Kjøper flyselskap uten fly eller mannskap

SAS tar grep for å gjøre sine regionale flyavganger mer konkurransedyktige. Det kan bety konflikter med fagforeningene, men i analytikermiljøet vender man tommelen opp.

<p><b>FRA LEIE TIL Å EIE:</b> SAS kjøper nå regionaloperatøren Cimber for 20 millioner kroner. Selskapet har leid ut fly til SAS siden 2004, og her er ett av dem avbildet på Oslo Lufthavn i 2008.</p>

FRA LEIE TIL Å EIE: SAS kjøper nå regionaloperatøren Cimber for 20 millioner kroner. Selskapet har leid ut fly til SAS siden 2004, og her er ett av dem avbildet på Oslo Lufthavn i 2008.

Mandag varslet SAS at de kjøper flyselskapet Cimber for 20 millioner danske kroner.

For utenforstående kan det imidlertid virke som noe helt annet enn et flyselskap. Cimber varslet nemlig tidligere i høst at de skal si opp sine rundt 150 ansatte for å legge ned driften, og at de seks flymaskinene i flåten skal fases ut.

Dermed kjøper SAS i realiteten et selskap uten fly eller ansatte. Det de får er en flylisens (en såkalt AOC), ekspertisen i selskapet og en innarbeidet operasjon som allerede er integrert med SAS. Cimber har nemlig hatt SAS som sin eneste kunde de siste par årene.

– Vi kjøper hverken fly eller personal, sier Trine Kromann-Mikkelsen, som er pressesjef for SAS i Danmark, og viser til at de varslede oppsigelsene som Cimber-ledelsen annonserte tidligere i høst fortsatt skal gjennomføres.

Cimber har spesialisert seg på regionale ruter med mindre jetfly. Disse plasserer seg omtrent midt mellom mindre propellfly (som Widerøe opererer, for eksempel) og større jetfly (SAS sine Airbus A320 og Boeing 737) som flyr på større ruter med flere passasjerer.

SAS har leid inn de seks flyene med mannskap, og disse har operert samtidig som SAS selv har 12 lignende fly som Cimber, dog med noen flere seter. Spørsmålet nå er om SAS vil overføre hele sin regionalflåte med 12 fly og mannskap til Cimber, eller bare deler av flåten.

E24 Aksjelive: Få siste nytt fra Børsen

– En ny norm

Gjennom dette kjøpet fortsetter SAS strategien med å benytte innleide fly, samarbeidspartnere eller datterselskap til å utføre deler av produksjonen sin. SAS har blant annet en slik avtale med Flybe for mindre ruter fra Arlanda og med PrivatAir på business-ruten mellom Stavanger og Houston. I tillegg samarbeider SAS tett med deleide Widerøe for ruter i og ut av Norge.

SAS er langt ifra de første som har begynt å flytte kortdistansefly og -mannskap over i datterselskaper. Både Lufthansa og KLM – Air France er i gang med dette, og hos begge har strategien ført til streik og konflikt med fagforeningene, spesielt med Air Frances nye lavprisselskap Transavia.

I datterselskapene er det nemlig ofte snakk om dårligere lønnsbetingelser enn de lønnsbetingelsene som har vært vanlige i de store, europeiske selskapene. I tillegg gir innleie av fly og mannskap, eller en modell med datterselskap, en større fleksibilitet for flyselskapene til å omstille seg når markedet endrer seg.

Hos SAS er det imidlertid ikke snakk om noe lavprisselskap, men å få en mer kostnadseffektiv og fleksibel flåte som kan mate passasjerer inn til andre ruter hos SAS.

– Man har sett en ny norm komme i bransjen der forskjellige aktører i bransjen innretter virksomheten på nye måter med den sterke konkurransen og det prispresset som er på flyreiser, sier Kromann-Mikkelsen i SAS.

Har lavere kostnader enn SAS

Gjennom en modell der man enten leier inn fly med mannskap fra partnere (wet lease) eller drifter mindre ruter gjennom spesialiserte selskap, mener SAS de kan drive mer effektivt og samtidig beholde kvaliteten.

Trine Kromann-Mikkelsen, pressesjef for SAS i Danmark.
Trine Kromann-Mikkelsen, pressesjef for SAS i Danmark.

– På den måten kan vi opprettholde trafikk der det er et mindre trafikkgrunnlag og samtidig opprettholde en skandinavisk infrastruktur. Det er mange destinasjoner der man ikke kan fylle opp de store jetmaskinene, sier Kromann-Mikkelsen om flåten av større kortdistansefly som Boeing 737.

– Det hevdes at dere kjøper dette selskapet for å ta over lavere lønns- og driftskostnader enn det dere har i deres egne regionale flåte?

– Cimber er et selskap som har en egen tariffavtale. Når vi nå kjøper selskapet skal vi finne ut hvordan vi skal løse det basert på SAS sine behov. Vi er i dialog med våre fagforeninger om prosessen, sier Kromann-Mikkelsen.

– Så Cimber er mer konkurransedyktige enn deres egen regional/CRJ-flåte?

– Cimber har en struktur som er mindre og mer effektiv, sier hun.

Løfter anbefalingen på SAS-aksjen

I analytikermiljøet har man lenge fulgt SAS' innsats for å bedre lønnsomheten og overleve i et knalltøft flymarked med argusøyne.

Senioranalytiker Jacob Pedersen i Sydbank mener nyheten om kjøpet er godt nytt for SAS. Etter nyheten om Cimber-kjøpet kom har han løftet SAS-aksjen fra en Selg- til en Hold-anbefaling fordi det «markerer enda et positivt datapunkt for selskapet».

- SAS kan med tiden utnytte en billigere kostnadsstruktur hos Cimber til å forbedre konkurransekraften betraktelig, hvis SAS-ledelsen kan vinne medarbeidernes aksept for prosjektet, skriver Pedersen.

<p> Senioranalytiker Jacob Pedersen i Sydbank.<br/></p>

 Senioranalytiker Jacob Pedersen i Sydbank.

– Med kjøpet av Cimber oppnår SAS først og fremst en adgang til en billigere produksjonsplattform (les: billigere tariffavtaler). Det er et viktig mottrekk til lavprisselskapenes billige kontraktsansettelser, legger han til.

Pedersen peker på at både Lufthansa og KLM – Air France allerede er langt inne i lignende manøvre.

– For begge selskaper har medarbeidernes motstand dog vist seg markant – og resultatet har vært flere streiker i Lufthansa og en langvarig streik i Air France.

Mens man venter på fagforeningenes svar, mener analytikeren at det er et poeng å få med seg at det «ikke skal mange streikedager til for å overskygge» de potensielle innsparingene SAS kan få til med dette kjøpet.

Han peker også på at lavere drivstoffkostnader og et «mildere yieldmiljø» (mindre marginpress) også peker mot bedre vilkår for SAS i 2015. Han mener SAS kan spare opp mot 500 til 600 millioner svenske kroner på lavere drivstoffpriser i regnskapsåret 2014/2016.

Tror på løsning med fagforeningene

SAS har i dag 12 regionale jetfly i sin flåte av typen Bombardier CRJ 900 (Canadair Regional Jet). Flyene har i dag base i København og flyr til destinasjoner i Nord-Europa.

Cimber har seks fly av typen CRJ 200 (jetfly) og ATR 72 (propellfly). Begge disse har færre seter enn SAS sine fly i denne klassen, som har 88 seter om bord.

Her er ett av SAS sine 12 regionalfly av typen Bombardier CRJ 900 avbildet i 2009
Her er ett av SAS sine 12 regionalfly av typen Bombardier CRJ 900 avbildet i 2009

Ettersom alle Cimber-flyene skal fases ut om relativt kort tid, må SAS vurdere hva de skal gjøre med sin egen flåte. 

– Skal dere flytte deres egne 12 fly regionalfly over i Cimber?

– Gjennom kjøpet har vi en mulighet til å flytte de 12 flyene over for å få tilgang til en veldig konkurransedyktig produksjonsplattform, sier Kromann-Mikkelsen i SAS, og legger til at virksomheten til Cimber også er spesialisert for regionale flyruter.

På spørsmål om hvordan SAS skal legge opp bemanningen i Cimber, om basen fortsatt skal være i København og om det på sikt kan bli behov for flere ansatte i Cimber, svarer SAS det samme:

– Det er for tidlig å si. Vi skal forhandle om dette.

– Det spekuleres i at det kan bli streik av dette. Hva tenker dere om den faren?

– Vi har ikke hatt en streik i SAS på mange år, og vi er sikre på at vi kan komme til en løsning med våre ansatte om dette.

Norge vurderes

Ifølge talskvinnen i SAS er det aktuelt å benytte flyene og det kommende datterselskapet til å fly ruter innenriks i Skandinavia, til destiner i Nord-Europa som Baltikum og mellom landene i SAS sitt kjerneområde.

– Vi kan også bruke dette innenriks i Norge, det er mange muligheter, sier hun og fortsetter:

– Det er snakk om ruter med god frekvens, men der flyene må være noe større enn våre turbopropfly men ikke så store som våre store jetmaskiner (Boeing 737 og Airbus A320, journ.anm.), sier Kromann-Mikkelsen.

Den danske pilotforeningen opplyser til E24 at de foreløpig ikke har noen kommentar til saken annet enn at man i dag har startet de første samtalene med ledelsen i SAS.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå