Meglerhus: Brann legger demper på Stolt-Nielsen-resultatet

Norne Securities reduserer kursmålet på kjemikalietankrederiet Stolt-Nielsen, men ser fortsatt betydelig oppside. 


<p>Stolt-Nielsen kjøpte ikke tilbake noen egne aksjer i løpet av andre kvartal. Avbildet er rederiets sjef, Niels G. Stolt-Nielsen.</p>

Stolt-Nielsen kjøpte ikke tilbake noen egne aksjer i løpet av andre kvartal. Avbildet er rederiets sjef, Niels G. Stolt-Nielsen.

Meglerhuset Norne Securities forventer lavere resultater for kjemikalietankrederiet Stolt-Nielsen i årets andre kvartal enn konsensus, ifølge en fersk analyse.

Det Oslo Børs-noterte selskapet legger frem resultatene for årets andre kvartal 3. juli.

Meglerhuset venter at tallene blant annet blir tynget av en brann på ITCs fasilitet i Houston i mars, som har bidratt til forsinkelser i kjemikalieindustrien. 

  • Norne venter et driftsresultat (ebit) for perioden på 46,8 millioner dollar, mot konsensus på 53,6 millioner dollar.
  • Resultatet før skatt forventer Norne vil lande på 13 millioner dollar, ned fra konsensus på 26 millioner dollar.
  • Det av en ventet omsetning på 515,4 millioner dollar fra Norne, mens konsensus ligger på 531,6 millioner dollar.

Anbefaler kjøp

Norne Securities gjentar en anbefaling overfor kundene sine om å kjøpe tankaksjen, samtidig som kursmålet settes ned til 125 kroner per aksje, fra tidligere 130 kroner.

Stolt-Nielsen-aksjen handles til kurs 101 kroner på Oslo Børs, og Norne ser dermed fortsatt en betydelig oppside.

Les også: (+) Tror USAs oljeboom vil løfte tankmarkedet

Markedet Stolt-Nielsen opererer i beskriver Norne slik:

– Det ser ut som kjemikalietankerratene nådde en bunn i 2018 og vi ser en sakte, men gradvis bedring i år. Et styrket marked var guidet av selskapet som følge av svak etterspørselsvekst av tonnasje kombinert med høyere etterspørsel for kjemikalier.

– Ikke like skremmende

Rederiets toppsjef Niels G. Stolt-Nielsen uttalte i rapporten for første kvartal at han venter at de nye miljøreglene for skipsfarten, IMO 2020, vil presse kostnadene oppover. 

Norne Securities ser lysere på de nye kravene som blant annet bestemmer at verdens skipsflåte fra 1. januar 2020 ikke får lov til å brenne drivstoff med høyt svovelinnhold.

– IMO 2020-reguleringer virker ikke like skremmende lenger ettersom en økning i bunkerprisene burde bli overført til kundene og fordi handelskrigen mellom USA og Kina kun er estimert til å ha en liten påvirkning, skriver analytikerne. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå