Null appetitt på nye offshoreskip

I første halvdel av 2015 bestilte rederiene 50 offshoreskip. Tilsvarende i samme periode i år er null.


<p><b>I BØYENE:</b> Et høyt antall ledige offshoreskip har sendt bestillingene hos verftene til bunns.</p>

I BØYENE: Et høyt antall ledige offshoreskip har sendt bestillingene hos verftene til bunns.

Antallet ordre på nye skip innen nesten alle skipsklasser har falt betydelig de siste årene, viser en fersk oversikt fra shippingdataleverandøren Vesselsvalue.

Det samlede antallet ordrer er mer enn halvert i første halvår, målt mot første halvår i 2015.

«Dette er spesielt åpenbart når man sammenligner de 50 offshoreskipene som ble bestilt i første halvår 2015 med fraværet av noen offshoreordre plassert i første halvår 2017», skriver selskapet i en kommentar til statistikken.

Antallet offshorenybygg som ble bestilt i fjor var 11 skip.

Mange i bøyene

Bakgrunnen for nedgangen er den såkalte «oljebremsen»: Fallende oljepriser fra sensommeren 2014 og kostnadskutt i oljebransjen bidro til å utløse betydelig overkapasitet i offshoreflåten.

Ifølge Sysla/Maritims opplagsregister ligger for tiden totalt 137 offshoreskip i opplag. Plattformstøttefartøy (68) utgjør den største gruppen av disse, foran ankerhåndtering (38) og seismikk (16).

Konsernsjef Ståle Rasmussen hos Kleven bekrefter at det er null appetitt på nye offshoreskip.

– Det er altfor mange fartøy i forhold til markedet, sier han til E24.

Skipsbyggingskonsernet i Ulsteinvik ser heller ikke noe snarlig lys i enden av tunnelen, og forsøker heller å diversifisere porteføljen.

– I forhold til offshorekontrahering ser vi ikke at det vil komme noe særlig i nær fremtid, sier Rasmussen.

Saken fortsetter under grafen ...

 <p><b>NEDGANG:</b> Grafene viser antallet nybygg bestilt i første halvår 2015, 2016 og 2017.</p>

NEDGANG: Grafene viser antallet nybygg bestilt i første halvår 2015, 2016 og 2017.

Oppsving i tank og bulk

Statistikken fra Vesselsvalue viser ellers at antallet nybyggordre innen tank og bulk har økt gjennom første halvdel av det inneværende året, men at nivåene er lavere enn i 2015.

Når det kommer til bestilte bulkskip, var antallet 229 i første halvår 2015. Dette falt så til kun 43 i fjor, men har siden økt til 70 i år.

Tilsvarende la tankrederne inn ordre på 181 skip våre for to år siden. Antallet ble redusert til 118 i 2016, etterfulgt av en økning til 145 i år.

Mer negativ er trenden innen container, der ordrene har falt fra 90 i forfjor, via 56 i fjor til ti i år. Det er også betydelig lavere appetitt på LNG-båter, mens etterspørselen etter nye LPG-skip har vært relativt stabil.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå