Spillselskapene på Wall Street øker mer enn ventet

Amerikanske spillgiganter gjorde det bedre enn ventet i andre kvartal. Nå hinter de om en Netflix-modell for strømming av spill.


<p><b>SAMLER TUSENVIS:</b> Spillselskapene har den siste uken levert resultater for første kvartal, og har gjort det bedre enn antatt. Et stort satsingsområde er turneringer og strømming av spill. Bildet viser turneringen i fotballspillet Fifa som samlet tusenvis av fans i O2-arenaen i London.</p>

SAMLER TUSENVIS: Spillselskapene har den siste uken levert resultater for første kvartal, og har gjort det bedre enn antatt. Et stort satsingsområde er turneringer og strømming av spill. Bildet viser turneringen i fotballspillet Fifa som samlet tusenvis av fans i O2-arenaen i London.

De største spillselskapene i USA har de siste dagene lagt frem kvartalsresultater, og samtlige har gjort det bedre enn analytikerne hadde ventet.

Det gagner også Oljefondet, som eier aksjer for milliarder av kroner i tre av de største dataspillselskapene på Wall Street (se oversikten nederst i saken).

Bransje var lenge preget av dalende butikksalg, men har fått en ny giv ved hjelp av nye forretningsmodeller.

Markedet var spesielt spent på spillprodusentenes resultater i lys av den eksplosive veksten i Epic Games' konkurrerende spill Fortnite, som fikk spillaksjene til falle tidligere i år. 

Men investorene kunne puste lettet ut, for Grand Theft Auto-produsenten Take-Two Interactive leverte et kvartalsresultat på 71,7 millioner dollar (591,8 millioner kroner), opp fra 60,3 millioner dollar (497,7 millioner dollar) til samme tid i fjor.

Etter resultatet hoppet aksjekursen til 130,43 dollar, den høyeste noensinne.

Activision Blizzard, som blant annet lager skytespillet Call of Duty, leverte et resultat på 402 millioner dollar (3,3 milliarder kroner), opp fra 243 millioner dollar (2,0 milliarder kroner) i fjorårets andre kvartal.

Også giganten Electronic Arts (EA), kjent for klassikerne Fifa og Battlefield, slo analytikernes forventninger, selv om resultatet svekket seg.

Resultatet falt fra 694 dollar i fjor til 293 millioner dollar i år, grunnet at selskapet hadde større spillanseringer i samme periode i fjor.

Selger lisenser for spillstrømming

Activisions driftsdirektør Collister Johnson sa i en telefonkonferanse etter kvartalstallene at selskapet er i samtaler med skyleverandører for å strømme dataspill på nett – en klar henvisning til Netflix-modellen, ifølge Marketwatch.

Dette er fordi brorparten av inntektene til selskapene nå kommer fra digitalt salg og nettbasert spilling.

Relatert til strømmeplanene har Activision også solgt to nye lisenser for deres egen esports-liga for spillet Overwatch, som arrangerer turneringer og kamper mellom ulike dataspillutøvere.

For å sende Activisions spillkamper må tv-nettverk eller selskaper ut med så mye som 40 millioner dollar (330 millioner kroner) i lisenspenger, skriver Bloomberg som har snakket med kilder tett på saken.

Fra før har selskapet strømmeavtaler med ESPN og Disney.

Spiller foran publikum

Grenen esports vokser lynraskt, og vil være verdt 905 millioner dollar neste år, skriver Forbes.

Det er for øvrig lite sammenlignet med det totale spillmarkedet på 138 milliarder dollar, ifølge Investopedia.

I midten av juli solgt Activision Blizzard 11.000 billetter til Barclays Center for å sende finalekamper i Overwatch-ligaen. En billett til finalen kostet 200 dollar, det vil si 1.650 kroner, ifølge Washington Post.

Også EA og Take-Two satser stort på turneringer, strømming og esports, og førstnevnte har inngått partnerskap med sportskanalen ESPN om overføring av profesjonelle Fifa-kamper.

Take-Two har på sin side inngått partnerskap med NBA gjennom sitt basketspill NBA 2K, og starter i løpet av 2018 en egen liga med profesjonelle lag, skriver CNBC.

Saken fortsetter under bildet.

 <p><b>FULL SAL:</b> Barclays Stadium i New York var fullsatt, da 19.000 spillentusiaster så finalen i spillet Overwatch.</p>

FULL SAL: Barclays Stadium i New York var fullsatt, da 19.000 spillentusiaster så finalen i spillet Overwatch.

Slår S&P i tøffe tider

Indeksen S&P 500 har fått en tøff start på 2018 sammenlignet med fjoråret grunnet USAs pågående handelskrig og frykt for markedskorreksjon, og er opp 6,33 prosent i motsetning til oppgangen på 21,83 prosent i fjor.

Spillaksjene har derimot gjort det langt bedre, og er alle opp over 10 prosent så langt i 2018:

  • Activision Blizzard er opp 12,71 prosent
  • Take-Two Interactive er opp 10,86 prosent
  • Electronic Arts er opp 22,68 prosent

Det er ikke bare Wall Street som har sansen for spillselskapene. Også det norske Oljefondet er tungt eksponert i disse selskapene, og fondet har økt beholdningen sin av aksjer i både Activision, Electronic Arts og Take-Two de siste årene.

Verdien av Oljefondets aksjeposter i de tre spillselskapene var på 6,2 milliarder kroner ved utgangen av fjoråret, mer enn en dobling fra 3 milliarder kroner ett år tidligere.

Fondet kvittet seg i fjor med noen aksjer i franske Ubisoft Entertainment, som står bak spill som Assassin’s Creed, Prince of Persia og Brothers in Arms. Oljefondet reduserte sin eierpost i Ubisoft til 1,44 prosent fra 2,2 prosent året før.

Aksjeposten i Ubisoft hadde en verdi på 1,01 milliarder kroner ved utgangen av 2017, opp fra 778 millioner kroner ett år tidligere.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå