– Akkurat nå ser det veldig stramt ut

Ratene for offshoreskip som seiler i spotmarkedet har den siste uken gjort et hopp, men det er ikke sikkert oppgangen varer, ifølge skipsmegler.


<p><b>TØFFE TIDER:</b> Offshorerederiene har vært gjennom noen tøffe år. Her supplyskip fra Blue Ship Invest og Island Offshore i opplag i Ulsteinvik tilbake i 2016.</p>

TØFFE TIDER: Offshorerederiene har vært gjennom noen tøffe år. Her supplyskip fra Blue Ship Invest og Island Offshore i opplag i Ulsteinvik tilbake i 2016.

Best betalt får ankerhåndteringsfartøy, viser tall fra Westshore Shipbrokers.

Mandag ble ankerhåndteringsfartøyene Skandi Hera og Norman Drott leid ut til Well Expertise for henholdsvis 400.000 og 475.000 kroner per dag, mens Skandi Iceman torsdag ble leid inn på et tilsvarende ratenivå.

– Markedet er på pluss minus 400.000 kroner. Markedet har strammet seg til, også på PSV har det bedret seg veldig de siste dagene, sier skipsmegler Gøran Røstad i Westshore til E24.

Skipsmegleren bruker ankerhåndteringsfartøyet Siem Opal som et eksempel.

– På den forrige jobben som Siem Opal avsluttet nå, der jobbet den på 7.000 pund. Så går den videre nå på neste jobb til 350.000 kroner. Det viser hvor mye markedet har endret seg på en uke, sier han.

Ankerhåndteringsfartøy (AHTS) er utstyrt for å taue og ankre opp oljerigger, mens forsyningsskipene (PSV) står for vareleveringen til oljeinstallasjonene til havs.

– Flåten har vært relativt stabil i det siste, så det er økt aktivitetsnivå som er årsaken, sier Røstad.

– Ser stramt ut

Mens vintermånedene typisk er lavsesong for offshoreskipene tar gjerne aktiviteten seg gjerne opp om sommeren.

Også i den delen av markedet der skipene leies ut for en lengre periode enn i spotmarkedet har aktiviteten økt de siste dagene, med fem skip som har fått arbeid.

– Vi ser økt aktivitet på sommeren, men spørsmålet er om det er for mange fartøy til å skape balanse i markedet. Men akkurat nå, i det korte bildet, ser det veldig stramt ut, sier skipsmegleren.

Det er ikke uvanlig at spotmarkedet svinger mye.

Da markedet strammet seg til i vår tidoblet raten seg på to uker, og det ble rapportert om ratenivåer helt opp til 1 million kroner per dag, før markedet svekket seg igjen.

Les mer: Solstad Farstad-båt får millionrate

«Rykk og napp»

For offshorerederiene har det vært noen tøffe år, preget av finansielle restruktureringer.

Etter at oljeprisen falt og etterspørselen sviktet har offshoremarkedet vært preget av overkapasitet, noe som har sendt mange skip i opplagsbøyene.

Røstad tror markedet vil gå i «rykk og napp».

– I og med at det har vært såpass stille en periode er det naturlig at det kommer et lite rush etterpå igjen. For rederiene er det viktig at aktiviteten vedvarer, men det er ikke sikkert at det skjer.

– Sånn som det ser akkurat nå er det kanskje litt for mye båter tilgjengelig på generell basis, men markedet vil stramme seg til i perioder, sier han.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå