Vil danne verdens største privateide flåte av veldig store tankskip

Fersk storavtale vil gi en ny nummer én-spiller i tankmarkedet.


<p><b>STYRER MOT FUSJON:</b> Euronav og Gener8 vil slå seg sammen.</p>

STYRER MOT FUSJON: Euronav og Gener8 vil slå seg sammen.

Torsdag morgen ble det bekreftet at belgiske Euronav og amerikanske Gener8 Maritime vil slå seg sammen.

Det sammenslåtte selskapet vil ha en flåte på 75 tankskip, hvorav 44 er i klassen VLCC (veldig store tankskip) og 28 er suezmax-skip (typisk opptil 160.000 dødvekttonn).

Flåten vil ha en samlet kapasitet på over 18 millioner dødvekttonn.

Selskapet vil dermed ha verdens største privateide flåte målt i både antall VLCC-skip og fraktekapasitet, viser en oversikt fra Vesselsvalue.

Premie på 35 prosent

Styrene i de to selskapene har kommet til enighet om fusjonen, som vil finne sted gjennom at Euronav overtar Gener8.

Kjøpet skal gjøres opp i Euronav-aksjer. Aksjonærene i Gener8 får etter avtalen 0,7262 Euronav-aksjer per Gener8-aksje, hvilket medfører at de vil bli sittende igjen med omtrent 28 prosent av det sammenslåtte selskapet.

Budet innebærer en premie på 35 prosent over sluttkursen per 20. desember.

Selskapet skal fortsatt være notert i New York og på Euronext, og fortsetter med samme styreleder, konsernsjef og finansdirektør som i dag.

– Lys fremtid

– Fusjonen mellom Euronav og Gener8 er ventet å levere reelle verdier til begge aksjonærgruppene. Den finansielle styrken til det sammenslåtte selskapet, med en sterk ledelse, vil gjøre det godt posisjonert for å navigere tanksyklusen, sier styreleder Carl Steen i Euronav i en kommentar.

Det samlede selskapet vil videre ha bokførte verdier på over fire milliarder dollar og en estimert markedsverdi på rundt 1,8 milliarder dollar.

– Jeg har vært en uttalt forkjemper for konsolidering i shippingindustrien, og har alltid sagt at vi vil være en villig kjøper eller selger, avhengig av hva som er det beste for våre aksjonærer. Denne transaksjonen skaper den største uavhengige VLCC-flåten i verden. Det kombinerte selskapet har en veldig lys fremtid, noe som vil komme både Gener8- og Euronav-aksjonærene til gode, sier arbeidende styreleder Peter Georgiopoulos i Gener8.

«Økt potensial når markedet snur»

Shippingindustrien startet året friskt, men har sett fallende rater gjennom 2017, drevet av flåtevekst og Opecs oljeproduksjonskutt.

I en kommentar til dagens fusjonsmelding skriver DNB Markets at de tror at sammenslåingen kan bære frukter når forholdene blir bedre.

«Avtalen vil gi en mindre bedring i Euronavs resultat per aksje i det svake markedet vi venter neste år, men økt inntjeningspotensial når markedet snur», skriver meglerhuset.

De anslår bunnlinjebidraget til rundet seks prosent, og sier seg enige i at de nåværende eierne vil komme godt ut av avtalen.

«Vi vurderer vilkårene i den foreslåtte fusjonen som rettferdige, gitt en moderat økning i både verdijustert egenkapital og resultat per aksje for Euronav, mens Gener8-aksjonærene får en betydelig premie på 35 prosent over den nåværende aksjekursen. Dermed venter vi at avtalen vil oppnå tilstrekkelig støtte fra aksjonærene til å tas videre», skriver analytikerne.

Frontline-mål

Det har tidligere vært kjent at Frontline har forsøkt å kjøpe Gener8, men uten hell.

I mai i år ble det meldt at det Oslo-noterte selskapet var i samtaler om et oppkjøp, men dette ble avblåst måneden etter.

Frontline hadde da forsøkt å innlede konsolidering i tankbransjen gjennom kjøp av DHT, et fremstøt som ble meget dårlig mottatt av den potensielle fusjonspartneren.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå