Halverte underskuddet i lavsesongen

Flyselskapet SAS leverer langt bedre resultat i første kvartal enn for ett år siden. Selskapet kan både takke mer effektivisering, valutakurser og EuroBonus-medlemmene sine for utviklingen.


<p>Illustrasjonsbilde fra Værnes lufthavn.</p>

Illustrasjonsbilde fra Værnes lufthavn.

Flyselskapet SAS slapp tirsdag morgen resultatene for første kvartal i sitt avvikende regnskapsår, og resultatene gjelder for perioden november 2017 til og med januar i år.

Dette er en periode som anses som lavsesong, der de fleste flyselskap går i minus i påvente av den det inntektsbringende sommerhalvåret.

Rapporten viser en omsetning som økte marginalt fra 8,96 til 8,98 milliarder svenske kroner og et driftsresultat før skatt og engangseffekter som bedret seg fra -707 til -373 millioner svenske kroner mot samme periode ett år tidligere.

Resultat før skatt endte på -273 millioner og dermed er dette underskuddet mer enn halvert fra -697 millioner, i den delen av året som tradisjonelt er tyngst for flyselskapene. Etter skatt satt SAS igjen med -239 millioner på bunnlinjen, en forbedring fra -556 millioner.

Resultatet til SAS er milevis over analytikernes forventning som var et resultat før engangseffekter på -570 millioner og et resultat før skatt på -658 millioner kroner, ifølge data fra TDN/SME. Omsetningen var om lag på nivå med forventningene.

Konsernsjef Rickard Gustafson beskriver kvartalet som «en god start» på året og skriver i kvartalsrapporten at selskapet leverte kostnadsforbedringer på 334 millioner svenske kroner i resultat før skatt og engangseffekter.

– Dette ble primært oppnådd gjennom sesongmessige tilpasninger, effektivitetsforbedringer og valutabevegelser til vår fordel, skriver Gustafson, og legger til at inntektene fra flyfrakt (cargo) og EuroBonus-medlemmene også steg.

SAS skriver at de opprettholder guidingen sin for året, og at selskapet forventer å gå 1,5 til 2,0 milliarder kroner i pluss før engangsposter.

Da SAS leverte årsresultatene for regnskapsåret 2016/2017 i desember kunne selskapet for øvrig vise til nok et år med milliardoverskudd.

I kvartalsrapporten bekrefter for øvrig SAS at de er i forhandlinger med Airbus om å kjøpe rundt 50 nye fly i A320-familien. E24 kunne i januar melde at SAS hadde droppet Boeing og var i forhandlinger med Airbus om flykjøpet som kan komme på rundt 30 milliarder.

Færre passasjerer, men stabil inntekt

Trafikktallene fra SAS de siste månedene har vist at selskapet har klart å øke inntjeningsmarginen per passasjerkilometer (yield) samtidig som fyllingsgraden (belegget i flyene) og antall passasjerer har gått ned.

 <p><b>TAKKER AV:</b> Göran Jansson har vært finansdirektør i SAS i over 20 år. Tirsdag leverte han sin siste kvartalsrapport før han går over i jobben som strategidirektør i selskapet. – Det har blitt en del kvartalsrapporter gjennom årene, humrer Jansson på telefon med E24.</p>

TAKKER AV: Göran Jansson har vært finansdirektør i SAS i over 20 år. Tirsdag leverte han sin siste kvartalsrapport før han går over i jobben som strategidirektør i selskapet. – Det har blitt en del kvartalsrapporter gjennom årene, humrer Jansson på telefon med E24.

Selskapet skriver at antallet avganger var fem prosent lavere i kvartalet sammenlignet med året før, selv om selskapet samlet sett for året venter en kapasitetsvekst på mellom én og tre prosent.

Samtidig som antallet passasjerer gikk ned, så klarte selskapet altså å opprettholde inntektene totalt sett og fikk i tillegg en gevinst av at kostnader til personal, bakketjenester, vedlikehold og myndighetsavgifter totalt sett falt med 273 etter at man justerer for valutakurser.

Finansdirektør Göran Jansson bekrefter at SAS også vil spare 300 millioner kroner årlig gjennom grep man har tatt på finanssiden.

50 av disse kommer av lavere renter til obligasjonslån gjennom den refinansieringen som er gjort, mens man sparer 250 millioner i utbytte til aksjonærene som sitter på preferanseaksjer (utbytteaksjer) ettersom SAS nå kjøper tilbake en stor del av disse aksjene.

SAS brukte 2,58 milliarder kroner på å kjøpe tilbake 4,9 millioner slike aksjer i januar. Aksjene ble i sin tid utstedt etter kriseåret 2012 for å få inn frisk kapital i selskapet.

Norwegian, Ryanair og Wizzair kjører på

Selv om SAS kutter kostnader og har kjørt et ganske stramt opplegg med færre avganger for å ha minst mulig underskudd i lavsesongen, så kjører lavpriskonkurrentene på.

SAS hadde en kapasitetsvekst (i antall setekilometer) på magre 0,7 prosent i første kvartal, men dette tallet skjuler altså en nedgang i antall avganger, ettersom SAS faser inn A320-fly som har flere seter enn flyene de erstatter. SAS hadde 5,5 prosent færre passasjerer i perioden.

Samtidig økte antallet seter tilgjengelig inn og ut av Skandinavia med 3,3 prosent i kvartalet, mens antallet passasjerer økte med 2,6 prosent. SAS skriver at det primært er Norwegian, Ryanair og Wizzair som sto for økningen.

– Påvirker konkurrentenes vekst deres strategi om å satse mer på fritidsmarkedet?

– Nei, det gjør det ikke. Vi ser at kundene som vil reise med oss i jobb også ønsker å reise mer privat, sier Jansson.

Han forklarer at SAS bevisst prøver å tilpasse seg en lavere etterspørsel om vinteren og en høyere etterspørsel om sommeren.

– Vinteren er preget av at få vil fly  så hvis man ønsker å få folk ombord må man nesten «gi bort» billettene, langt under den faktiske driftskostnaden.

– Vi har valgt å tilpasse produksjonen i større grad. I fjor hadde vi 70-årsjubileum og slapp mange inn på lave billettpriser fordi vi ville feire litt. Da fikk vi med mange passasjerer, men også lavere yield. Nå er vi tilbake på der vi var året før. Så dette er et utgangspunkt som reduserer de store underskuddene man historisk ofte har hatt, sier Jansson og fortsetter:

– Så dette er en bevisst satsing og derfor har vi også vært opptatt av å ha flere fleksible kostnader, slik at vi kan få dette til. Mer fleksibilitet i kostnadene er viktig for et flyselskap som har store kapitalbehov at man klarer å gjøre de tunge månedene om vinteren litt mildere.

Saken fortsetter under annonsen.

– Hvordan går dere til verks når dere skal redusere antall avganger, for kjernekundene deres er vel opptatt at dere flyr ofte?

– Det er en kombinasjon. Vi tar noe frekvens fra de største og mest trafikkerte rutene og så bruker vi mer wet lease (innleide fly med mannskap) som er mindre enn flyene i hovedflåten. Det er viktig å fly med riktig flytype til de forskjellige rutene, og flyr man for store fly på mindre ruter må man som jeg sa nesten «gi bort» billettene for å fylle avgangene, sier Jansson.

Datterselskapet i Irland har fløyet over 80.000

SAS tok i fjor «en Norwegian» og etablerte et datterselskap i Irland som skal fly flyginger fra baser i London og Malaga tilbake til Europa. På den måten skal SAS klare å matche prisnivået til både større og mindre selskaper som i dag flyr inn til Skandinavia med lavere kostnader.

I desember åpnet SAS basen i London, mens basen i Malaga åpner til sommeren. Allerede nå har SAS satt inn fire nye Airbus A320neo-fly på London-basen og 800 flyavganger har allerede fraktet over 80.000 passasjerer til og fra London-basen siden første avgang 20. desember, ifølge SAS-rapporten.

– Du har tidligere uttalt at dere vil ha et kostnadsnivå i det nye selskapet et sted rundt EasyJets nivå. Hvordan ligger det an?

– Vi ligger helt på nivå med Norwegian og EasyJet, men ikke helt Ryanair, når det gjelder kostnadene. Vi har jo en klar ambisjon om å levere et SAS-produkt man skal kjenne igjen og med det servicenivået vi har kan vi også få en forståelse for at det koster noe mer for billetten. Så samlet sett fungerer dette utmerket så langt, sier Jansson.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå