SAS avviser loungedumping

SAS misliker sterkt rykter om nedlegging av servicetilbud, men flyselskapet kutter flere «fast track»-tilbud i Europa.



<p><b>STENGER IKKE:</b> SAS opplyser at de ikke skal legge ned en eneste lounge, men bekrefter at noen fast track-tilbud forsvinner.</p>

STENGER IKKE: SAS opplyser at de ikke skal legge ned en eneste lounge, men bekrefter at noen fast track-tilbud forsvinner.

Nettstedet Travel Trade Outbound er blant mediene som har meldt at flyselskapet SAS stenger flere lounge- og «fast track»-tilbud legges ned ved utvalgte flyplasser i Europa, USA og Asia.

SAS opplyser overfor E24 at opplysningene er feilaktige:

– Det er sørgelig å se den feilaktige informasjonen som har kommet frem, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, til E24.

– Vi stenger ikke en eneste SAS-lounge, slår han fast.

SAS leier i dag tilgang til lounge for utvalgte kunder på flyplasser der de selv ikke har egne fasiliteter, blant annet i Malaga i Spania og i Miami. På destinasjoner som New York og på de viktigste destinasjonene i Norden, har SAS egne lounger.

«Fast track» legges ned

Nettstedet meldte at SAS skal legge ned 24 «fast track» og 47 lounger på en rekke flyplasser verden over.

SAS bekrefter dog at i alt syv «fast track»-tilbud legges ned.

– I alt vil det være syv «fast track» som legges ned, henholdsvis to i Milano, Dublin, Roma, Malaga, Genève og Vilnius i Litauen. Vi vil satse hardt på å bygge ut egne lounger og investere i tilbud hvor vi ser etterspørselen er sterkest, sier informasjonssjef i SAS Sverige, Fredrik Henriksson til E24.

Eksisterende lounge-tilbud, som til nå har vært driftet av eksterne utleieaktører, erstattes av Star Alliance-lounger ved de ulike flyplassene, opplyser selskapet. SAS er medlem i flyalliansen.

Samtidig skal flyselskapet jobbe med en oppgradering av egne lounger og investeringer for utbygging av flere tilbud ved de ulike destinasjonene. Selskapet er blant annet i ferd med å bygge ut en enorm ny lounge på innenriksterminalen på Oslo Lufthavn. Den vil erstatte innenriksloungen som ble åpnet i mai 2014.

Vil bygge opp egne lounger

I alt er det nå 42 tredjeparts-lounger hvor utleieavtalen avsluttes, og erstattes av eksisterende Star Alliance-lounger SAS innehar på de utvalgte flyplassene, mens arbeidet om oppgradering og investering i nye lounger pågår.

– Vi har tatt det på det største alvor, og arbeider nå for å rette opp i den feilaktige informasjonen som har kommet ut, sier Johansen. 

– Hvor tror dere informasjonen om kutt i tilbudene kommer fra?

– Den feilaktige informasjonen ble publisert av en ekstern journalist, trolig en kunde, sier Johansen.

Han tror videre det kan være en sammenheng mellom SAS' avgjørelse om å avslutte leieavtalene, og at den detaljerte feilinformasjonen som nylig kom fram ble tolket som en fullstendig nedleggelse av lounger og fast track.

Grep om økonomien

Da SAS la frem årsresultatet 13. desember annonserte selskapet at de vil ta en rekke grep for å bli mer effektive og styrke selskapets finanser. Da opplyste SAS' kommersielle direktør, Eivind Roald, til E24 at man planla å omprioritere penger fra å leie lounger hos tredjeparter og heller investere mer i eget tilbud.

I tillegg til større grep, som en kommende ekspansjon med en eller flere baser utenfor Skandinavia, skal SAS også ta mindre grep om kostnadene. Lounge- og Fast Track-endringen er en del av disse justeringene.

Til tross for et betydelig overskudd i året som har gått har SAS-ledelsen valgt å skru opp effektiviseringsmålet, fra 800 millioner til 1,5 milliarder svenske kroner, som en del av planen for å spare penger og vokse. Det må blant annet til hvis selskapet skal klare å bære store nye flykjøp i årene fremover.

SAS vurderer blant annet å bestille Airbus' nye A321 Long Range, som er utviklet for de litt kortere langdistanserutene med mindre trafikk.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå