Sissener om IAGs tilbakevisning: – De kan ikke si noe annet

Investor Jan Petter Sissener mener IAG fortsatt er interessert i å kjøpe Norwegian, til tross for at luftfartskjempen selv avviser det. 


<p>Jan Petter Sisseners Norwegian-aksjer øker i verdi på kurshoppet fredag. Han kjøpte seg opp i løpet av våren. Her ved feiringen av Oslo Børs' 200 årsjubileum. </p>

Jan Petter Sisseners Norwegian-aksjer øker i verdi på kurshoppet fredag. Han kjøpte seg opp i løpet av våren. Her ved feiringen av Oslo Børs' 200 årsjubileum. 

Den spanske nettavisen Okidiaro skriver at IAG  forbereder et bud på 10,59 milliarder kroner på Norwegian.

Det er omtrent en dobling av markedsverdien til flyselskapet ved børsslutt torsdag. 

Porteføljeforvalter Jan Petter Sissener er per onsdag sist uke Norwegians 11. største aksjonær med 1,5 millioner aksjer gjennom fondet Sissener Canopus.

Budet det spekuleres i vil gi Sissener rundt 120 millioner kroner for aksjene, mens de ved børsstenging torsdag hadde en verdi på 61 millioner kroner. 

Sissener sier han vil være fornøyd med et bud på dette nivået, og kommenterer ryktene slik:

– Dersom de var interessert på 13 milliarder kroner i november i fjor, er det rart at de ikke skal være det på 10,5 milliarder kroner nå etter at selskapet er tilført tre milliarder kroner, forteller Sissener.

– Kan ikke mene noe annet

IAGs pressetalsperson avviser fredag overfor E24 at et bud på Norwegian er nært forestående. 

– Tror du på at de ikke er interessert?

– Jeg gjør egentlig ikke det, svarer Sissener, og viser blant annet til at IAG har en karanteneperiode frem til 24. juli på å både legge inn og annonsere et bud, og også muligheten for dette, etter at luftfartsgruppen solgte sine Norwegian-aksjer i januar.

– De kan ikke mene noe annet, påpeker Sissener.

Les også: (+) Dette vil et eventuelt bud bety for småaksjonærene

Spansk-britiske IAG, som blant annet eier British Airways, satt i en lengre periode på en aksjepost i Norwegian, og la inn bud på flyselskapet. Første gang var 12. april i fjor.

Budet er ryktet å ha vært på mellom 13 milliarder og 16 milliarder kroner.

I januar solgte de imidlertid aksjeposten, og uttalte åpent at de ikke lenger hadde til hensikt å komme med et bud på Norwegian. Rundt samme tid hentet Norwegian inn tre milliarder kroner i en emisjon for å ikke bryte med sine lånevilkår.

Tror på oppkjøp i løpet av året

Sissener uttalte til E24 tidligere år at han tror Norwegian vil være kjøpt innen året er omme.

– Det mener jeg fortsatt. Et oppkjøp og/eller en strategisk allianse om flåten, sier han fredag.

Norwegian har tidligere meldt om planer om å lande en allianse som skal bistå i finansieringen av selskapets enorme flyordre hos Airbus og Boeing.

Dette joint venture-selskapet vil kunne eie deler av Norwegian-flåten, både fly Norwegian selv skal fly eller fly de leier ut, og skal kunne bidra til å finansiere de store flybestillingene Norwegian har hos Airbus og Boeing.

Sissener mener det er flere grunner til at IAG burde vurdere å kjøpe Norwegian.

– Det er synergier å ta ut og de får blant annet tilgang til flyene de så gjerne vil ha.

– Lengre tidsperspektiv enn dette

Investoren sier han har et «avslappet forhold» til hvordan Norwegian-aksjen vil bevege seg på Oslo Børs fredag.

– Jeg har litt lengre tidsperspektiv enn dette, understreker han, og sier det ikke er aktuelt å endre på eierposisjonen sin i flyselskapet fremover. 

Fredag morgen steg Norwegian-aksjen mer enn ti prosent fra start, som økte verdien av fondets aksjer med rundt seks millioner kroner, men papirgevinsten ble redusert da aksjen etter 20 minutters handel falt noe tilbake. 

Norwegian vil ikke kommentere ryktene fra den spanske avisen.

– Det er rett før andrekvartalsrapporteringen, så vi er i tillegg i en stille periode, så vi kan ikke kommentere noe som har med et potensielt oppkjøp eller IAG, sier kommunikasjonsrådgiver i Norwegian Tonje Næss til TDN Direkt.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå