«Millennials»-eksperten gir kun to av disse tommelen opp

En ny generasjon forbrukere krever en ny måte å tenke forretninger på. Statusoppdateringen er det nye statussymbolet, mener ekspert.


<p><b>TO FAVORITTER:</b> Kun to av selskapene på denne oversikten er investeringsverdige, mener «millennials»-ekspert Matt B. Britton.</p>

TO FAVORITTER: Kun to av selskapene på denne oversikten er investeringsverdige, mener «millennials»-ekspert Matt B. Britton.

– Det er et skifte mot tjenestetilbydere. De kan lagre forbrukerdata, de har modeller med høye marginer og er ikke tynget av nedarvede infrastrukturkostnader. De fysiske detaljhandlene er de som virkelig drukner, for de kan ikke konkurrere med Amazon, sier Matt B. Britton til E24.

Britton har spesialisert seg på å forstå hvordan skiftende trender i samfunnet vil påvirke fremtidens forretningsklima. Han regnes som en av USAs ledende eksperter på «millennials» – generasjonen født mellom 1981 og 1996 – og er i Norge i forbindelse med Skagens nyttårskonferanse.

I forkant av konferansen presenterte E24 ham for et knippe velkjente, forbrukerrettede selskaper for å høre hvilke han tror står spesielt godt rustet til å møte etterspørselen fra og behovene til «millennials»-generasjonen.

Amerikaneren tok utfordringen på strak arm.

– Hvis jeg hadde 100 dollar og skulle brukt disse til å investere, ville jeg puttet 50 dollar i Amazon og 50 dollar i Facebook. Jeg ville ikke investert i noen av de andre selskapene, sier han etter en kort tenkepause.

Egenart

For å forstå Brittons skepsis til det som de siste årene har vært blant de største aktørene i sine sektorer, kan det være nyttig å vite litt om hans syn på generasjonen som innen noen tiår vil bli den dominerende i verden.

«Millennials» er ingen konform gruppe, men de har flere fellestrekk. Av spesiell betydning er det, ifølge Britton, at de har vokst opp med internett.

Dette gjør at de har en annen forståelse av ny teknologi enn generasjonene som kommer før dem.

– Jeg sier ofte at «millennials» er en annen art enn «gen X-ers» og «boomers», på grunn av informasjonen de har tilgang til og hurtigheten de er i stand til å tilegne seg informasjonen med. Det er nesten så hjernene deres er koblet annerledes, og det fascinerer meg. Hva skjer når disse blir konsernsjefer og markedssjefer? De vil fatte beslutninger som andre – selskaper som nå er konkurs fordi de ikke var progressive nok – ikke gjorde, sier Britton.

For øvrig mener han at «millennials» i stor grad er som alle andre generasjoner.

– Deres behov og ønsker er ikke så annerledes enn i resten av menneskehetens historie, men måten de går frem på er annerledes. Unge mennesker ønsker alltid anerkjennelse, sier han.

Opplevelser

Dersom man følger Brittons tankegang, gir dette utslag i en dreining mot opplevelser, snarere enn mot ting.

Der generasjonen før uttrykte sin personlighet gjennom en viss type joggesko, kule klokker og «riktige» bukser, er det i dag hendelser dokumentert på tjenester som Snapchat eller Instagram som definerer de unges bilde utad.

– Det handler mindre om å eie ting?

– Ja, nettopp. Jeg kaller statusoppdateringen for det nye statussymbolet. En opplevelse som dokumenteres er den nye måten folk definerer seg selv og sin persona gjennom. Det er sånn offentligheten ser på dem, det påvirker deres relasjoner og jobbene de får – det har enorm påvirkning.

Kjøper ikke biler og hus

Utviklingen muliggjøres ikke minst av den teknologiske utviklingen.

Der amerikanere i tidligere generasjoner ofte nådde 30-årene før de krysset Atlanterhavet for første gang, kan unge i dag benytte seg av en applikasjon på telefonen som viser hvor langt de kan fly for en rimeligst mulig penge.

– Og folk bare reiser, selv om de ikke hadde planlagt å reise for to dager siden. De kan reise dit, legge det ut på Instagram og det blir en del av det de er, sier Britton.

Han mener at dette gir utslag i endrede forbruksvaner.

– «Millennials» bruker i mindre grad penger på biler og hus. De bor i byer, leier leiligheter og bruker verktøy som Uber for å komme seg rundt. Og det de sparer ved å ikke kjøpe biler og hus, disse ikke essensielle-utgiftene skifter mot opplevelser.

Trøbbel i midten

Basert på denne tankegangen er det ikke alle selskapene på E24s liste som er dødsdømt.

– Carnival handler om opplevelser, jeg mener de er godt posisjonert, sier Britton.

Han mener også at det blir et klarere fokus på de aller dyreste – kall det gjerne de mest Instagram-vennlige – segmentene, og de aller billigste. På bekostning av dem imellom.

– Gap er i en forferdelig situasjon akkurat nå. De er i midten. Den ene siden av ligningen har ikke råd til å shoppe hos Gap, den andre siden av ligningen ønsker ikke å shoppe hos Gap, sier han.

Nordstrom får godkjent, fordi de er «high end» nok. Best Buy er egentlig godt posisjonert, men vil møte knalltøff konkurranse fra Amazon. Leketøysprodusenten Mattel havner mellom to stoler og Yelp «er egentlig bare informasjon, de har ikke engang en nettverkseffekt».

Skeptisk til Netflix

Den kanskje mest overraskende og hardeste «salgsanbefalingen» får Netflix.

– Problemet med Netflix er at de ikke har noe økosystem. Det de har er abonnenter til tjenesten sin. Du har Amazon, alt innholdet Amazon har er et økosystem. Til syvende og sist handler Netflix om innhold, og innhold handler igjen om hvem som har dypest lommer. Derfor tror jeg ikke deres modell kommer til å fungere over tid, sier Britton.

Han mener at Comcast har «et slags økosystem» og kan klare seg på sikt, at Ebay er «ok», han er en fan av Dollar General «fordi de er billige», mens Chipotle sliter med selskapsstyringen.

– General Motors er i «big trouble». Dette er den første gangen på syv år at forbrukerne bruker mindre på å kjøpe biler enn året før, sier han.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå