Beste SAS-resultat siden 90-tallet

SAS måtte få inn minst 715 millioner i justert resultat i sitt siste kvartal – hvis de skulle nå sitt eget mål. Fasiten viser at de leverte 842 millioner.


<p>Et SAS-fly avbildet på Kastrup lufthavn.</p>

Et SAS-fly avbildet på Kastrup lufthavn.

SAS har hatt sitt beste år i moderne historie, ja man må tilbake til 90-tallet for å finne et år da selskapet leverte et like bra resultat.

Tirsdag morgen slapp selskapet sitt ferske regnskap for fjerde kvartal (august-oktober).

Selskapet økte omsetningen i kvartalet fra 11,6 til 12,7 milliarder svenske kroner, målt mot samme periode i fjor. Resultat før skatt og engangsposter falt fra 1,05 milliarder til 842 millioner, mens resultat før skatt økte fra 657 til 809 millioner.

Analytikerne hadde for fjerde kvartal i snitt ventet en omsetning på 12,3 milliarder, et driftsresultat før skatt (EBIT) på 758 millioner og et resultat før skatt på 729 millioner, ifølge tall fra SME/TDN.

Ser man på året under ett ventet analytikerne en omsetning for hele regnskapsåret 2017/2018 på 44,4 milliarder, et driftsresultat før skatt (EBIT) på 2,3 milliarder og et resultat før skatt på 1,96 milliarder, ifølge SME/TDN.

Selskapet leverte en omsetning som vokste fra 42,7 til 44,7 milliarder for hele regnskapsåret målt mot fjoråret, et resultat før skatt og engangsposter som vokste fra 1,95 til 2,13 milliarder og et resultat før skatt som økte fra 1,73 til 2,04 milliarder.

Resultat etter skatt i fjor økte fra 1,15 til 1,59 milliarder.

Ved å øke resultatene fra i fjor har selskapet også satt ny rekord.

– Oppsummert har 2018 vært et veldig suksessrikt regnskapsår. Mer enn 30 millioner passasjerer valgte å reise med SAS, noe som er mer enn noe tidligere år. Dette viser at vår strategi fortsetter å levere resultater, skriver konsernsjef Rickard Gustafson i SAS i kvartalsrapporten.

– Samtidig begynte vi i fjerde kvartal å merke effekten av høyere drivstoffpriser og vi forventer at dette vil fortsette i 2019, skriver konsernsjefen videre, og gjør det klart at selskapet ikke har tenkt å lene seg tilbake nå.

Les også: SAS vil drysse ut bonuser til de ansatte etter rekordåret

Forsiktigere i spådommen om neste år

I forbindelse med fremleggelsen av forrige kvartalsrapport 31. august oppjusterte SAS resultatprognosen sin for regnskapsåret som nå er over, til tross for en svak svensk krone og høye drivstoffpriser takket være oppgangen i oljeprisen.

Selskapet gikk fra å anslå et resultat før skatt og engangskostnader på 1,5 til 2,0 milliarder, til å anslå et resultat på rundt 2,0 milliarder.

 <p>SAS-sjef Rickard Gustafson</p>

SAS-sjef Rickard Gustafson

Selskapet gikk 693 millioner i minus i sitt første halvår i år, der lavsesongen i luftfarten slår inn, mens tredje kvartal viste et justert resultat på 1,98 milliarder. Dermed måtte SAS fylle på med minst 715 millioner svenske kroner i fjerde kvartal for å nå sitt eget mål på 2,0 milliarder.

Fasiten i regnskapet viser altså: 2,13 milliarder. For det nye regnskapsåret 2018/2019 (som løper ut oktober neste år) er selskapet imidlertid mer forsiktig.

Nå skriver SAS at de forventer å levere "et positivt resultat før skatt og engangsposter" gitt at det ikke skjer noen uforutsette hendelser i markedet.

Både økende drivstoffpriser, en svak svensk krone og muligheten for at den norske kronen kan svekke seg mot den svenske gjør at SAS er forsiktige i sine prognoser. En svekkelse av den norske kronen vil gjøre at inntektene i det viktige norske markedet vil svekkes målt i SAS sitt regnskap som er i svenske kroner.

SAS leverte 723 millioner kroner i kostnadsforbedringer, ifølge regnskapet. Neste år regner de med å kunne kutte 900 millioner til. 200 millioner kroner i kutt som egentlig skulle oppnås neste år er flyttet til 2020.

Drivstoffregningen økte med 1,16 milliarder

I det forrige regnskapsåret hadde SAS et justert resultat på 1,95 milliarder svenske kroner. I mellomtiden har selskapet sagt de skal klare å kutte 700 millioner kroner i kostnader i året som i år, men de har også regnet med at drivstoffutgiftene ville øke med 600 til 700 millioner i år.

Den faktiske økningen viste seg å ende på 1,16 milliarder kroner, ettersom selskapet opplyser at de brukte totalt 7,99 milliarder svenske kroner på drivstoff i året som er gått. Dermed har oljeprisen mer enn spist opp kostnadsforbedringene til selskapet, selv om selskapet har forhåndssikret seg drivstoff i stor grad:

– Selv om SAS var 91 prosent hedget for året slår den høyere oljeprisen ut med 1,16 milliarder mer enn siste år, selv om SAS kun økte sin ASK (kapasitet målt i setekilometer, journ.anm.) med 1,5 prosent. Det viser hvor hardt økningen i oljeprisen slår ut selv for et selskap som er høyt hedget, sier flyanalytiker og daglig leder i WinAir, Hans Jørgen Elnæs til E24.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir

Han peker på at drivstoffregningen i fjerde kvartal alene lå 669 millioner kroner, og oljeprisen dermed vil slå enda hardere ut neste år.

– Jeg vil anta at SAS kommer til å legge en del av kostnadene over på kundene ved å øke sitt drivstofftillegg på flybillettene som SAS har på egne ruter, sier Elnæs.

Passerte 30 millioner passasjerer

Regnskapsåret som nå er over markerte også det første året der SAS har fraktet over 30 millioner passasjerer.

Trafikktallene for oktober, den siste måneden i regnskapsåret, viste nemlig at selskapet hadde fraktet 30,1 millioner passasjerer det siste året, medregnet chartertrafikk. Rutetrafikken hadde i løpet av året 28,8 millioner passasjerer.

Ser man på trafikkutviklingen ellers hadde selskapet en oppgang i kapasiteten på 1,5 prosent i rutetrafikk og en nedgang på 4,0 prosent i charter (samlet sett opp 1,1 prosent), mens passasjertrafikken økte med 0,4 prosent i rutetrafikken og falt 7,2 prosent på charter (samlet sett ned 0,3 prosent).

Kapasitetsveksten har vært drevet av at man flyr lengre ruter i Europa (som gir flere kilometer per flyging) og at man faser inn nye Airbus A320neo-fly, som har flere seter enn Boeing-flyene de erstatter.

Antallet passasjerer økte med 0,6 prosent i rutetrafikk, falt 3,2 prosent i charter og økte 0,3 prosent samlet sett.

Ruteflyene til SAS hadde et snittbelegg på 74,4 prosent (ned 0,8 prosentpoeng mot året før).

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå