Analytiker maner til gjeldskutt i Solstad

Store summer står på spill for bankene til det gjeldstyngede offshorerederiet Solstad, som denne uken ba om forhandlinger med kreditorene for å unngå en pengeskvis. Offshoreanalytiker tror gjelden på 29 milliarder kan bli halvert.


<p><b>MYE GJELD</b>: Solstad er tynget av en gjeld på nær 29 milliarder kroner. Her supplyskip fra daværende Solstad Farstad i opplag i Ålesund tilbake i 2017.</p>

MYE GJELD: Solstad er tynget av en gjeld på nær 29 milliarder kroner. Her supplyskip fra daværende Solstad Farstad i opplag i Ålesund tilbake i 2017.

Etter oppryddingen i de mange gjeldskrisene knyttet til oljenedturen har de flere av de store bankene sett lånetapene falle kraftig.

Men problemene er ikke over for alle.

Denne uken varslet offshorerederiet Solstad at det vil gå i forhandlinger med sine kreditorer. Rederiet frykter vinteren blir tøff, og trenger kreditorenes hjelp for å unngå en pengeskvis.

E24+: Solstad-aksjen har blitt en kasteball, men det finnes et ørlite håp

Hovedproblemet til Solstad er at prisene for å leie skip er lave og gjelden høy, en kombinasjon som gjør at man sliter med å tjene nok til å dekke utgiftene til renter og avdrag.

– Balansen viser at det er på tide å rydde opp i gjelden. Den er ikke bærekraftig slik det ser ut i dag. Både kreditorene og selskapet vet at en bedre balanse er viktig for å beskytte verdier og konkurranseevne, sier offshoreanalytiker Turner Holm i Clarkson Platou til E24.

Tror gjelden kan bli halvert

Ifølge det siste regnskapet beløp Solstads rentebærende gjeld seg til 28,8 milliarder kroner ved utgangen av juni. Den bokførte egenkapitalen var på 3,8 milliarder kroner, men prises ikke til mer enn 900 millioner kroner på Oslo Børs i dag.

E24+: Siem-spådom bør skremme vettet av offshore-aksjonærene på Oslo Børs

Rederiet har penger på bok, 1,4 milliarder kroner ved utgangen av juni, men hvis markedet blir tøft i vinter kan det gå hardt utover pengene rederiet har tilgjengelig.

Clarkson Platou-analytikeren viser til andre selskaper i tilsvarende situasjon, som de amerikanske konkurrentene, Tidewater og Gulfmark, har kvittet seg med 80 prosent av gjelden sin gjennom chapter 11, den amerikanske konkursloven.

– Vi tviler at Solstad sin gjeld skal reduseres så mye, men opptil 50 prosent kan være mulig, sier Holm.

Milliarder på spill for bankene

Offshorerederiets største eiere er Kjell Inge Røkkes Aker og John Fredriksens Hemen Holding, etter trekantfusjonen mellom Solstad, Farstad og Deep Sea Supply som ble gjennomført i fjor.

Gjelden på nesten 29 milliarder betyr at det er betydelige summer på spill for bankene som har lånt ut penger til Solstad-systemet.

Blant annet er DNB og Nordea på kreditorsiden.

I Farstad Shipping-skipet Far Samson registrerte DNB 1. februar i år tre pantobligasjoner på til sammen 2,34 milliarder kroner, ifølge skipsregisteret. I skipet Norman Drott har Nordea registrert et lån på 516 millioner kroner.

I dokumentet som beskriver fusjonen fremgår det blant annet at DNB er agent for et pantsikret flåtelån på 6,2 milliarder kroner gitt til Solstad Rederi.

I et annet flåtelån gitt til Solstad Rederi er Nordea oppført som agent. Dette lånet er på nær 1,8 milliarder kroner. Nordea er også agent i et tredje flåtelån på 177 millioner dollar.

Deep Sea Supply inngikk våren 2017 en låneavtale med flere store banker, der både DNB og Nordea var blant långiverne. Dette lånet var på 307 millioner dollar.

Snakker ikke om enkeltkunder

Nordeas sjef i Norge, Snorre Storset, sier at banken ikke kan kommentere enkeltkunder. Det gjør heller ikke DNB.

– Vi kan ikke prate om enkeltengasjementer, sier DNB-sjef Rune Bjerke.

Han sier likevel følgende på generelt grunnlag

– Det å være bank for kunder i ulike segmenter, det er også knyttet til å være med på restruktureringer som finner sted innenfor de ulike sektorene og bransjene som vi er.

– Hvis vi ser bakover i tid har vi opplevd mye restruktureringer i offshoresegmentet, og en god del av den restruktureringen har vi vært med på som bank, sier Bjerke.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå