Analytiker tror drivstoffregningen tynget for SAS – venter underskudd på 600 millioner

I det som normalt er lavsesong for flybransjen spår Sydbank røde tall for SAS, mye på grunn av hopp i drivstoffutgiftene. Onsdag morgen legger selskapet frem fasiten for første kvartal.


<p><b>TALLSLIPP:</b> Onsdag morgen skal SAS i ilden med sine resultater for det siste kvartalet.</p>

TALLSLIPP: Onsdag morgen skal SAS i ilden med sine resultater for det siste kvartalet.

Det har vært en tøff vinter for mange flyselskaper i Europa, ikke minst på grunn av høye drivstoffpriser og hard kamp om passasjerene.

Det har ikke gått mer enn to måneder av 2019, men allerede har det tyske lavprisselskapet Germania og britiske Flybmi gått konkurs. Også økonomien i større aktører som Ryanair og Norwegian har blitt satt under press.

Heller ikke hos konkurrenten har SAS har finansene sluppet uskadet unna de turbulente markedsforholdene, venter flyanalytiker Jacob Pedersen i danske Sydbank.

Flyselskapet legger onsdag morgen klokken 8 frem den finansielle fasiten for de tre månedene fra november til januar – selskapets såkalt regnskapsmessige første kvartal.

Analytikeren anslår at resultatet før skatt og engangsposter landet på minus 599 millioner svenske kroner, en forverring fra underskuddet på 373 millioner i samme periode året før.

E24 (+): Hvorfor er første kvartal så vanskelig for flyselskapene?

Venter 400 millioner mer til drivstoff

Årsaken er først og fremst drivstoffregningen. Den vil øke med 400 millioner svenske kroner til 1,95 milliarder, ifølge bankens estimater.

«Stigende utgifter til drivstoff blir den største motvinden, men effekten av en svak svensk krone løfter også kostnader i andre valutaer», skriver Pedersen i en analyse før tallslippet.

Han tar imidlertid et forbehold om at sikringskontrakter kan gjøre at drivstoffregningen blir noe lavere.

Kostnadshoppet vil ifølge analytikeren overskygge omsetningsveksten.

Med utgangspunkt i allerede kunngjorte tall over trafikkutviklingen regner han seg frem til at SAS har økt trafikkinntektene med rundt 350 millioner svenske kroner i kvartalet.

Flyselskapet varslet selv i desember, etter et 2018 med de beste resultatene på mange år, at det hadde begynt å merke effektene av høyere drivstoffpriser, noe som var ventet å fortsette inn i 2019.

Tapet i første kvartal ville bli større enn året før, men resultatet før skatt og engangsposter for hele 2019 vil bli positivt, ventet SAS.

Pedersen er hakket mer positiv:

«Vi forventer faktisk at utviklingen har vært litt bedre enn SAS-ledelsen hadde regnet med ved inngangen til regnskapsåret. De aktivitetstunge kvartalene kommer dog først mot sommeren, så det mest realistiske er en fastholdt prognose om et positivt resultatet før skatt og engangsposter i år», skriver Pedersen.

Les også: SAS' kabinansatte i undersøkelse: – Anbefaler venner å søke i Norwegian

Press på billettprisene

Analytikeren vier også plass til konkurransesituasjonen.

Han skriver at løypemeldingene fra de europeiske konkurrentene viser fortsatt høy vekst i kapasiteten, men også en dempet passasjervekst, hvilket presser billettprisene.

«Det setter prisene under ytterligere press og har blant annet resultert i en nedjustering fra Ryanair, som er nødt til å senke prisene ytterligere for å få fylt flyene», skriver Pedersen.

«Norwegians elendige inntjeningskraft burde egentlig peke i retning av økte billettpriser hos selskapet. Men selv om det er ganske nødvendig så var Norwegians kommentarer at selskapet vil sette inn mer kapasitet i det nordiske kjernemarkedet, til tross for at selskapet har senket vekstambisjonene for i år markant», skriver han.

Les mer: Norwegian er ikke alene – flere europeiske flyselskap sliter

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå