Aass vokste tross Rema-nei

Drammensbryggeriet Aass fikk ikke være «bestevenn» med Rema 1000, men økte fortsatt både omsetning og markedsandelen på øl i fjor


<p><b>ØKTE</b>: De totale salgsinntektene til bryggeriet endte på 888,56 millioner kroner, en økning på 7,34 prosent fra 2016.</p>

ØKTE: De totale salgsinntektene til bryggeriet endte på 888,56 millioner kroner, en økning på 7,34 prosent fra 2016.

Aass Bryggeri fikk ikke være «bestevenn» med Rema 1000 i fjor, og tapte anbudskampen mot Mack om levering til Systembolaget, men Drammensbryggeriet klarte likevel å øke både topp- og bunnlinje i 2017.

Veksten kunne dog vært større, skal vi tro bryggeriet selv, med tydelig henvisning til at de mistet hylleplasser hos Rema 1000.

– Merkevaren Aass har i 2017 en omsetning på omtrent samme nivå som året før. Manglende vekst i 2017 skyldes hovedsakelig redusert tilgang til markedet i en av dagligvarekjedene, skriver Aass i årsrapporten.

I fjor vinter rullet Rema 1000 ut den mye omtalte «bestevenn-strategien» der de slanket antallet merkevarer i sortimentet, samtidig som tilbudet ble forskjellig fra region til region. Carlsberg-eide Ringnes ble da Rema 1000s hovedsatsing, mens produkter fra Aass forsvant fra det nasjonale sortimentet, men ble i hyllene i Stor-Drammen. På samme måte som Mack forble i sortimentet i Nord-Norge, og Hansa i områdene rundt Bergen.

Økte også markedsandelen

De totale salgsinntektene til bryggeriet endte på 888,56 millioner kroner, en økning på 7,34 prosent fra 2016.

Driftsresultatet endte på 27,45 millioner kroner, opp 4,96 prosent.

Bryggeriet fikk et resultat før skatt på 26,45 millioner kroner og årsresultatet kom inn på 20,44 millioner kroner, opp 10,07 prosent fra 2016.

Totalt ble det solgt 27,2 millioner liter, noe som er en vekst på 6,5 prosent, og bryggeriet fra elvebyen klarte også å øke markedsandelen på øl med 0,7 prosentpoeng til 9,6 prosent.

Problem dersom flere gjør som Rema 1000

Bryggeriet trekker også frem dagligvarekjedenes makt under punktet «Marketsrisiko», da om lag 83 prosent av Aass omsetning kommer fra de norske dagligvarekjedene.

– Selskapet har svært få kunder som utgjør en vesentlig del av selskapets inntektsgrunnlag. Selskapet er en mellomstor bedrift i bryggeribransjen, men er ikke store nok til å være avgjørende ved betydelige endringer i kjedenes strategiske valg av leverandører, skriver Aass-

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå