Sparebank1 kjøper norske mCash

Sparebank1 overtar med det 100.000 brukere og over 600 utsalgssteder, blant dem Bunnpris og Burger King. Konkurransen om mobilbetalingsmarkedet spisser seg til.



<p><b>BETALE MED MOBIL:</b> Betalingsløsningen mCash ble lansert i alle Bunnpris-butikkene i september i år. Bunnpris var med det første dagligvareaktør med mobilbetalingsløsning. Her er Bunnpris-eier Christian Lykke, mCash-sjef Daniel Döderlein og BN Bank-sjef Gunnar Hovland. André Vatne Lauvland står i kassen.<br/></p>

BETALE MED MOBIL: Betalingsløsningen mCash ble lansert i alle Bunnpris-butikkene i september i år. Bunnpris var med det første dagligvareaktør med mobilbetalingsløsning. Her er Bunnpris-eier Christian Lykke, mCash-sjef Daniel Döderlein og BN Bank-sjef Gunnar Hovland. André Vatne Lauvland står i kassen.

Det er den norske delen av gründervirksomheten Sparebank1 nå kjøper opp. mCash ble lansert i Norge i 2014, og gjør at du kan betale med mobil i utvalgte butikker, nettbutikker og til venner.

– Med dette oppkjøpet styrker vi vår mobilsatsing og blir godt posisjonert for å møte fremtidens digitale kundebehov, sier styreleder Jan-Frode Janson i Sparebank1-alliansen i en pressemelding.

Flere aktører

Sparebank1 får dermed en mobilbetalingsløsning på lik linje med DNB, som har betalingstjenesten Vipps, og Danske Bank som nylig lanserte Mobile Pay. Sistnevnte skal fra neste år av kunne brukes i over tusen Rema 1000-, Narvesen- og 7 Eleven-butikker.

– Det er ingen tvil om at konkurransen spisser seg til. Det blir veldig spennende å se hvordan dette utvikler seg, sier kommunikasjonssjef Stian Arnesen i Danske Bank til E24 om mCash-oppkjøpet.

Selv har Danske Bank klokkertro på egen løsning, og frykter ikke å bli akterutseilt.

– Vi har gjort det veldig godt i tester for vennebetaling, og er trygge på at vi også får en god løsning for mobilbetaling i butikk, sier Arnesen og fortsetter:

– Her er vi spente på den første testene mellom mCash og Mobile Pay.

mCash var først ute med mobilbetaling i Norge. Blant butikkene som er tilknyttet appen er Bunnpris, Burger King, G-Sport og Moods of Norway. Løsningen skal gjøre det mulig å bruke mobilen som betalingskort i disse butikkene. Når Sparebank1 nå kjøper den norske delen av virksomheten, overtar banken 100.000 brukere, over 600 utsalgssteder og teknologisk plattform. Sparebank1-eide BN Bank har vært med som bankpartner siden begynnelsen av 2014.

– Det viktigste for oss er at vi har en tjeneste i markedet som folk vil ha, og mCash er den mobilbetalingsløsningen som er den mest komplette i markedet. Men det er klart at konkurransen nå hardner til, sier kommunikasjonsdirektør Christian Brosstad i Sparebank1-gruppen til E24.

DNB: – Størrelsen teller

– Sparebank1 er flinke, og vi gleder oss til tøffere konkurranse på mobilområdet. Det skjerper oss til å fortsette å utvikle Norges største betalingsapp, sier Det som er utrolig moro er at kundene våre er med på å gjøre produktet bedre, sier konserndirektør for kommunikasjon i DNB, Thomas Midteide, til E24.

For apper laget for overføringer mellom venner er det imidlertid størrelsen som teller, ifølge DNB-topen. Han viser til at Vipps nå har 800.000 nedlastinger.

– Vipps er åpen for alle bankkunder, og tusenvis av Sparebank1-kunder bruker Vipps hver uke. Fremover handler det bare om å levere det beste mobilappen til markedet. Norske kunder er veldig flinke til å orientere seg digitalt, sier Midteide.

Hemmelig oppkjøpspris

mCash kan brukes av alle, uansett hvilken bankforbindelse man har.

– Vi kommer nå til å utvikle løsningen ytterligere i samarbeid med gründerne, for å gjøre den enda bedre, sier Brosstad.

Han sier mCash var et naturlig valg for banken, men vil ikke gå ut med oppkjøpsprisen.

– mCash er en norsk gründervirksomhet som vi har sett har gjort mye bra og som har mye kompetanse på dette  med mobilbetaling, sier Brosstad.

Det vil ikke bli noen endringer i strukturen på appen, så den vil fortsette å være gratis for brukerne, opplyser han.

Godt smil om munnen

mCash-gründer og -sjef Daniel Döderlein forteller at de alltid har hatt en plan om å adressere appen mot bankene, men at da de først bragte planen på banen i 2010 og 2011, ristet bankene på hodet: De var for tidlig ute.

– Nå er tiden annerledes, så vi får godt betalt for å holde ut. Nå får vi såpass mye kapital at vi kan følge drømmen vår og snu oss rundt mot det internasjonale markedet, sier Döderlein til E24.

– Vi har et godt smil om munnen nå. Dette er en glad dag for mCash, legger han til.

Döderlein har tro på at appen vil bli godt distibuert gjennom Sparebank1.

– Vi har den mest komplette mobilbetalingsløsningen, men den er samtidig krevende å introdusere på markdet fordi den innebærer at man endrer mange vaner på en gang. Jeg tror SpareBank1 vil lykkes med det, sier han.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå