– Vintermarkedet blir fantastisk

Analysesjef anbefaler kjøp av «alle» shippingaksjer. Flere av dem kan mer enn doble seg, tror han.


<p><b>SER STOR OPPSIDE</b>: Joakim Hannisdahl, sjefanalytiker i Cleaves Securities, mener shipping-aksjer går et lyst år i møte. BW LPG er blant de syv aksjene han har mest tro på.</p>

SER STOR OPPSIDE: Joakim Hannisdahl, sjefanalytiker i Cleaves Securities, mener shipping-aksjer går et lyst år i møte. BW LPG er blant de syv aksjene han har mest tro på.

– Jeg tror det er et spesielt tidspunkt akkurat nå. Det ser veldig bra ut fremover, sier analysesjef Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities til E24. 

Av de 25 shippingaksjene meglerhuset følger, får hele 22 kjøpsanbefaling. 

De tre andre får holdanbefaling som følge av å være illikvide og overprisede. Disse driver alle med tørrlast, et segment som i år har vært hardt rammet av Vale-ulykken i Brasil. 

– Bildet er litt varierende innen tørrlast, men vi mener at aksjene har falt uforholdsmessig mye. Det neste året ser vi en oppside på 55 prosent på tørrbulkaksjeindeksen vår, sier Hannisdahl. 

Råoljetank som favoritt

Til tross for estimert vekst på 55 prosent det neste året, er likevel tørrbulk det segmentet som Cleaves Securities tror vil øke minst, ifølge deres ferske kvartalsoppdatering:

  • LNG-aksjer skal øke 92 prosent
  • LPG-oppsiden estimeres til 126 prosent
  • Mens råoljetank-indeksen forventes en vekst på 136 prosent

– Det er litt spesielt at alle shippingsegmentene er i en positiv syklus samtidig, det gjør kapitalallokeringen ekstra utfordrende. Men alt peker riktig vei, det er bare det at aksjene ikke har gått så mye ennå, sier Hannisdahl. 

Tror markedet er på bunnen nå

Så hva er det som vil drive oppgangen? Det varierer fra segment til segment, men at handelssamtalene mellom USA og Kina ser ut til å bære frukter er en gjennomgående driver. 

– En handelsavtale er ikke et premiss for oppgangen, men vi er avhengig av at ikke handelskrigen eskalerer eller kommer tilbake på nivået fra i høst. Det har vært stille et par uker nå, men jeg tror shippingaksjene kan få et forløsende øyeblikk i det man får mer konkret info om eventuell positiv progresjon, sier Hannisdahl. 

Innen råoljesegmentet føler analysesjefen seg trygg på at det nåværende indeksnivået er årets bunn.

– Det ser veldig bra ut med amerikansk oljeeksport, denne er høyere enn ventet, mens ordreboken er på sitt laveste siden 1997. Det taler for oppgang i inntjeningen. Og mot høsten tror vi markedet vil preges av at nye utslippsregler venter. 

Fra 1. januar trer de såkalte IMO 2020-reglene i kraft, hvilket stiller strengere krav til svovelinnholdet i skipenes drivstoff. Et alternativ til å legge om til dyrere drivstoff fra nyttår er heller å rense den tradisjonelle bunkersoljen ved å installere skrubbere

Hannisdahl forventer at 1 prosent av råoljeflåten vil være ute av drift, for å få skrubbere installert, fra midten av 2019 til midten av 2020, noe som vil presse opp inntjeningen for skip på vannet.   

Lengre nedetid

En forventning om bedre rammer til høsten preger også markedet nå. Oljeraffineriene går vanligvis gjennom to perioder med vedlikehold og nedetid i løpet av et år – om våren og om høsten. 

Men fordi andre halvår er forventet å bli så bra, har raffineriene lagt opp til lengre og dypere vedlikehold nå fordi de ikke ønsker å være avkoblet til høsten. 

– Det betyr at den perioden vi nå er inne i, som er sesongmessig svak i utgangspunktet, trekkes ytterligere ned. Det kan være at denne bunnen varer helt til september i år, men jeg tror i alle fall at vintermarkedet blir fantastisk, sier Joakim Hannisdahl. 

Hva gjelder de «utbombede» tørrlastaksjene, kan det bare gå én vei, mener Cleaves Securities. 

Etter et fjerde kvartal i fjor som på ingen måte ble så bra som ventet, har den grusomme demningsbristen i Brasil, som tok livet av omtrent 300 mennesker, eliminert all etterspørselsvekst for året. 

Joakim Hannisdahl tror nå på en moderat og temmelig lav oppgangsperiode som kan bli blant de lengstvarende siden 1740-tallet. 

– Tørrlastsegmentet er ganske avhengig av politikk for tiden, særlig er kinesisk økonomi og aktivitet av betydning, og nå ser det ut som sentimentet har skiftet i Kina i tillegg til at handelskrigen tilsynelatende tiner litt opp. Det gjør at utsiktene forbedres.

2019 har vist risikobildet

Det som har preget tørrbulksegmentet illustrerer samtidig hva slags risiko man påtar seg ved å gjøre shippinginvesteringer, påpeker Hannisdahl. 

– I shipping vet man aldri hva som kan skje, det er alltid en risiko for uforutsette hendelser, og overraskelser er så å si alltid negative. Men vi mener at markedet priser inn altfor mye risiko i aksjene nå og altfor lite oppside, og at det er et ypperlig tidspunkt å øke eksponeringen på.   

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå