– Eldre skip uten skrubbere kan bli nærmest ubrukelige

Tørrbulkratene har rast det siste halvåret. I et dårlig marked vil scrubber-satsing gi et betydelig fortrinn, tror Star Bulk Norway-sjefen. 


<p><b>HAR INVESTERT MILLIARDER:</b> Star Bulk og Golden Ocean har investert i skrubbere for å være klar for nye drivstoffregler. Bildet viser Star Bulkskipet Borealis som er i capesize-klassen. Innlemmet: Star Bulk Norway-sjef Herman Billung og adm.dir. Birgitte Ringstad Vardal i Golden Ocean.</p>

HAR INVESTERT MILLIARDER: Star Bulk og Golden Ocean har investert i skrubbere for å være klar for nye drivstoffregler. Bildet viser Star Bulkskipet Borealis som er i capesize-klassen. Innlemmet: Star Bulk Norway-sjef Herman Billung og adm.dir. Birgitte Ringstad Vardal i Golden Ocean.

– Med dagens fraktmarked, som knapt er bærekraftig, vil eldre skip uten skrubbere nærmest bli overflødige fra og med neste år – gitt at bunkersprisene stiger som forventet. Derfor kan man også se på investeringen vår som noe som tar ned risikoen når de nye reglene trer i kraft, sier Star Bulk Norway-sjef Herman Billung til E24. 

Tørrbulkrederiet Star Bulk har brukt 200 millioner dollar, tilsvarende 1,7 milliarder kroner, på å installere skrubbere på alle sine skip. Dermed er de klar for overgangen som datoen 1. januar 2020 markerer (se faktaboks).

Billung mener at denne investeringen vil vise seg gull verdt om dagens elendige tørrlastmarked vedvarer, noe han selvsagt ikke håper det gjør.

– Vi tror dette gir oss et fortrinn sammenlignet med skip uten skrubbere, men det avhenger naturligvis av at veddemålet vårt går i oppfyllelse. Det blir veldig spennende å se hva godkjent drivstoff vil koste, sier han. 

Vedder på prisdifferanse

Veddemålet Billung refererer til handler om hva prisforskjellen på dagens bunkersolje og IMO 2020-godkjent drivstoff vil komme på. 

Enn så lenge vet man lite om det sistnevnte. 

– De fleste tror det blir rundt 10–15 prosent billigere enn diesel, men betydelig dyrere enn dagens bunkerspris, sier Billung. 

Jo større forskjellen blir, jo hurtigere kan man kalle skrubberne for en god investering. 

Det vil gå særlig raskt i et dårlig marked, mener Star Bulk Norway-sjefen. 

– Fraktmarkedet som vi har hatt på capesize i det siste er ikke bærekraftig, men med et skip med skrubbere vil reder klare seg betraktelig bedre, sier han.

Billung mener skrubberinvesteringen synes god også i et bedre marked og har estimert en nedbetalingstid på mellom seks måneder og 2 år, avhengig av skipstype og prisforskjell mellom bunkersolje og IMO 2020-godkjent drivstoff. 

– Skrubbere vil sikre oss 

 <p><b>REDERSJEF</b>: Birgitte Ringstad Vartdal er administrerende direktør i et av verdens største børsnoterte tørrlastrederier. </p>

REDERSJEF: Birgitte Ringstad Vartdal er administrerende direktør i et av verdens største børsnoterte tørrlastrederier. 

Også det John Fredriksen-dominerte tørrlastrederiet Golden Ocean, med en flåte på 77 fartøy, har gått for skrubbere, riktignok ikke i like stort omfang. De har installert slike renseanlegg på 20 capesize-skip med opsjon for ytterligere fem anlegg. 

Redersjef Birgitte Ringstad Vardal støtter Billung i at viktigheten av å ha investert i skrubbere er større i et dårligere marked. 

– Det vil sikre en litt. Skipene som har skrubber vil ha best inntjening i og med at deres drivstoffkostnader er minst. Og kunden bryr seg bare om å få fraktet lasten billigst mulig. I et dårlig marked vil det være lettere å by på jobben for en som tjener 12.000 dollar på frakten enn en som bare tjener 4.000 dollar, sier hun. 

Tar pulsen på verdensøkonomien

Baltic Dry-indeksen, som måler hva det koster å transportere materialer som kull og korn, har falt med over 60 prosent fra fjorårets topp i juli.

 <p><b>KRAFTIG FALL:</b> 2019 har så langt ikke vært et godt år for tørrbulkmarkedet. </p>

KRAFTIG FALL: 2019 har så langt ikke vært et godt år for tørrbulkmarkedet. 

Flere analytikere har ansett det som et tegn på en økonomisk brems, særlig i transporttunge land. 

– Tørrbulk tar på en måte pulsen på verdensøkonomien, forklarer Billung. 

I tillegg har ulykken i Brasil betydning. Gruveselskapet Vale produserer av naturlige grunner langt mindre nå etter at en demning raste sammen og tok livet av flere hundre arbeidere. 

Star Bulk Norway-sjefen mener imidlertid at det ser ut til at man har lagt det verste bak seg. 

– Jeg tror det skal snu utover året. Det blir ikke noe dårligere enn det er nå i alle fall, sier han.   

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå