Passasjerrekord for SAS i august

SAS har aldri før fraktet så mange passasjerer i august. Samtidig setter sommerens problemer med bemanning og flygelederstreikene spor i punktligheten.


<p>En av SAS' Airbus A320 tar av fra flyplassen i Palma, Mallorca i juli. I august tok SAS leveranse av et nytt fly til av denne typen, slik at selskapets A320neo-flåte har nådd 20 fly.</p>

En av SAS' Airbus A320 tar av fra flyplassen i Palma, Mallorca i juli. I august tok SAS leveranse av et nytt fly til av denne typen, slik at selskapets A320neo-flåte har nådd 20 fly.

Flyselskapet SAS slapp fredag trafikktallene for august som viser en oppgang på 4,3 prosent til 2,8 millioner passasjerer mot august i fjor. Det er det høyeste august-tallet noensinne, ifølge selskapets historiske database.

Billettinntektene på rutetrafikken fra 2,86 til 3,19 milliarder svenske kroner, ifølge E24s beregninger.

Selskapet økte kapasiteten (tilgjengelige setekilometer) med 5,2 prosent, mens trafikken (antall passasjerkilometer) økte med 5,0 prosent. Dermed klarte de også å holde fyllingsgraden relativt stabil på 79,8 prosent (ned 0,1 prosentpoeng).

SAS melder også om en økning i inntjening per passasjer (yield) på fire prosent og en økning i inntjening per sete (PASK) på fem prosent, men mye skyldes den svake svenske kronen. Justert for valuta endte de to datapunktene henholdsvis −1 prosent og uendret.

Tallene kommer en dag etter at Norwegian slapp sine trafikktall for august, som viste enn oppgang i inntjening per passasjer (yield) og passasjervekst.

Sommertrøbbel rammet punktligheten

Trafikkrapporten til SAS viser samtidig at punktligheten og regulariteten har fått lide denne sommeren. Punktligheten (målt etter hvor mange avganger som landet innen 15 minutter etter oppsatt rutetid) falt fra 86,2 til 71,9 prosent mot august i fjor.

Regulariteten (antallet flyginger som ble fløyet) falt fra 99,5 til 98,9 prosent.

Forsinkelsene og problemene som har rammet om lag 100.000 kunder denne sommeren har ikke bare rammet de reisende, det har også kostet SAS store summer.

Finansdirektør Torbjørn Wist opplyste til E24 for en uke siden at selskapet regner med totalt 130 millioner svenske kroner i ekstrakostnader knyttet til sommerens problemer.

I tillegg til dette må både SAS og hele luftfartsbransjen håndtere den økte oljeprisen. SAS regner selv med at de i neste regnskapsår (november 2018 til oktober 2019) vil måtte ut med rundt 10 milliarder i drivstoffkostnader.

Langdistansevekst i Asia

SAS skriver at kapasiteten i det skandinaviske markedet har ligget jevnt over fire til fem prosent over 2017 så langt i år. Utover høsten og vinteren forventer de at veksten vil bli enda høyere.

Selv regner selskapet med å øke kapasiteten med én til to prosent i år og én til tre prosent neste år. Dette skyldes primært at eldre fly byttes ut med nye Airbus A320neo, som har flere seter enn Boeing-flyene de erstatter. Dermed øker kapasiteten selv om man ikke nødvendigvis har flere avganger.

På langdistanserutene økte trafikken samlet sett med 5,8 prosent, men det var særlig trafikken til og fra Asia som vokste mest på langdistanse, med nesten 8,0 prosent trafikkvekst. Kapasiteten økte med 0,7 prosent.

Innenriks økte trafikken både i Sverige og Danmark, mens det på rutene til Europa var mest vekst til og fra Sverige.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå