Offshoreskip-rate har gått fra 70.000 til 250.000 kroner per dag

Skipsmegler sier det ikke skal skje mye før ratene for en type offshoreskip dobler seg en gang til. – Håper det ikke er et blaff, sier Solstad Farstad-sjefen. 


<p><b>BLIR LIGGENDE:</b> Selv om markedet har bedret seg har Solstad Farestad ingen planer om å ta båter ut av opplag.</p>

BLIR LIGGENDE: Selv om markedet har bedret seg har Solstad Farestad ingen planer om å ta båter ut av opplag.

Det kan ligge an til en god vår for de aller fleste aktørene i offshoreskipsmarkedet:

Mandag i påskeuken er det rapportert om en rekke slutninger i spotmarkedet, særlig for såkalte ankerhåndteringsskip.

Og raten er oppsiktsvekkende i forhold til sulteratene offshorerederiene har måttet leve med gjennom vinteren.

Statoil og Aker BP leier

Westshore Shipbrokers melder mandag om at ankerhåndteringsskipene Siem Opal og Havila Jupiter er leid ut til henholdsvis Statoil og Aker BP til rater på henholdsvis 250.000 og 265.000 kroner per dag.

– Vi skal ikke lenger tilbake enn en uke for å se slutninger på 70.000 kroner, forteller skipsmegler Gøran Røstad i Westshore Shipbrokers til E24.

I tillegg har Aker BP leid inn tre ankerhåndteringsskip under en rammeavtale. Og så har Subsea 7s leie av syv ankerhåndteringsskip til arbeid knyttet til Aasta Hansteen-feltet blitt rapportert.

– Det begynner å nærme seg utsolgt nå. Det skal ikke skje mye før vi får en ny dobling i ratene, sier Røstad.

Det er hovedsakelig ankerhåndteringsskip som er i skuddet nå, mens markedet fortsatt er tregt for rene forsyningsskip.

Mer enn drift

Med rater på 250.000 kroner tjener rederiene penger utover de rene driftskostnadene som for ankerhåndteringsskip er regnet å ligge på under 100.000 kroner per dag. Dermed får rederiene et lite bidrag fra driften til å betjene gjelden som de fleste offshorerederier sliter tungt med.

Blant slutningene er fem av ankerhåndteringsskipene til Solstad Farstad-konsernet.

Konsernsjef Lars Peder Solstad i Solstad Farstad bekrefter overfor E24 inntrykket av at markedet nå er i ferd med å livne til etter en svært tung vinter.

– Det er kjekt å se at det er en liten oppgang i markedet, og så får vi håpe at det ikke bare er et blaff, sier han til E24.

– Røstad i Westshore sier vi kan få en ny ratedobling?

– Jeg håper Gøran har rett.

Blir i opplag

Hans rederi er blant rederiene som har lagt båter i opplag.

– Er markedet så godt at det kan være aktuelt å ta båter ut av opplag?

– Nei, det skal mere til før vi gjør det. Vi reaktiviserer ikke båter på spekulasjon, sier han.

Røstad i Westshore Shipbrokers tviler på at de mange båtene som ligger i opplag vil komme ut i markedet igjen med det første.

– Det vil koste opp mot 15 millioner kroner å få en båt ut av opplag. Det er ikke så mange av rederiene som har penger til det, sier han.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå