er bra, sier Sivertsen til E24. 

Han viser til en artikkel i Dagens Industri som hevder at SAS har fått klarsignal til  at de får nødvendige lån fra bankene, og at fem av seks banker gått med på å forlenge lån til SAS på 4,7 milliarder svenske kroner som løper ut i juni neste år.

Han mener imidlertid at SAS fortsatt ikke får løst sine operasjonelle utfordringer.

- Utfordringen med en tungrodd organisasjon er intakt. SAS vil aldri komme på effektivitetsnivået til Norwegian og Ryanair, sier Sivertsen.

- Dessuten har selskapet en gammel flyflåte som koster mer på fuel og vedlikehold enn konkurrentene. De to faktorene tynger fortsatt, selv om selskapet annonserer kostnadseffektive tiltak, sier han. 

Flere passasjerer, men....

Den skandinaviske flykjempen slapp imidlertid sine trafikktall for oktober torsdag.

Tallene viste fortsatt vekst, og Sivertsen mener de var helt på linje med forventningene. 

Det som bekymrer analytikeren er imidlertid at gapet i den såkalte yielden (flyselskapenes inntekt per passasjerkilometer) mellom SAS og Norwegian fortsetter.

(Saken fortsetter under bildet)

For mens Norwegian har rapportert en vekst i yield på om lag 9 prosent de siste månedene (se tabell over), så ligger denne utviklingen i SAS flatt.

Les også: 2,7 mill. fløy SAS

- Det indikerer at Norwegian har trukket til seg en større andel av business-trafikken. Disse passasjerene trekkes over til konkurrenten på grunn av wifi og den nye flyflåten, mener analytikeren. 

Arctics analytiker legger ikke skjul på at han fremdeles er skeptisk til flyselskapets videre ferd.

- Husk at SAS over de siste 10 årene har tapt over 12 milliarder svenske kroner. Det er et snitt på 1,2 milliarder per år. Det eneste positive bidraget har kommet i form av nedsalg av forretningsenheter og statsstøtte. SAS har et bra merkenavn, men de sliter fortsatt operasjonelt, sier Sivertsen.

Les også: - SAS-sjefen bør kutte i egen lønn

E24 har forsøkt å komme i kontakt med andre analytikere, uten hell.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå