– Ålesund er nærmest radert ut

Sverre A. Farstad forklarer styreavgangen fra Solstad Farstad med brutte løfter om fortsatt drift i Ålesund.


<p><b>FOR FÅ IGJEN:</b> Sverre A. Farstad mener han ble lovet at det skulle være langt flere ansatte i lokalene til Solstad Farstad ASA på Skanekaia i Ålesund.</p>

FOR FÅ IGJEN: Sverre A. Farstad mener han ble lovet at det skulle være langt flere ansatte i lokalene til Solstad Farstad ASA på Skanekaia i Ålesund.

Etter å ha ledet Farstad Shipping gjennom store deler av livet klarte ikke Sverre A. Farstad mange månedene som styremedlem i Solstad Farstad som er resultatet av trekantfusjonen mellom Farstad Shipping, Deep Sea Supply og Solstad Offshore.

– Det har blitt en for stor belastning for meg å se hvordan forholdet mellom Skudeneshavn og Ålesund har utviklet seg. Ålesund er jo nærmest radert ut, sier Farstad til E24 om hvorfor han tirsdag trakk seg fra styret i Solstad Farstad på dagen. Men i samme E24-intervju antyder han at det også har vært andre stridsspørsmål

– Jeg har sloss om litt andre ting også som jeg ikke vil nevne nå, sier Farstad.

– Det har blitt verre

For Ålesunderen Farstad er nedtrappingen av virksomheten i Ålesund det viktige.

I trekantfusjonen i fjor var Solstad Offshore, med hovedkontor i Skudeneshavn, den åpenbart sterke partner, mens Ålesund-rederiet Farstad Shipping var den svakeste.

Farstad klaget på utviklingen allerede i fjor sommer.

– Det har blitt enda verre. Nå er vi vi ferd med å bli over 70 i Skudeneshavn og vi skal ned i 14 i Ålesund, sier Farstad.

– Jeg er ikke mot at vi var nødt til å kutte ganske kraftig i kostnadene, men jeg mener fordelingen er gal. Jeg har selvfølgelig protestert, sier han.

– Løftebrudd

Han mener også konsernet går glipp av kompetanse som rederiet kunne hatt bruk for og nytte av videre.

Farstad mener også utviklingen er et løfter han fikk før fusjonen i fjor.

– Det som ble lovet var at ankerhåndtering skulle bli drevet fra Ålesund. I tillegg skulle vi få hånd om oppfølgingen av Australia og Brasil. I dag blir det drevet fra Skudeneshavn, sier Farstad.

Han sier løftene bidro til at han stemte for fusjonen og at han bidro med ny egenkapital.

– Jeg gikk inn med penger nettopp for å støtte opp om Ålesund, sier han.

– Men hadde dere noe alternativ til fusjonen slik situasjonen var?

– Det hadde blitt vanskelig, men jeg kunne bråkt litt mer, sier Farstad.

– Er det eierne Aker og Hemen som står bak denne utviklingen eller er det Solstad-familien?

– Solstad har fått lov til å gjøre som de vil, sier Farstad.

Han sier det har vært tungt for ham å sitte i Solstad Farstad-styret i denne tiden.

– Nå måtte jeg ta et valg. Nå var det på tide å gå videre. Vi har jo et firma, Tyrholm & Farstad, som går ganske bra, sier Farstad.

Han understreker at det ikke foreligger planer om salg av aksjer i Solstad Farstad.

Det har ikke lyktes E24 å få noen kommentar til Farstads uttalelser fra konsernsjef Lars Solstad i Solstad Farstad.

Vanskelige tider

Den store offshorefusjonen som skapte Solstad Farstad ble tvunget fram av vanskelige tider, der redusert aktivitet i oljenæringen – i kjølvannet av oljeprisfallet fra sensommeren 2014 – og rederienes tunge gjeld førte til at mange båter måtte legges i opplag.

Farstad Offshore flørtet først med Siem Offshore, men endte til slutt opp med Solstad, som da hadde fått Kjell Inge Røkkes Aker i ryggen.

Det var allerede da klart at Solstad ville ta ledelsen i det sammenslåtte selskapet, med Lars Peder Solstad som konsernsjef. Solstad hadde på dette tidspunktet slukt Rem Offshore, til uttalt misnøye fra eier Åge Remøy.

Rem Offshore var også en del av den maritime klyngen på Sunnmøre, og ble rammet i runden med nedskjæringer på sensommeren i fjor.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå