Nordlendinger og söta bror redder SAS fra oljebremsen: – Bedriftskunder utenom oljen flyr like mye som før

Til tross for at SAS' viktigste land rammes av oljebremsen, leverer flyselskapet knalltall. Det kan de takke svenskene, nordlendingene, de ansatte og den lave oljeprisen for.


<p><b>– FORVENTER ØKT PRISPRESS:</b> Konserndirektør Eivind Roald i SAS sier at selskapet forventer økt kapasitet i det europeiske flymarkedet i 2016, noe man ikke så i 2015, og at prispresset dermed vil bli tøffere.</p>

– FORVENTER ØKT PRISPRESS: Konserndirektør Eivind Roald i SAS sier at selskapet forventer økt kapasitet i det europeiske flymarkedet i 2016, noe man ikke så i 2015, og at prispresset dermed vil bli tøffere.

Oslo Lufthavn (E24): Pilotene, de kabinansatte, de ansatte på bakken og ledelsen i SAS kan med god samvittighet senke skuldrene et hakk eller to når året nå nærmer seg slutten.

Selv om selskapet fortsatt må få alle som skal reise i julen frem dit de skal, kan de glede seg over flyselskapets kraftige resultatforbedring i regnskapsåret som de nå har lagt bak seg (SAS kjører regnskapsåret sitt fra november til og med oktober).

Onsdag morgen slapp selskapet årsresultatet som viste en forbedring i milliardklassen på driften og bunnlinjen på henholdsvis 1,87 og 1,68 milliarder svenske kroner fra i fjor til i år (driften gikk fra -697 millioner til 1,17 milliarder før engangsposter, mens bunnlinjen gikk fra -719 til 956 millioner svenske kroner). Omsetningen steg med 4,5 prosent til 39,7 milliarder.

Et prisfall på flybensin på rundt 400 millioner i fjerde kvartal, lavere kostnader og fornøyde kunder er noen av forklaringene SAS gir på forbedringen. I tillegg opplever flyselskapet nå rekordhøye målinger på kundetilfredsheten blant passasjerene sine.

– Vi kutter ikke bare for å kutte. Vi kutter for å være lønnsomme, både nå og i fremtiden, og vi kutter for å investere i ting som dette.

E24 treffer konserndirektør for kommersiell virksomhet i SAS, Eivind Roald i utenriksloungen til SAS på Oslo Lufthavn. Roald peker rundt seg i den store loungen som i høst har blitt ferdig pusset opp og ekspandert kraftig.

Vil gi mer til de faste

Etter krisehøsten 2012 har SAS gjennomført en real hestekur for å snu skuten. Det har inkludert nye avtaler med de ansatte, salg av eiendom og virksomhet som ikke er essensiell, samt en kraftig opprustning og ekspansjon av kjernetilbudet.

Han peker ut fra vinduet, over sikkerhetskontrollen og bort til restaurant «Sinnataggen» som ligger på andre siden av terminalbygget.

– Om ett års tid flytter vi innenriksloungen inn dit. Den blir på 1.000 kvadratmeter, sier Roald.

Det innebærer nesten en tredobling av arealet til dagens innenrikslounge som ble åpnet før sommeren i fjor. I tillegg til Oslo Lufthavn skal «Café Lounge»-tilbudet til SAS ekspanderes videre fra Tromsø og Trondheim til Ålesund i den kommende tiden.

I tillegg til et stadig bedre tilbud til de faste kundene på bakken, jobber også SAS med en ny versjon av bonusprogrammet sitt som skal lanseres etter sommeren 2016. Selskapet vurderer goder som felles familieopptjening av poeng, en utvidelse av «gullkort for livstid» til å ikke bare gjelde de over 60 år som har hatt gullkort i minst ti år, samt at man kan overføre flyginger til neste års kvalifiseringsrunde.

Nok en etappe i 2016

Selv om SAS nå har gode resultater å vise til skal ledelsen realisere kostnadskutt tilsvarende omtrent én milliard svenske kroner neste år.

– Dere har allerede signert nye avtaler med de ansatte, outsourcet linjestasjoner til Widerøe og solgt en masse eiendom og andre eiendeler. Hvordan skal dere hente ut denne milliarden?

– Mesteparten vil komme fra IT, og noe vil komme fra eiendomssalg, sier Roald og forklarer at oppgraderingen av IT-systemene ikke har kommet så raskt som ledelsen har ønsket.

Før sommeren skal SAS ha nye systemer, nettsider og app-løsninger på plass. Det skal ikke bare løfte opplevelsen for brukerne og spare SAS for penger, men også gjøre opptjening og bruk av poeng til reiser langt enklere.

Roald påpeker også at salget av bakketjenestene på de største flyplassene til SAS i Skandinavia ikke er bokført som en besparelse ennå. Selskapet annonserte i september at man hadde inngått en intensjonsavtale med Aviator Airport Alliance om å ta over bakketjenestene etter at en lignende avtale med Swissport gikk i vasken.

– Vi mener også at vi har mer å gå på når det gjelder produktiviteten vår. Demografien hos våre ansatte vil også endre seg fremover etter hvert som vi ansetter 200 nye piloter blant annet. Snittalderen vil gå ned, sier Roald og peker på at de nye ansatte starter på langt lavere lønninger enn de ansatte med mange års erfaring.

SAS fornyer også stadig flåten. Fra i høst og frem til sommeren vil SAS ha mottatt totalt fire nye langdistansefly av typen Airbus A330 Enhanced, som bruker mindre drivstoff og øker marginene. Fra september mottar selskapet de første av de nye A320neo kortdistanseflyene som er bestilt. Samtidig har man kvittet seg med og outsourcet driften av de minste flytypene.

Alt dette bidrar til å forenkle og effektivisere flydriften.

Nordlendingene trår reddende til

I kvartalsrapporten kommer det frem at SAS nå merker en nedgang i markeder som er oljeeksponert, og ikke overraskende pekes Norge ut spesielt. Det er imidlertid ikke snakk om en generell nedgang i hele det norske markedet, ifølge Eivind Roald.

– Vi ser en nedgang i Stavanger, blant annet, men Sverige fosser samtidig frem. Det svenske markedet er nå faktisk på sitt beste nivå jeg har sett i min tid i SAS. Det er til tross for en konkurranse i Sverige som er tøffere enn her, sier Roald.

Han sier at Norge fortsatt er det markedet hvor SAS har flest passasjerer og størst omsetning. SAS får for øvrig også en hjelpende hånd ved at KLM-Air France og Lufthansa, blant annet, har redusert rutetilbudet sitt til Vestlandet i kjølvannet av oljeprisfallet.

– I Norge er det totale bildet balansert, blant annet ser vi en økning i Nord-Norge. Jeg ser heller ingen effekt av kronekursen på det norske leisure-markedet (fritidsreiser), sier Roald.

Konserndirektøren i SAS er ikke den eneste som snakker om Nord-Norge. I E24s podkast «Valebrokk & Co» har både NAV-sjef Sigrun Vågeng og sjeføkonomene i Nordea og Swedbank, Kjetil Olsen og Harald Magnus Andreassen, beskrevet hvordan aktiviteten i Innlandet og Nord-Norge faktisk går i positiv retning, selv om man nå sliter i de oljeeksponerte regionene langs kysten.

Full gass hos söta bror

En annen reddende engel for SAS er  altså Sverige. Der opplever SAS en økning både innenriks og ut av Sverige.

Tirsdag annonserte den svenske Riksbanken at den ikke endrer styringsrenten på -0,35 prosent. Samtidig kom det frem at den svenske sentralbanken oppjusterer sine anslag for den økonomiske veksten i Sverige kraftig, sammenlignet med det man så for seg så sent som i oktober.

For 2015 har man nå skrudd opp vekstprognosen med 0,4 prosentpoeng til 3,7 prosent. Prognosen for 2016 er på sin side skrudd opp med 0,6 poeng til 3,6 prosent, og prognosene for 2017 og 2018 er også skrudd opp.

Årsaken til at renten ikke ble skrudd opp ligger hovedsakelig i at inflasjonsforventningene er noe redusert. Riksbanken har fått mye kritikk for å ha så lave renter når veksten er såpass god.

– Ser ut til å ha stabilisert seg

– Det norske forretningsreisemarkedet vil falle i år sammenlignet med i fjor, sier Rune Feltman, Nordensjef i Via Egencia, som spesialiserer seg på forretningsmarkedet.

Han mener likevel bildet SAS gir stemmer med det han ser i forretningsmarkedet, på tvers av flere flyselskaper som opererer i Norge og Skandinavia.

Rune Feltman, Nordensjef i Via Egencia
Rune Feltman, Nordensjef i Via Egencia

– I Norge eskalerte fallet (i reisingen til selskaper i oljenæringen, journ.anm.) etter sommeren, men det ser ut som det har stabilisert seg inn mot fjerde kvartal. Når vi ser på offentlig vekst har man den vanlige veksten, og ellers i det norske næringslivet varierer det. Noen tjener godt på den svake kronen, mens andre er usikre på å om de rammes av oljenedturen. Det er veldig regionavhengig, sier Feltman.

Han legger til at han foreløpig ikke har sett noen tegn til en nedgang i privatmarkedet.

– Ser man på Sverige er det bra trykk og en finn oppgang, ja nesten litt sterkere enn ventet, sier Feltman.

Han peker på at det er viktig å huske på at det norske markedet aldri fikk noen særlig økonomisk knekk i kjølvannet av finanskrisen, slik blant annet Sverige fikk, når man snakker om veksten i Sverige.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå