– Konkurrentene kommer og det ser vi

SAS har levert sitt beste resultat siden 90-tallet, takket være kostnadskutt og at selskapet klarer å tjene svært gode penger på kundene sine. Selskapets toppsjef regner imidlertid med at konkurransen bare blir tøffere – og at konkurrenter kan slå seg ned i SAS' bakgård.


<p><b>REGNER MED MER KONKURRANSE:</b> Her er noen av SAS og Norwegians Boeing 737-fly avbildet på Oslo Lufthavn, men Norwegian er bare en av SAS' mange konkurrenter.</p>

REGNER MED MER KONKURRANSE: Her er noen av SAS og Norwegians Boeing 737-fly avbildet på Oslo Lufthavn, men Norwegian er bare en av SAS' mange konkurrenter.

– Det blir tøffere for SAS og selskapet kan ikke hvile på laurbærene, selv om de leverte et kanonresultat i år, sier flyanalytiker i WinAir, Hans Jørgen Elnæs, til E24 etter at årsresultatet for SAS ble lagt frem tirsdag.

(SAS har avvikende regnskapsår som løper fra november og avsluttes i oktober).

Selv om SAS måned etter måned har vist at de klarer å levere gode marginer på flygingene sine, så kommer de ikke unna at de opererer i et tøft marked.

– Det blir tøft for SAS å levere et tilsvarende resultat i regnskapsåret 2018/2019 som de har levert i 2017/2018, hvis olje- og drivstoffprisene holder seg høye. Kostnadskutt og spareprogram vil ikke kompensere nok (...) og jeg tror heller ikke SAS vil kunne øke passasjerinntektene nok til å kompensere. Dermed ligger det an til lavere marginer, sier Elnæs.

Han tror det ligger i kortene at SAS vil øke drivstofftillegget på billettene.

Les også: SAS-resultatet for 2018: Det beste siden 90-tallet

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir i samtale med pressesjef Knut Morten Johansen i SAS Norge
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir i samtale med pressesjef Knut Morten Johansen i SAS Norge

Markedet så forbi milliardresultatet

At det ikke blir noen dans på roser fremover heller, fikk markedet til dels se tirsdag. SAS-ledelsen var nemlig svært forsiktige med hva de tror er mulig å levere av resultater neste år.

Til tross for at de mener de skal klare å kutte 900 millioner svenske kroner til i kostnadene, så tror de at milliardresultatene kan bli satt under press hvis faktorer som oljepris, valutakurs og konkurransepresset går i deres disfavør.

SAS-aksjen fikk hard medfart etter at flyselskapet slapp kvartalstallene sine tirsdag. Til tross for at resultatene var de beste siden 90-tallet, var markedet mest opptatt av selskapets resultatprognoser for det kommende året.

Etter å ha lovet, og overoppfylt, årets prognose om et resultat før skatt og engangsposter på 2,0 milliarder svenske kroner, skrev SAS at de får det nye regnskapsåret forventer å levere «et positivt resultat før skatt og engangsposter» gitt at det ikke skjer noen uforutsette hendelser i markedet.

Prognosenyheten bidro sterkt til at SAS-aksjen endte ned 9,1 prosent på Oslo Børs og hele 12,1 prosent til 19,56 svenske kroner i Stockholm.

SAS-analytiker Ole Martin Westgaard i DNB Markets skriver at prognosen overrasket markedet, men han beholder kjøpsanbefalingen og kursmålet på 30 svenske kroner.

– Vi mener at den kortsiktige inntjeningsrisikoen faktisk er redusert gitt det nylige prisfallet på drivstoff, skriver Westgaard i en oppdatering tirsdag kveld.

Westgaard og DNB Markets regner for øvrig med at de samlede verdiene i SAS-systemet, inkludert flåte, fremtidige flyleveranser, Eurobonus-programmet og slot'er på Heathrow, er verdt 44 svenske kroner per aksje. Altså mer enn det dobbelte av dagens aksjekurs.

Konkurrentene kommer

Samtidig som oljeprisen legger et press på bransjen, er konkurransen tøff, også for sAS.

– Det blir tøffere konkurranse for SAS i Europa, Asia og USA neste år, mens det blir ingen store sjokk i konkurransesituasjonen i Skandinavia, sier Hans Jørgen Elnæs i WinAir.

– Men det kan endre seg i 2020, og et eller flere lavprisselskap kan etablere base i SAS' hjemmemarked og på hovedflyplassene, fortsetter han.

Han peker også på at Norwegian kan komme til å utfordre SAS mer fra Arlanda til Asia, nå som de har fått en flylisens der. Til de nordøstlige delen av Asia er SAS mer beskyttet fra Norwegian, fordi det norske selskapet ikke får lov til å fly over Sibirkorridoren.

 <p>SAS-sjef Rickard Gustafson</p>

SAS-sjef Rickard Gustafson

SAS-sjef Rickard Gustafson legger heller ikke skjul på at konkurransen blir tøff, både på langdistanse fremover når E24 spør hvordan inntoget av Hainan, China Eastern og andre kinesiske selskaper på skandinaviske flyplasser vil påvirke SAS:

– Konkurransen kommer og det ser vi. Det endrer imidlertid ikke vår innretning, og vi skal fortsette å fly til de viktigste destinasjonene østover, sier SAS-sjefen om markedet til Asia.

Han mener SAS' strategi om å satse på ruter der det er god balanse mellom fritids- og forretningsreisende, og som unngår de store hub-ene på vei til Asia, fungerer. Han peker også på at deres langdistansevirksomhet har kunnet vise til vekst de siste årene.

Les også: SAS tror ikke børsuroen vil påvirke flyfinansieringen

Kan få konkurrenter i sin egen bakgård

Heller ikke på hjemmebane forventer SAS-sjefen å bli skånet for konkurranse, i det som både er et lukrativt marked for SAS og Norwegian.

Selv om konkurransen foreløpig primært skjer på ruter mellom Skandinavia og andre europeiske land, kan den snart øke på i Skandinavia, slik Hans Jørgen Elnæs skisserer.

Det ungarske lavprisselskapet Wizz Air varslet nylig flere ruter fra Oslo til Budapest og en ny rute til Krakow.

Saken fortsetter under annonsen.

– Kan dere risikere at selskaper som Wizz Air eller andre åpner baser og inntar Skandinavia, som er bakgården til dere og Norwegian?

– Vi har over mange år sett at konkurransetrykket bare har økt, og det ser bare ut til å fortsette, sier Gustafson.

– Mange selskaper, og særlig lavprisselskapene, tar leveranser av mange nye fly, og de vil også kunne komme inn i vårt kjernemarked, fortsetter han.

Han understreker at han derfor er opptatt av at SAS må fortsette arbeidet med å øke produktiviteten, senke kostnadsnivået og bedre tilbudet ut til kundene:

– Vi har fulgt vår strategi nøye over mange år, og vi ser at det har gitt gode effekter.

SAS mottar frem mot 2023 en rekke nye Airbus A320neo, som vil sørge for at flyselskapet i 2023 har en enhetsflåte bestående av dette flyet, samt større Airbus-fly på langdistanse.

Dette kan imidlertid gjøre at SAS må tenke nytt i kampen om det nordiske luftrommet, ettersom de nye A320-flyene har flere seter enn Boeing 737-flyene de erstatter. Det kan være flere litt mer marginale ruter i Skandinavia som blir vanskelige å få lønnsomhet med de større flyene.

– Utover vår produksjonsplattform med Airbus-fly og SAS Irland trenger vi tilgang til mindre fly for å ha et bredt tilbud i hele Norden, sier Gustafson.

Han peker på at de benytter innleid produksjon med CRJ900 og propellfly, totalt 34 fly.

– Det er et nivå vi er ganske fornøyd med nå, men jeg utelukker ikke at vi tar inn annen kapasitet for å opprettholde tilbudet i fremtiden når enhetsflåten begynner å komme på plass, sier Gustafson.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå