Tesla-aksjen raser etter forbrukerrapport

Tesla Model S mister tillit blant forbrukerne i rapporten, som ble presentert tirsdag.


<p><b>SCORER DÅRLIG:</b> Forbrukerne har talt: Tesla Model S er dårligere enn gjennomsnittet.<br/></p>

SCORER DÅRLIG: Forbrukerne har talt: Tesla Model S er dårligere enn gjennomsnittet.

Tirsdag kveld, en times tid før Wall Street-børsen stenger, er Tesla-aksjen ned 8,5 prosent.

Det skjer etter at den amerikanske publikasjonen Consumer Reports tidligere tirsdag slapp en forbrukerrapport som eksluderer Tesla Model S fra listen over anbefalte biler og gir el-bilen en «dårligere enn gjennomsnittet»-score.

Rundt 1400 Tesla Model S-eiere svarte i undersøkelsen, og oppga problemer med dørhåndtakene, ladeutsyret, piping og skramling - og noen har til og med måttet bytte hele den elektriske motoren, skriver Marketwatch.

I Norge

Bare to måneder tidligere ga Consumer Reports den siste versjonen av bilmodellen en full score på alle tester som publikasjonen gjennomførte på bilen, skriver CNBC.

Consumer Reports er et uavhengig forbrukermagasin som hver måned har 7,3 millioner abonnenter. De gjør tester med en rekke forbruksartikler, deriblant biler.

Også i Norge er Tesla i hardt vær.

Drøyt 20 personer har kontaktet forbrukerrådet fordi at de føler seg lurt fordi at toppmodellen av elbilen, P85D, ikke yter de 700 hestekreftene de ble markedsført med, ifølge VG.

I tillegg har rådet avvist to saker, fordi det handlet om kjøp mellom næringsdrivende – et felt som faller utenfor deres område.

Endret markedsføring

– Vi jobber med saksbehandlingen og er dialog med Tesla i Norge. Vi skal undersøke om kjøperne har fått den bilen de har betalt for. Vi må finne ut om klagerne har rett eller ikke, sier Ingeborg Flørenes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Kommunikasjonssjef Esben Pedersen i Tesla i Skandinavia bekrefter at markedsføringen er endret.

– 700 hestekrefter for Model S P85D var et tall for den kombinerte effekten fra hver av de to motorene. Etter feiltolkningen har vi bestemt oss for å spesifisere kraften fra de to motorene separat, sier Pedersen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå