Færre passasjerer og lavere billettinntekter

Flyselskapet SAS opplevde en nedgang i passasjertrafikken i februar, men selskapet opererte med samme kapasitet. Dermed var flyene også mindre fulle.


<p>Illustrasjonsbilde av et Boeing 737 tilhørende SAS på Oslo Lufthavn Gardermoen.</p>

Illustrasjonsbilde av et Boeing 737 tilhørende SAS på Oslo Lufthavn Gardermoen.

Flyselskapet SAS slapp tirsdag trafikktallene for februar. De viser en nedgang i antallet passasjerer på rutetrafikken på 2,3 prosent til 1,97 millioner. Regner man med chartertrafikken falt det totale antallet passasjerer med 2,4 prosent til 2,02 millioner.

Selskapets kapasitet (målt i tilgjengelige setekilometer) økte med marginale 0,1 prosent, mens trafikken (målt i passasjerkilometer) falt med 2,1 prosent. Dermed falt også fyllingsgraden (gjennomsnittlig belegg) i flyene med 3,8 prosentpoeng til 66,4 prosent.

SAS' billettinntekter fra rutetrafikken falt fra 2,15 til 2,06 milliarder svenske kroner i februar mot samme måned året før, mens de totale billettinntektene falt fra 2,30 til 2,19 milliarder, ifølge E24s beregninger.

Passasjermarginen (yield) falt to prosent til 0,91 svenske kroner, men var stabil hvis man justerer for valutakursendringer. Enhetsinntekten (per setekilometer tilgjengelig) falt fire prosent til 0,61 svenske kroner.

Til sammenligning opplyste SAS at de har en enhetskostnad på 0,73 svenske kroner (ujustert) i sitt første kvartal (november-januar), noe som altså betyr at selskapet gikk i minus før man regner med inntekter fra EuroBonus, ombordsalg og andre ekstrainntekter.

Dette er ikke uvanlig på denne tiden av året som er flyselskapenes lavsesong. Norwegians trafikktall for februar viste den samme utviklingen i februar.

Se forklaring av flybegrepene i faktaboksen nederst i saken.

Ett fly mindre i flåten påvirker tallene

Selv om SAS  samlet sett opplevde en nedgang i trafikken, er det forskjeller mellom de forskjellige segmentene.

Innen langdistanse var kapasiteten 3,3 prosent lavere, mens trafikken var ned 6,7 prosent mot februar i fjor. Dette forklarer SAS blant annet med den kinesiske nyttårsfeiringen og at de hadde ett mindre fly i langdistanseflåten i februar i fjor.

Flyet de referer til er det innleide PrivatAir-flyet som opprinnelig ble malt opp i SAS-farger for å betjene direkteruten mellom Houston og Stavanger. Etter at den ble lagt ned, satte SAS flyet inn på ruten København-Boston etter en ombygging. I fjor droppet SAS dette flyet og satte heller inn en av sine egne Airbus A330 på ruten til Boston.

På rutene i Europa (og mellom de skandinaviske landene) økte kapasiteten med 3,3 prosent, mens trafikken økte med 1,9 prosent. SAS opplyser at antallet passasjerer på typiske ferierelaterte ruter (leisure) økte med 10 prosent.

På innenriksrutene i Sverige, Norge og Danmark falt kapasiteten med 0,3 prosent, mens trafikken falt 2,2 prosent.

Venter mer kapasitet i markedet

Som E24 omtalte i februar har SAS den siste tiden valgt å kjøre en ganske stram linje i rutetilbudet sitt for å minimere tapene i lavsesongen.

I motsetning til en del andre aktører har selskapet ikke villet selge billetter «på billigsalg» bare for å fylle flyene. Derfor har selskapets trafikktall også vist en nedgang i antallet passasjerer, trafikken og fyllingsgraden de siste månedene.

SAS skriver i trafikkrapporten i det skandinaviske markedet har økt siden i fjor høst, og at selskapet fortetter at denne trenden vil fortsette utover våren.

– Gjennom vinterprogrammet 2017/2018 har SAS justert produksjonen i henhold til den sesongmessige lave etterspørselen. Dette i kombinasjon med fjorårets 70-årskampanje resulterte i lavere trafikkvolumer og høyere yield enn i fjor, skriver selskapet.

SAS gjentar prognosen om at de forventer en kapasitetsvekst i år på én til tre prosent, drevet frem av lengre ruter i Europa og større fly (A320neo) i flåten sammenlignet med dem som fases ut.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå