«Kappløp» kan ryste shippingindustrien på nytt

Ikke før peker pilene så smått oppover for containerrederiene, så legges det igjen inn bestillinger på nye skip.


<p><b>GIGANT:</b> CMA CGM er blant selskapene som har bestilt nye skip. Her kjempen «Benjamin Franklin».</p>

GIGANT: CMA CGM er blant selskapene som har bestilt nye skip. Her kjempen «Benjamin Franklin».

To milliardærer, som kontrollerer hver sin shippinggigant, er i ferd med å ryste en hardt prøvet industri på nytt.

Franskmannen Jaques Saade, milliardæren bak CMA CGM SA, verdens tredje største containerskipsrederi, bestilte nylig ni gigantiske skip som kan ta 22.000 containere, skriver Bloomberg.

Bare dager etter bestilte Gianluigi Apontes Mediterranean Shipping, verdens neste største containerrederi, elleve tilsvarende skip.

Totalt bestilte de to rederiene skip for 2,9 milliarder dollar (23,7 milliarder kroner), ifølge nettstedet.

Analytiker mener det er det siste shippingbransjen trenger nå.

– Problemet med industrien er at det rett og slett er for mange skip. Jeg har problemer med å se hvor disse skal passe inn, sier Toby Yeabsley, analytiker i Vessels Value til Bloomberg.

Shippingindustrien har de siste årene vært preget av overkapasitet og fallende rater, som blant annet førte til at shippingselskapet Hanjin gikk konkurs.

Danske A.P. Møller-Mærsk fikk nylig børsjuling etter å ha lagt frem tall for tredje kvartal. Deres containerdivisjon Mærsk Line leverte bedre enn i de foregående kvartalene, men fraktvolumene var lavere og ratene hadde steget mindre enn ventet.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå