Vipps-utfordrer lanserer i Norge: Vil satse på kryptovaluta-handel

Revolut er av mange betalingstjenester som lanseres i Norge denne høsten. De vil la deg handle med bitcoin i appen sin. 


<p><b>UTFORDRER</b>: Denne gjengen står bak Revolut som denne høsten lanseres i Norge. Selskapet har hentet 500 millioner kroner for å ta markedsandeler i blant annet Norge.</p>

UTFORDRER: Denne gjengen står bak Revolut som denne høsten lanseres i Norge. Selskapet har hentet 500 millioner kroner for å ta markedsandeler i blant annet Norge.

Frem til 2017 har en knapp håndfull løsninger med Vipps i spissen hatt nærmest enerett på det norske markedet for mobilbetaling. Men nå kan det være i ferd med å endre seg.

De første konkurrentene har akkurat inntatt markedet og er i gang med å lokke norske brukere over på sine plattformer.

 <p><b>NORGE ER VIKTIG</b>: Kommunikasjonsdirektør i Revolut Chad West sier Norge og Skandinavia er viktige markeder for Revolut ettersom folk er svært teknologiske og åpne for nye mobiltjenester. </p>

NORGE ER VIKTIG: Kommunikasjonsdirektør i Revolut Chad West sier Norge og Skandinavia er viktige markeder for Revolut ettersom folk er svært teknologiske og åpne for nye mobiltjenester. 

– Sammenlignet med tjenester som Vipps er vi mye mer enn en betalingsapp. Du får et kort du kan brukes gratis i hele verden, du kan overføre penger internasjonalt langt billigere enn i banken, og vi lanserer også straks støtte for kryptovaluta hvor du kan kjøpe, selge og holde bitcoin i appen, sier kommunikasjonsdirektør i Revolut Chad West til E24.

London-baserte Revolut ønsker å være banken for verdens millennials og har hentet rundt 500 millioner kroner fra investorer for å hjelpe dem i ta Europa med storm.

I høst lanserer de i Norge og regner med å ha 50.000 brukere innen 2017 er omme.

– Vi tar det norske markedet veldig seriøst, og skal ansette et team her som forstår kulturen og snakker norsk. Vi vil utover høsten også ha en rekke arrangementer i Norge, sier West.

Vipps-sjefen lar seg inspirere

Det kommer ikke som noen overraskelse på Vipps-sjef Rune Garborg at konkurrenten sirkler seg inn på det norske markedet.

 <p><b>INSPIRERT</b>: Vipps-sjef Rune Garborg lar seg inspirere av nye konkurrenter som utfordrer i det norske markedet.</p>

INSPIRERT: Vipps-sjef Rune Garborg lar seg inspirere av nye konkurrenter som utfordrer i det norske markedet.

– Det kommer mange aktører inn i markedet den neste tiden, og Revolut er en av mange utfordrere, sier Garborg til E24.

Han er ikke redd for konkurranse, snarere tvert imot synes han produktene er spennende.

– Vi lar oss inspirere av utenlandsbetalingen som Revolut tilbyr. I fremtiden ønsker vi at Vipps også skal kunne brukes i utlandet.

Garborg sier forbrukerne vil merke at Vipps kommer til eksperimentere med flere produkter etter at de nå har blitt et eget selskap og skilt seg ut fra DNB.

– Jeg tror folk kommer til å merke at Vipps vil prøve seg frem med nye produkter fremover. Noe vil gå bra, og annet vil kanskje ikke slå an, men vi kommer til å bevege oss raskt i markedet.

En million brukere uten reklame

Revolut som nå finnes i 42 europeiske land, ble startet av to tidligere bankansatte, Nikolay Storonsky som er tidligere trader i Credit Suisse og Lehman Brothers, og Vlad Yatsenko, tidligere sjefutvikler i Credit Suisse and Deutsche Bank.

 <p><b>KONKURRENTER:</b> Grunnleggerne av Revolut er Vlad Yatsenko tidligere sjefutvikler i Credit Suisse and Deutsche Bank og Nikolay Storonsky er tidligere trader i Credit Suisse og Lehman Brothers.</p>

KONKURRENTER: Grunnleggerne av Revolut er Vlad Yatsenko tidligere sjefutvikler i Credit Suisse and Deutsche Bank og Nikolay Storonsky er tidligere trader i Credit Suisse og Lehman Brothers.

Selskapet har uten markedsføring fått én million brukere, og til tross for deres fortid har grunnleggerne lite til overs for bankvesenet.

– Om man fjernet 80 prosent av alle som jobbet i bank, kommer man ikke til å merke noen forskjell, sier grunnlegger Storonsky i en mail til E24.

Vipps-sjefen er enig i at banker får en mindre rolle i betalingsmarkedet.

– Det er ikke lenger bank mot bank i dette markedet. Vi følger nøye med på mulighetene som byr seg på teknologisiden og hvordan vi kan ligge fremst i feltet for å gjøre betaling enklere, sier Garborg.

– Vipps bør fusjonere

Espen Andresen, professor i strategi og entreprenørskap på BI, mener Vipps har lite å bekymre seg for fra en aktør som Revolut.

 <p><b>VIPPS-FUSJON: </b>Espen Andresen, professor i strategi og entreprenørskap på BI mener Vipps bør slå seg sammen med Mobilepay for å best kjempe mot utenlandske utfordrere.</p>

VIPPS-FUSJON: Espen Andresen, professor i strategi og entreprenørskap på BI mener Vipps bør slå seg sammen med Mobilepay for å best kjempe mot utenlandske utfordrere.

– Vipps klarer seg aldeles utmerket, og en tjeneste som Revolut er uinteressant. Om en ny tjeneste skal klare seg i Norge, må den få et partnerskap med masse kunder, hvor bruken av den tjenesten er den eneste mulige, sier Andresen til E24.

Han mener det hele dreier seg om nettverkseffekter.

– Jeg er mer bekymret for at Google, Facebook eller Apple kan ta store markedsandeler, da millioner av nordmenn bruker disse tjenestene daglig allerede, sier professoren.

Han tror Vipps kommer til å dominere det norske markedet også om tre år, men ingenting er sikkert.

– De må være aggressive, og lage flere produkter som gjør livet lettere for nordmenn, sier han.

Andresen tror ikke Vipps kan stå alene mot store internasjonale konkurrenter.

– Vipps og Mobilepay bør slå seg sammen, mener han.


Få nyhetene først!

Last ned minE24 i App Store eller Google Play for mobil og nettbrett.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå