Tre ganger så mange forsyningsskip solgt til skraping

Offshorerederiene ser ut til å ha tatt innover seg at flåten må reduseres. 43 forsyningsskip har forsvunnet ut så langt i år.


<p><b>FÆRRE OM BEINET:</b> Et forsyningsskip er på vei ut til en oljeplattform. Bildet er brukt som illustrasjon, og verken skipet eller plattformen er omtalt i saken.</p>

FÆRRE OM BEINET: Et forsyningsskip er på vei ut til en oljeplattform. Bildet er brukt som illustrasjon, og verken skipet eller plattformen er omtalt i saken.

Det meldes om et strammere marked og bedring i ratenivåene for offshorerederiene, spesielt for ankerhåndteringsskip, og nå kommer det også datapunkter som peker mot at markedet for rene forsyningsskip kan være i ferd med å friskne til.

Dette segmentet har vært preget av stor overkapasitet i kjølvannet av oljebremsen, men gjennom de første månedene av det inneværende året har stadig flere skip forsvunnet på skraphaugen.

Ifølge Vesselsvalue har 43 forsyningsskip blitt tatt ut så langt i år, en økning på 153 prosent sammenlignet med første kvartal i fjor.

«Denne økningen viser at eierne biter i det sure eplet og innser at dersom de skal overleve de vanskelige markedsforholdene, så må de tenke på fremtidens marked heller enn fortidens marked», skriver analytiker Charlie Hockless i en fersk kommentar.

Saken fortsetter under grafen.

Tidewater tok grep

Hockless trekker frem Tidewater som et eksempel.

Det amerikanske rederiet solgte alene 16 skip til skraphandlere i fjorårets fjerde kvartal, og tok samtidig til orde for at andre eiere skulle gjøre det samme. Ytterligere 13 skal ha forsvunnet ut så langt i 2018.

Tidewater er blant dem som har vært hardest rammet av nedturen, og måtte i fjor søke om konkursbeskyttelse for å restrukturere.

«Til tross for den lave skrapverdien i gamle forsyningsskip stoler eierne på restruktureringsprosessen og forsøker å komme ut som et mer strømlinjeformet selskap på den andre siden», skriver Hockless.

– Nærmer seg utsolgt

E24 kunne tidligere i dag melde at det den siste tiden er sluttet avtaler for ankerhåndteringsskip som er flerdoblet sammenlignet med nivået for en uke siden.

– Det begynner å nærme seg utsolgt nå. Det skal ikke skje mye før vi får en ny dobling i ratene, sa skipsmegler Gøran Røstad i Westshore Shipbrokers.

Også konsernsjef Lars Peder Solstad i Solstad Farstad bekrefter inntrykket av at markedet er i ferd med å lysne.

Ingen av de to ser på det som sannsynlig at skip blir tatt ut av opplag med det første.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå