Ratehopp i supply: – Kan være begynnelsen på et stemningsskifte i markedet

Færre offshoreskip i markedet gir høyere rater for rederne, ifølge skipsmegler. Mandag gjorde ratene et nytt hopp.


<p><b>TØFFE TIDER:</b> Offshorekrisen gikk hardt utover flere rederier. Her supplyskip fra daværende Solstad Farstad ASA i opplag i Ålesund tilbake i 2017.</p>

TØFFE TIDER: Offshorekrisen gikk hardt utover flere rederier. Her supplyskip fra daværende Solstad Farstad ASA i opplag i Ålesund tilbake i 2017.

I kjølvannet av offshorekrisen har det vært tunge tider for rederiene, som har slitt med overkapasitet, lave rater og til dels store gjeldsbyrder.

Ratene for ankerhåndteringsskip i spotmarkedet har imidlertid startet 2019 på et høyere nivå enn i fjor, viser tall fra Westshore Shipbrokers.

Mandag gjorde ratene et nytt hopp:

  • Lundin leide mandag inn Solstad Offshores ankerhåndteringsskip Far Sigma for å flytte riggen Leiv Eiriksson, til en dagrate på 400.000 kroner, ifølge Westshore.
  • Det er opp fra raten på 20.000 pund, eller rundt 220.000 kroner dagen, som fire båter av samme type fikk i helgen, da de ble tildelt et riggflyttingsoppdrag fra oljeselskapet BP.
  • Skipsmeglerens oversikt viser at gjennomsnittsratene for ankerhåndteringsfartøy i januar var på 19.500 pund per dag, opp fra 11.900 pund om dagen i januar i fjor, mens tilsvarende februar-tall er 17.400 pund mot 12.700 pund.
  • Dermed var gjennomsnittsraten på starten av året mer enn 60 prosent høyere enn i samme periode i fjor.

Ankerhåndteringsfartøy (AHTS) er utstyrt for å taue og ankre opp oljerigger, mens forsyningsskipene (PSV) står for vareleveringen til oljeinstallasjonene til havs.

På Oslo Børs stengte Solstad Offshore-aksjen opp 6,59 prosent mandag, men faller litt tilbake (-1,63 prosent) tirsdag formiddag. Det siste halve året er likevel kursen fortsatt ned 67 prosent, samtidig som rederiet jobber for å finne en løsning på sine finansielle utfordringer.

Børskommentar: (+)Ta høyde for det verste i Solstad Offshore

Færre skip løfter ratene

Noe av forklaringen på ratehoppet er at antallet båter har gått ned, ifølge skipsmegler Sølve Høyrem i Westshore.

Han forteller at det i fjor høst var 39 ankerhåndteringsbåter i markedet på norsk og britisk side til sammen, mens det nå er 26 båter av denne typen som er tilgjengelig for oppdrag.

– Det er faktisk en del færre fartøy enn det pleier å være i markedet, sier Høyrem, som viser til at flere aktører har sendt skip til markeder utenfor Nordsjøen.

– Samtidig er det ganske normalt at vi får sånne oppturer i ny og ne. Det er ikke så veldige fundamentale endringer som gjør at ratene er slik som de er nå, sier han.

Spotmarkedet svinger mye, med høysesongen typisk om sommeren. De siste årene har vært preget av lave rater. Markedet har tidvis strammet seg kraftig til, men også hatt perioder med rater under de rene driftskostnadene.

Offshoreanalytiker Inge Moy i Westshore har tidligere estimert at ankerhåndteringsfartøyene trenger rundt 100.000 til 120.000 kroner per dag kun for å dekke driften, altså utgifter til for eksempel mannskap og drivstoff.

Tilsvarende tall for PSVene har tidligere blitt estimert til 75.000 til 85.000 kroner.

På toppen kommer utgiftene til renter og avdrag på rederienes lån.

– Kan være begynnelsen på et stemningsskifte

Skipsmegleren følger med på hvor mange rigger som skal jobbe i inneværende år, og hvor mange fartøy som er tilgjengelig, og sier «det ser litt bedre ut i år for rederne enn det har gjort på ganske lenge».

I markedet for plattform forsyningsskipene (PSV) ligger nå ratene i et intervall på rundt 150.000 til 165.000 kroner dagen, ifølge Høyrem.

– Det er rater som vi hadde i høysesongen i fjor sommer. Det er positivt for rederne når vi bare er februar. Der gir litt grunn til optimisme for rederne, og det trenger de, sier han.

Høyrem forteller at det nå er anbud ute på lange kontrakter, for rundt ett års jobb.

– De er på helt andre nivåer enn vi har sett tidligere, mye høyere nivåer. Rederne har nok innsett at markedet nå har snudd, fått litt mer selvtillit og byr på høyere nivåer.

– Dette kan være begynnelsen på et stemningsskifte i markedet, selv om det definitivt vil bli volatilt fremover, sier han.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå