Fredriksen-selskaper renser skip

John Fredriksens rederier bruker trolig hundrevis av millioner på renseanleggene som skal fjerne svovel fra utslippene på skip i forkant av nye regler fra 2020.


<p><b>BLAR OPP:</b> John Fredriksens rederier Golden Ocean og Frontline blar opp hundrevis av millioner for å installere renseanlegg på sine skip, og være i forkant av strengere krav til svovelutslipp fra 2020.</p>

BLAR OPP: John Fredriksens rederier Golden Ocean og Frontline blar opp hundrevis av millioner for å installere renseanlegg på sine skip, og være i forkant av strengere krav til svovelutslipp fra 2020.

Fra 2020 vil det være ulovlig for skip å bruke drivstoff med mer enn 0,5 prosent svovelinnhold uten å rense utslippene.

Vanlig bunkersolje kan inneholde opptil 3,5 prosent svovel.

Dermed må rederiene skifte ut bunkersoljen med renere typer drivstoff, for eksempel LNG, eller så må de installere renseanlegg – såkalte skrubbere.

Fredag melder John Fredriksen-dominerte Golden Ocean at selskapet vil installere slike renseanlegg på 16 av sine skip i Capesize-klassen, en avtale med opsjoner for ytterligere ni anlegg.

Tidligere har også det Fredriksen-dominerte tankrederiet Frontline meldt sin interesse for renseanlegg, og inngått en avtale om kjøp av skrubbere for 14 skip, med opsjon på ytterligere 22 skip.

Trolig vil Fredriksen-selskapene bla opp hundrevis av millioner for disse renseanleggene, som skal oppfylle 2020-reglene som FNs skipsfartorganisasjon IMO har vedtatt.

Andre rederier har oppgitt kostnader per installerte renseanlegg fra rundt 20 millioner kroner og helt opptil 60 millioner kroner, men Golden Ocean oppgir ikke hva fredagens avtale vil koste selskapet.

Antar man en forsiktig pris på 20 millioner per anlegg vil Golden Ocean måtte punge ut totalt 320 millioner kroner for oppgraderingene, eller en halv milliard hvis opsjonene også utnyttes.

Liten andel kjøper renseanlegg

Ifølge Golden Ocean skal de fleste av de 16 anleggene skal være installert i 2019 eller tidlig i 2020, og selskapet vurderer også om det skal installeres enda flere slike renseanlegg.

– Stegene vi tar for å optimalisere flåten ved å installere skrubbere vil gjøre at selskapet er i forkant av innføringen av et nytt tak på svovelutslipp, sier konsernsjef Birgitte Ringstad Vartdal i Golden Ocean Management AS i kvartalsrapporten.

Kun en liten andel av verdensflåten har planer om å installere renseanlegg så langt, ifølge Frode Mørkedal i Clarkson Platou Securities.

– Det er mange som snakker om det, men det er fortsatt liten andel av verdensflåten som har bestilt skrubbere. Det er kanskje rundt 60.000 frakteskip i verden, og det er trolig snakk om rundt 2.000 skip som skal ha skrubbere klar ved utgangen av neste år, sier Mørkedal til E24.

– Den store andelen vil nok gå for det nye drivstoffet med lavt svovelinnhold, sier han.

Frontline inn i skrubber-selskap

I juni kom meldingen om at Frontline skulle kjøpe 20 prosent av Feen Marine Scrubbers, som leverer slike rensesystem.

Frontline og andre enheter knyttet til Fredriksens Hemen Holding inngikk da avtale om kjøp av skrubbere for 14 skip, med opsjon på anlegg for ytterligere 22 skip.

– Det økonomiske argumentet for å installere skrubbere er veldig attraktivt, spesielt for større fartøy, sa Frontline-sjef Robert Hvite Macleod da.

Ifølge Macleoud kan det bli vanskelig for mange redere å få tak i renseanlegg i store nok mengder når fristen for å fjerne svovelutslipp nærmer seg.

Nylig sa verdens største bilfraktrederi, Wallenius Wilhelmsen Logistics, at det ville installere renseanlegg på 20 skip de neste fire årene, noe som kan ha en kostnad på opptil én milliard kroner.

Selskapet oppga nemlig at installasjonen av skrubberanlegg i snitt vil koste seks til syv millioner dollar per anlegg, eller mellom 51 og 59 millioner kroner.

Har installert 1.000 renseanlegg

Ifølge skipsfartorganisasjonen IMO kan opptil 70.000 skip globalt bli påvirket av de nye reglene.

Nylig ble milepælen på 1.000 skrubbere globalt passert.

Økningen i installasjonen av renseanlegg frem mot 2020 gir gode muligheter for blant annet Yara og Wärtsila, som leverer slike anlegg.

Les mer: Har det travelt med å kutte svovelutslipp: – Begynner å bli mye

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå