Frykter en negativ spiral etter tollgrep

Rederinæringen følger mottrekkene fra handelspartnerne til USA med argusøyne etter at USAs president Donald Trump vedtok sin metalltoll. 


<p><b>SKIPSTRAFIKKEN KAN RAMMES:</b> Såkalte roll on/roll-off-skip i elven Loire vest i Frankrike.</p>

SKIPSTRAFIKKEN KAN RAMMES: Såkalte roll on/roll-off-skip i elven Loire vest i Frankrike.

I forrige uke signerte USAs president Donald Trump tollforslaget som innebærer at importert stål og aluminium avgiftsbelegges med henholdsvis 10 og 25 prosent. 

Det er ventet at store handelspartnere som EU og Kina vil svare med mottiltak i form av tolløkninger på varer fra USA, og verdensmarkedene priser inn risiko for handelskrig mellom stormaktene.

Omtrent 90 prosent av all handel i verden fraktes på skip. Dersom verdenshandelen dempes av proteksjonistiske tiltak, kan konsekvensen for oppdragstagerne i rederinæringen bli alvorlige. 

– Det er for tidlig å si noe om de konkrete konsekvensene for norsk skipsfart, men denne saken har høy prioritet hos oss, sier administrerende direktør Harald Solberg i Norges Rederiforbund til E24.

Uforutsigbarhet

Norske rederiers inntekter fra markeder utenfor Norge utgjør omtrent 60 prosent av samlet omsetning i 2017, ifølge forbundet. 

– USA og Kina er våre medlemmers viktigste enkeltmarked utenfor Europa, og kjemikalie og ro/ro (journ.anm. skip med rullende last) er de største skipssegmentene som handler med USA, sier Solberg.

 <p>Leder i Norges Rederiforbund, Harald Solberg.</p>

Leder i Norges Rederiforbund, Harald Solberg.

– Usikkerheten rundt tiltakene skaper uforutsigbarhet for næringslivet og kan gi økte kostnader, og vridninger av markeder og handelsmønstre.

– Bekymret

I Danmark er rederinæringen med giganter som Mærsk dypt bekymret for utviklingen, som kan bety færre fraktoppdrag, ifølge Berlingske Business

Solberg deler bekymringen til danskene, og mener Norge har alt å tjene på at handelen internasjonalt ikke svekkes.

– Vi er bekymret for den utviklingen vi nå ser. Verden trenger mer frihandel, ikke begrensninger og proteksjonisme gjennom nasjonale tiltak som økt toll eller andre handelsbarrierer. Vi frykter en negativ spiral fra andre land i verden som følge av Trumps tiltak. Vi registrerer også at tiltaket er politisk omstridt i USA, sier Solberg.

E24 snakket før helgen med aktører i tørrbulksektoren, som foreløpig ikke ser de helt store negative konsekvensene fra den nye amerikanske metalltollen.

– Jeg er bekymret for at det kan eskalere til en fullskala handelskrig, men USA importerer ikke betydelig tonnasje av tørrbulkråvarer i det hele tatt. Mindre verdenshandel vil være negativt, men USA er ikke en driver i tørrbulkbevegelsene, bortsett fra innen korn, sa Star Bulk Carriers-sjef Hamish Norton.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå