Tesla taper mer enn ventet

Elbilprodusenten bommer på forventningene, men sier de venter å bli lønnsomme i andre halvår.


<p><b>TAPER FREMDELES:</b> Tesla tapte mer enn ventet i andre kvartal, men fremholder at de vil bli lønnsomme i andre halvår av 2018.</p>

TAPER FREMDELES: Tesla tapte mer enn ventet i andre kvartal, men fremholder at de vil bli lønnsomme i andre halvår av 2018.

Tesla leverte et tap på 4,22 dollar per aksje for andre kvartal.

Det justerte tapet landet på 3,06 dollar per aksje – et større tap enn forventningen på 2,88 dollar per aksje.

Dette er en kraftig forverring fra et tap på 1,33 dollar per aksje i tilsvarende periode i fjor.

Inntektene kom inn imidlertid inn på 4 milliarder dollar, opp fra 2,79 milliarder dollar i samme kvartal i fjor. Dette er marginalt over forventningene.

På bunnlinjen beløp tapet seg til 742,7 millioner dollar.

Tross tapet steg Tesla-aksjen i etterhandelen på Wall Street etter at kvartalsrapporten ble offentliggjort.

Bevegelsene svinger kraftig, men klokken 23 er aksjen opp 4,09 prosent. 

Skal bli lønnsomme nå

I kvartalsrapporten holder Tesla fast ved at de vil bikke over til å bli lønnsomme i tredje og fjerde kvartal i år.

De skal ha fullført en stor restrukturering av kostnadene i andre kvartal, som var en del av en plan for å klare å bli lønnsomme.

De satt på 2,2 milliarder dollar i kapital ved utgangen av kvartalet, og venter at reservene vokser i andre halvdel av året. Samtidig venter de å bruke mindre enn 2,5 milliarder dollar på investeringer i 2018, skriver CNBC

Tesla skriver i rapporten av de er stolte over at de klarte å produsere 7.000 enheter av Model 3, Model S og Model X til sammen den siste uken i juni, til tross for flere hindringer den siste tiden.

– En total produksjon på 7.000 biler per uke, eller 350.000 i året, bør gjøre det mulig for Tesla å bli varig lønnsomme for første gang i historien – og vi forventer å øke produksjonsraten videre i tredje kvartal.

Videre skriver selskapet at de sikter mot å nå et mål på 10.000 Model 3 i uken så fort de kan, antagelig en gang i 2019.

Bruttomarginen for Model 3 så vidt positiv

Inntektene fra salg av biler kom inn på 3,12 milliarder dollar, mens leasing-inntektene beløp seg til 239,8 millioner dollar.

Avdeling for energiproduksjon og -lagring hadde inntekter på 374,4 millioner dollar.

Bruttomarginen for bilproduksjonen økte til 20,6 prosent, mens marginen for Model 3 isolert så vidt ble positiv i andre kvartal, melder selskapet i rapporten.

For tredje kvartal forventer elbilprodusenten at bruttomarginen for den nyeste modellen øker til rundt 15 prosent, og deretter 20 prosent i fjerde kvartal. 

Samtidig forventer de å produsere 50–55 tusen biler av denne modellen i tredje kvartal, og at antall leveringer overgår dette.

Det innebærer blant annet et mål om å klare å produsere 6.000 Model 3 i uken innen slutten av august.

Avgjørende kvartal

Den siste uken i juni nådde Tesla så vidt målet om å produsere 5.000 Model 3 på én uke.

Selskapet produserte 53.339 biler totalt i andre kvartal, hvilket er en økning på 55 prosent fra første kvartal samt den høyeste produksjonene i selskapets historie.

Leveringene landet imidlertid på 40.768 biler, hvorav 18.449 var Model 3 og 22.319 var Model S og Model X.

Denne kvartalsrapporten blir kalt avgjørende for Tesla, ettersom investorene lenge har bekymret seg for lønnsomheten, produksjonsproblemer, kvaliteten på bilene og den store etterspørselen etter Model 3, skriver CNBC.

Selv om kvartalsrapporten bød på en del positive nyheter, ligger Tesla fremdeles kraftig bakpå i produksjonen.

Mange analytikere tror selskapet blir nødt til å hente frisk kaptial innen utgangen av første kvartal 2019.

Samtidig har det vært mye uro rundt Tesla i det siste grunnet diverse utspill fra sjefen Elon Musk.  Han har foreløpig ikke kommentert resultatet offentlig.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå